شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا

به گزارش وبلاگ لاوان، رییس انجمن علمی انتقال خون ایران شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا را تشریح کرد.

شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا

دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفت وگو با وبلاگ لاوان، درباره شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا، گفت: کسانیکه واکسن های مرتبط با کرونا را دریافت می نمایند، منع چندانی برای اهدای خون ندارند. زیرا امروزه پلتفرم ها و سیستم های واکسن ساز، واکسن های بسیار ایمنی را وارد بازار نموده اند. بنابراین حتی درباره واکسن های بر پایه RNA و DNA هم با توجه به اینکه ژن های تکثیر را از بین برده اند و امکان تکثیر در میزبان وجود ندارد، منع زیادی برای اهدای خون ندارند و توصیه می گردد که اهدای خون شان را انجام دهند.

وی اضافه کرد: البته بعضی گایدلاین ها معافیت دو تا سه هفته ای را بعد از تزریق دز اول واکسن کرونا، برای اهدای خون قائل شدند. اگرچه همانطور که گفتم در بعضی دستورالعمل ها هم اعلام شده که بعد از تزریق واکسن کرونا، اگر علائم نداشتید و عوارضی بعد از تزریق واکسن نداشتید، بلافاصله می توانید اهدای خون را انجام دهید، اما در بعضی دستورالعمل ها هم در یک اقدام احتیاطی بین دو تا سه هفته معافیت از اهدای خون را قائل می شوند.

پورفتح الله ادامه داد: در عین حال با توجه به تنوع واکسنی که در کشور ما تزریق می گردد، پیشنهاد می گردد که اهدانمایندگان بعد از واکسیناسیون علیه کرونا، دو تا سه هفته بعد از تزریق واکسن کرونای دُز اول، به مراکز انتقال خون برای اهدای خون مراجعه نمایند. بنابراین یک معافیت موقت دو تا سه هفته ای برای اهدانمایندگان خونی که واکسن دُز اول را تزریق نموده اند، وجود دارد و بعد از آن می توانند اهدای خون را انجام دهند و بعد مطمئن باشند که هیچ مسئله ای نه برای خودشان و نه برای دیگران وجود ندارد. برای دُز دوم در دستورالعمل ها هیچ منعی برای اهدای خون وجود ندارد.

رییس انجمن علمی انتقال خون ایران، درباره شرایط اهدای خون افرادی که به کرونا مبتلا شده اند، گفت: طبیعتا افرادی که به کرونا مبتلا می شوند، تا مدتی منع اهدای خون دارند. زیرا ممکن است ویروس در بدن شان وجود داشته باشد و منتقل گردد. بنابراین برای این افراد بعد از منفی شدن تست PCR شان یک معافیت سه تا شش ماهه برای اهدای خون دارند و بعد از این مدت می توانند اهدای خون را انجام دهند.

پورفتح الله بعلاوه گفت: طبیعتا بهبودیافتگان کرونا منعی در زمینه اهدای پلاسما ندارند. بنابراین افراد بهبودیافته بعد از گذشتن یک ماه از فرایند بیماری شان و بعد از منفی شدن PCR شان و زمانیکه تیتر آنتی بادی مناسبی در بدن شان ایجاد شده، می توانند پلاسما اهدا نمایند.

وی درباره شرایط اهدای خون با توجه به شرایط کرونا در کشور، گفت: با توجه به شرایط کرونا در کشور و در مقایسه با آمار و اطلاعاتی که در سایر کشورهای جهان وجود دارد، خوشبختانه در کشور در امر اهدای خون بهتر از سایر کشورهای جهان پیش رفتیم. زیرا فرهنگ اهدای خون در کشور ما نهادینه شده و جا افتاده است. البته طبعا با کمبودهای مقطعی در کشور مواجهیم و به همین علت هم گاهی دعوت می کنیم که اهدانمایندگان برای اهدای خون مراجعه نموده و پاداش سلامت شان را با اهدای خون بدهند. از آنجایی که در کشور یک ساختار ملی انتقال خون و شبکه قوی از مراکز اهدای خون در سراسر کشور داریم، می توانیم با جابجایی خون و فرآورده های خونی احتیاج بیماران را پاسخ دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید