افراد چه تأثیری از واکسن های کرونا می پذیرند؟

به گزارش وبلاگ لاوان، خبرگزاری خبرنگاران- تأثیری که واکسن های کرونا بر روی افراد می گذارند، چیست؟

افراد چه تأثیری از واکسن های کرونا می پذیرند؟

به گزارش وبلاگ لاوان، دو هفته پس از این که یک فرد، دوز دوم واکسن خود را تزریق کرد، اثر محافظتی واکسن در بهترین حالت خود خواهد بود. در این حالت، فرد به نام شخص کاملاً واکسینه شده شناخته می گردد و اگر دوباره به کرونا مبتلا گردد، به آن ابتلای غیر منتظره می گویند.

علائم شایع ابتلای غیر منتظره عبارت اند از سردرد، آبریزش بینی، عطسه، خارش گلو و از دست دادن بویایی. اگر فرد واکسینه نشده باشد هم مرسوم ترین علائم ابتلای او به کرونا باز هم سردرد، خارش گلو و آبریزش بینی خواهد بود که علاوه بر آن ها تب و سرفه مداوم هم از علائم مرسوم هستند. به این ترتیب می توان گفت این دو علامت اخیر در کسانی که کاملاً واکسینه شده اند، کمتر دیده می گردد.

مطالعه محققان نشان داده است که افراد واکسینه شده با احتمال 58 درصد کمتر نسبت به افراد واکسینه نشده، دچار تب می شوند. همچنین، احتمال بستری شدن افرادی که ابتلای غیر منتظره دارند هم کمتر است. این افراد دارای علائم کمتری خواهند بود و سریع تر بهبود پیدا می کنند.

علت این که ابتلای غیر منتظره خفیف تر است، به این برمی گردد که افراد واکسینه شده در بدن خود ذرات ویروس کمتری خواهند داشت و به همین علت، افراد واکسینه شده هم علائم کمتری دارند و هم دوره کوتاه تری درگیر بیماری خواهند بود.

در انگلیس، از هر 500 واکسینه شده، تنها یک تن دچار ابتلای غیر منتظره شده است، اما تحقیقات نشان داده اند که عوامل زیر بر ابتلای دوباره پس از واکسیناسیون، اثر دارند:

نوع واکسن

در حال حاضر، واکسن ها از نشان ها و انواع مختلف در کشور ها مورد استفاده قرار می گیرند. آزمایش های بالینی نشان داده اند که واکسن مدرنا خطر بروز کووید-19 دارای علائم را تا 94 درصد کاهش می دهد. درباره واکسن فایزر، این کاهش 95 درصد است.

در مورد واکسن های جانسون اَند جانسون و آسترازنکا کاهش بین 66 تا 70 درصدی دیده شده است. البته در مورد آسترازنکا اگر فاصله بین دوز های اول و دوم افزایش پیدا کند، احتمال بروز کووید-19 بدون علائم تا 81 درصد کاهش پیدا می کند.

زمانی که از واکسیناسیون می گذرد

داده هایی که تا به امروز به دست آمده، نشان می دهند که مدت زمان بین کامل شدن واکسیناسیون و ابتلا به کرونا هم اهمیت دارد. داده های اولیه درباره زمان شش ماهه پس از واکسیناسیون فایزر، نشان می دهند که مقدار محافظت آن پس از شش ماه کاهش می یابد و به همین علت در برخی کشور ها مجوز تزریق دوز تقویتی آن صادر شده است.

سویه های ویروس

یکی از عوامل مهم دیگر به سویه ویروس برمی گردد. کاهش هایی که درباره اثر واکسن محاسبه شده اند، معمولاً با تکیه بر شکل اصلی ویروس بوده اند. در مورد سویه آلفا، مقدار محافظت واکسن فایزر از 95 درصد به 93 درصد کاهش پیدا می کند. در مورد سویه دلتا، مقدار محافظت فایزر به 88 درصد می رسد. در واکسن آسترازنکا هم همین شرایط دیده شده است.

سیستم ایمنی بدن افراد مختلف

قابل ذکر است که موارد ذکر شده در قسمت های قبلی بر اساس میانه جامعه محاسبه شده اند و خطر بروز ابتلای دوباره هر تن به شرایط سیستم ایمنی بدن او و همچنین به مقدار و نحوه قرارگیری در معرض ویروس، ارتباط دارد.

توانایی سیستم ایمنی بدن با افزایش سن کمتر می گردد. بنابراین، کسانی که سن بیشتری دارند، با انجام واکسیناسیون محافظت کمتری در برابر کووید-19 پیدا می کنند و سطح حفاظتی بدن آنها زودتر از بین می رود. بنابراین، کسانی که ماه ها پیش واکسن خود را دریافت کرده اند، خطر بزرگ تری در زمینه ابتلای غیر منتظره دارند.

در مجموع باید ذکر کرد که واکسن، احتمال ابتلا به کووید-19 را کاهش می دهد و خطر مرگ و میر افراد کاملاً واکسینه شده هم بسیار کمتر از بقیه افراد است. جهت مقابله با کاهش اثر واکسن، کشور هایی مانند انگلیس در حال برنامه ریزی هستند که دوز تقویتی را به افراد آسیب پذیر جامعه خود تزریق کنند. فرانسه و آلمان هم در صدد هستند که همین برنامه را پیش ببرند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "افراد چه تأثیری از واکسن های کرونا می پذیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد چه تأثیری از واکسن های کرونا می پذیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید