شورایاری؛ فرصتی که مردم به مدیریت شهری می دهند

به گزارش وبلاگ لاوان، حامد فوقانی: شورایاری بهترین فرصت برای مدیریت شهری است تا اداره شهر را از محله ها دنبال کند؛ یعنی برآورده سازی انتظارات شهروندی از کف کوچه ها و خیابان ها شهری یعنی حرکت در جهت پایین به بالا در هرم مدیریتی.

شورایاری؛ فرصتی که مردم به مدیریت شهری می دهند

اینگونه شهروندان فرصتی را در اختیار مدیریت شهری قرار می دهند تا شهرداری و شورا بتوانند هم درست تر به وظیفه های خود رسیدگی کنند و هم بهتر از نیازهای محلات شهر باخبر شوند. از سوی دیگر، شوراهای محلی، تعلق خاطر محلی و احساس قرابت با هم محله ای ها را تقویت می کند و مقدمات تشکیل حکومت های محلی را فراهم می کند. این راهی منطقی است تا شوراهای شهر از دل شورایاران شکل بگیرند.

بر این اساس و با نزدیک شدن به انتخابات پنجمین دوره شورایاری های محلات شهر تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر، تأکید می کنند تا شهروندان از فرصتی که می توانند با شرکت در انتخابات پیش روی مدیریت شهری قرار دهند، غافل نشوند. این انتخابات قرار است 4 مرداد برگزار شود و آرش حسینی میلانی، نایب رئیس ستاد شورایاری ها به تازگی توییت کرده: تشکیل #شورایاری ها امتیاز مدیریت شهری به شهروندان نیست؛ فرصتی است که شهروندان برای اداره بهتر شهر به #مدیریت -شهری می دهند. بهره گیری بهتر و مؤثرتر از این فرصت وظیفه مجموعه مدیریت شهری است. درحالی که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، به نکته دیگری در بابت اهمیت شورایاری ها اشاره کرده و در صفحه توییتر خود نوشته: به گمانم این نکته که اعضای شورا- مانند کنندگان مجلس- حوزه انتخابیه ندارند، یکی از دلایل اهمیت شورایاری هاست. قانون شوراها اینگونه نیست که اعضای شورا بر مبنای محله و منطقه انتخاب شوند. حسن و عیب این ساختار بحثی دیگر است، اما در این شرایط، شورایاری حرکت به سمت عدالت محله ای است.

اعطا بر این نظر است که حالا که اعضای شورا در شهرها تعیین نیست که جدا از بحث کلان، دقیقا باید پیگیر امورات کدام منطقه، ناحیه یا محله باشند، در عوض شورایاران می توانند نیازهای محله ای را دنبال کنند؛ چراکه 9 شورایار در هر محله، کننده آن محله به شمار می روند و ایده ها و صدای شهروندان را به رده های بالاتر می رسانند.

یک کارشناس حوزه جامعه شناسی نیز در رابطه با اهمیت فعالیت شورایاران به وبلاگ لاوان گفت: تقریبا دریک قیاس کلی می توان شورایاری ها را مدل کوچک تر و محله ای همان شورای شهر در مقیاس محله ای قلمداد کرد البته با تفاوت هایی نزدیک به شورای محله. محمدرضا طالبی نژاد، دکترای جامعه شناسی اعتقاد دارد که برخلاف برخی تصورات و القائات، بر مبنای اساسنامه موجود، شورایاری نهاد بی اختیار و خنثی نیست و البته اساسنامه می توانسته بهتر از این باشد. او با بیان اینکه بخشی از وظایف و اختیارات شورایاری ها از نوع برنامه ریزی و تصمیم سازی در مقیاس محله است، افزود: موضوع چگونگی ایفای نقش شورایاری ها در بحث مدیریت محله و سراهای محلات اگرچه در آیین نامه جداگانه ای تعیین شده و اعضای شورایاری محله را بخشی از اعضای امنای محله می داند اما جا داشت که در اصلاحات اساسنامه، شفاف تر و بیشتر به آن پرداخته می شد. با وجود این، نه تنها اینگونه نشد، بلکه با افزودن تبصره ای کلی که عدم دخالت شورایاری ها در امور اجرایی شهرداری و شورای شهر را به عدم دخالت در امور مالی و اجرایی مدیریت محله نیز تسری می دهد، یکی از مسائل و مناقشه های جدی شکل گرفته است؛ بدون اینکه تعریفی دقیق از امور اجرایی و داخلی ارائه شود.

به هر ترتیب، شورایاری ها می توانند زنجیره ارتباطی میان شهروندان و شهرداری و شورای شهر را تکمیل کنند و فرصتی را به مدیریت شهری بدهند تا از ظرفیت های شهروندی بهره ببرند. در این راستا سیدابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران دیروز در سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه کن، گفت: شوراها در دنیا به عنوان مجلس محلی مورد توجه خاص هستند. شورایاری در تهران به عنوان حلقه ارتباطی محلات با شهرداری و شورای شهر اهمیت دارند و مبنای توسعه محله محور به شمار می آیند. به گفته او، مردم می توانند با حضور پرشور در انتخابات شورایاری ها افرادی را انتخاب کنند که احساس مسئولیت بیشتری را داشته باشند و خواسته های مردم را از نهادهای مجری در محلات مطالبه کنند.

منبع: همشهری آنلاین

به "شورایاری؛ فرصتی که مردم به مدیریت شهری می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورایاری؛ فرصتی که مردم به مدیریت شهری می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید