کنفرانس خبری وزرای خارجه فرانسه و عراق با موضوع ایران و سوریه

به گزارش وبلاگ لاوان، وزرای خارجه عراق و فرانسه پس از دیدار در بغداد، در یک نشست خبری مشترک حاضر شدند و اظهاراتی را درباره عملیات ترکیه در سوریه و تنش بین تهران و واشنگتن مطرح کردند.

کنفرانس خبری وزرای خارجه فرانسه و عراق با موضوع ایران و سوریه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لاوان، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه که صبح امروز (پنج شنبه) وارد بغداد شده، پس از دیدار با محمدعلی حکیم وزیر خارجه عراق، با وی در نشست خبری مشترک حاضر شد.

در این نشست خبری، وزیر خارجه عراق تأکید کرد که تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ نموده اند تا مانع نفوذ تروریست ها از سوریه به عراق شوند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از الحکیم گزارش داد که بر تمامیت ارضی سوریه تأکید داریم و اینکه دولت دمشق، تنها ضامن این مسئله است.

وی با بیان اینکه بر لزوم کاهش تنش بین تهران و واشنگتن تأکید کردیم، خاطر نشان کرد که با وزیر خارجه فرانسه، مسئله نفوذ ترکیه در سوریه را آنالیز و بر تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند.

الحکیم با اشاره به لزوم انتها بخشیدن به حضور تروریست های خارجی و عرب در سوریه، گفت عراق کوشش های دیپلماتیک زیادی انجام داده تا وضعیت منطقه آرام گردد.

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه تعداد عناصر داعش در سوریه بسیار زیاد است، توضیح داد که این عناصر از 72 کشور وارد سوریه شدند.

وی همچنین بیان کرد که در جریان دیدار با همتای فرانسوی خود، روابط دوجانبه و بازسازی مناطق آزاد شده توسط شرکت های فرانسوی را آنالیز کردند.

لودریان: نفوذ ترکیه در سوریه، خطر بازگشت داعش را افزایش می دهد

لودریان نیز در این نشست، گفت: سفر من به عراق برای آنالیز نفوذ ترکیه در شمال سوریه است... و نسبت به بازگشت داعش به عراق و سوریه به خاطر نفوذ ترکیه در شمال سوریه هشدار می دهیم.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه بیان کرد که پاریس نسبت به حفظ امنیت عراق و مرزهای این کشور از خطر داعش حساس است.

وی با بیان اینکه بازگشت داعش، خطری است که عراق و سوریه را تهدید می نماید، اضافه نمود: کوشش خواهیم کرد نشستی با ائتلاف بین المللی [موسوم به ضد داعش] داشته باشیم تا پیامدهای تجاوز ترکیه [به سوریه] را آنالیز کنیم.

وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگر سخنان خود، درباره تنش بین تهران و واشنگتن هم تأکید کرد که ایران به برجام بازگردد و واشنگتن نیز برای کاهش تنش، تحریم ها علیه تهران را لغو کند.

ادعای لودریان درباره بازگشت ایران به برجام در حالی مطرح می گردد که جمهوری اسلامی ایران، پس از یک سال از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از این توافقنامه بین المللی، صبر راهبردی نشان داد و پس از آن، برای اینکه طرف های مقابل به تعهدات برجامی خود عمل نمایند، دست به کاهش تعهدات خود در ذیل مفاد این توافقنامه زد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس

به "کنفرانس خبری وزرای خارجه فرانسه و عراق با موضوع ایران و سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنفرانس خبری وزرای خارجه فرانسه و عراق با موضوع ایران و سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید