اروپا هیچ تحرک سازنده ای برای حفظ برجام انجام نخواهد داد

به گزارش وبلاگ لاوان، لوئیس فرناندز کارشناس امور سیاسی اهل اسپانیا ضمن اشاره به اینکه اتحادیه اروپا موضعی نا معین و مبهم نسبت به توافق هسته ای ایران از خود نشان داده است، گفت: اظهارات مقامات اروپایی حاکی از آن است که اروپا حاضر است هر کاری را برای حفظ برجام انجام دهد.

اروپا هیچ تحرک سازنده ای برای حفظ برجام انجام نخواهد داد

وی اضافه نمود: این در حالی است که در عمل هیچ ابتکار عملی را در این باره از خود نشان نداده است. تنها اقدامی که انجام داده اند، راه اندازی کانال مالی اینستکس است که تنها به غذا و دارو محدود شده است.

وی یادآور شد: ایران موضعی کاملا مشروع و قانونی اتخاذ نموده است چرا که از نظر ایران، اروپا به تعهدات خود در رابطه با توافق هسته ای ایران عمل ننموده است .

وی اضافه نمود: باید دید عکس العمل اروپایی ها چه خواهد بود. در این رابطه چین و روسیه به بی تعهدی اروپایی ها واکنش نشان داده اند. چون آنچه که در توافق هسته ای نوشته شده، به عمل در نیامده است.

این کارشناس سیاسی اسپانیایی در ادامه اضافه نمود: این که توافق هسته ای ایران به طور کل بر هم زده شود و لغو شود، کار آسانی نخواهد بود. در آمریکا به طور کلی علاقه خاصی وجود دارد که این توافق همچنان پابرجا باقی بماند. دولت امریکا در واقع تمایل دارد این توافق دوباره به مذاکره گذاشته شود .

وی گفت: البته ایران به راحتی زیر بار مذاکره مجدد نخواهد رفت . اگرچه اروپا سعی خواهد نمود کاری انجام دهد که این توافق حفظ شود . تصمیم اخیر ایران به این معنی نیست که به دنبال آن باشد که این توافق از بین برود ، بلکه ایران سعی دارد توافق هسته ای اجرا شود.

فرناندز اضافه نمود: اگر در ماه های آینده اروپا تغییر محسوسی در عملکرد خود نسبت به توافق هسته ای از خود نشان ندهد، به خصوص نسبت به تعهداتی که در عرصه مالی بدان ملزم بوده است در آن صورت احتمالا زمانی فرا خواهد رسید که ایران دیگر منفعتی در ادامه پایبندی به تعهدات خود نخواهد دید . شاید این تصمیم ایران باعث شود تا حدی اروپا از امریکا فاصله بگیرد و اقدامی مقتضی برای حفظ برجام انجام دهد .

منبع: خبرگزاری مهر

به "اروپا هیچ تحرک سازنده ای برای حفظ برجام انجام نخواهد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا هیچ تحرک سازنده ای برای حفظ برجام انجام نخواهد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید