قرار دریافت ایران در شرایط هشدار حوادث جاده ای در شاخص های بهداشت جهانی

به گزارش وبلاگ لاوان، 80 درصد کشته شدگان در سوانح و حوادث ترافیکی، مردان بین 18 تا 29 سال هستند و این امر به معنای از دست دادن جمعیت جوان و پویای کشور است.

قرار دریافت ایران در شرایط هشدار حوادث جاده ای در شاخص های بهداشت جهانی

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ لاوان، مدیر شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه حدود 17 هزار کشته در سوانح و حوادث ترافیکی در کشور داریم، گفت: 80 درصد کشته شدگان در سوانح و حوادث ترافیکی، مردان بین 18 تا 29 سال هستند و این امر به معنای از دست دادن جمعیت جوان و پویای کشور است.

با بیان اینکه برای مشخص و اندازه گیری سلامت و بهداشت در جامعه شاخص هایی در نظر گرفته می گردد، اظهار کرد: به این شاخص ها، شاخص توسعه پایدار بهداشتی می گویند؛ در آخرین سنجش های دنیای، 188 کشور دنیا با 37 شاخص بهداشتی مربوط به سلامت آنالیز شدند، بر اساس نتایج این سنجش ها، ایران در رتبه 69 در بین 188 کشور دنیا قراردارد.

وی اضافه نمود: اگرچه ما نسبت به آنالیز های قبلی که رتبه 108 را داشتیم پیشرفت داشتیم ولی هنوز تا رسیدن به صندلی واقعی و زیبنده کشور جمهوری اسلامی ایران راه درازی در پیش داریم. نکته قابل تامل این است در ارزیابی جدید، کشور ما، در سه شاخص، رتبه پایینی داشته است که حوادث ترافیکی یکی از این سه شاخص است و در شرایط هشدار قرار داریم! 17850 نفر کشته در یک سال رقم قابل توجهی است که می تواند ذهن هر انسان نیک اندیشی را دغدغه مند کند.

اعتمادسعید با بیان اینکه 80 درصد کشته شدگان در سوانح و حوادث ترافیکی، مردان بین 18 تا 29 سال هستند، متذکر شد: این امر به این معناست که جمعیت جوان، بالغ، پویا و کارآمد خود را به سادگی و بر اثر غفلت های قابل پیشگیری از دست می دهیم مضاف بر آن که هر کشته صدها نتیجه جانبی دیگر مانند آسیب دیدگی و نزول سطح مالی و بی سرپرست شدن خانواده به همراه دارد و از سوی دیگر، یکی از اولویت های نظام سلامت توجه به نرخ رشد جمعیت و سیاست های جمعیتی است.

رئیس سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی، با بیان اینکه باید اهداف کوچک و قابل دسترس را تعریف کنیم تا به نقطه غایت برسیم، توضیح داد: در آن واحد نمی توان تمامی مسائل را حل کرد یا همه علل و عوامل را با هم یک سویه کرد تا به حد مطلوب برسد، بنابراین در حوزه پیگشیری از سوانح و حوادث، با برجسته کردن یک موضوع سعی کردیم افکار عمومی و توجه مسئولان را به یک هدف قابل دسترس، زودبازده و مشخص جلب کنیم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که 60 درصد از حوادث و سوانح ترافیکی منجر به فوت، در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد که عمده ترین دلیل آن، خستگی راننده برای زودتر رسیدن و نبود مبلمان مناسب شهری است؛ بنابراین با تمرکز بر این اصل که پیشگیری همواره مقدم بر درمان است می توان به آسانی با اقداماتی پیشگیرانه مثل نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده در 30 کیلومتری شهرها، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در جاده های مواصلاتی و احداث ایستگاه های استراحت در 30 کیلومتری ها، آمار حوادث را به نحو چشمگیری کاهش داد.

مدیر شبکه رادیویی سلامت درباره برنامه ها و اولویت های جشنواره، توضیح داد: سال جاری هم مثل دو سال گذشته موضوع اصلی ما، پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی است و به طور خاص به موضوع مدیریت سرعت می پردازیم؛ همه دوستان اعم از برنامه سازان سازمانی یا مردم عادی می توانند در بخش های دیداری، شنیداری، مکتوب و فضای مجازی آثار خود را در این حوزه ارسال نمایند

وی اضافه نمود: مهلت ارسال آثار 15 بهمن ماه است و جوایز ارزنده ای هم برای آثار برگزیده در نظر گرفته خواهد شد.

اعتماد سعید تاکید نمود: سخن آخر این که حادثه، ممکن است در چند قدمی ما اتفاق بیفتد، تصادف ممکن است برای یکی از عزیزان ما باشد پس همه ما در پیشگیری از آن شریک و همکاریم. فرهنگ سازی در امر ترافیک و پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی یک عزم ملی می طلبد و هر کدام از ما این را به فرزندانمان بدهکاریم که جامعه ای ایمن برایشان بسازیم؛ باید با یک کوشش همدلانه سعی کنیم که به کمک خداوند آمار 17000 کشته در جاده ها را به صفر برسانیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "قرار دریافت ایران در شرایط هشدار حوادث جاده ای در شاخص های بهداشت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار دریافت ایران در شرایط هشدار حوادث جاده ای در شاخص های بهداشت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید