350 میلیون مترمکعب؛ بدهی وزارت نیرو به دریاچه ارومیه

به گزارش وبلاگ لاوان، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه 350 میلیون متر مکعب حق آبه از وزارت نیرو طلب دارد، گفت: اگر در فصل پاییز این حق آبه تامین گردد؛ در افزایش تراز دریاچه ارومیه موثر خواهد بود.

350 میلیون مترمکعب؛ بدهی وزارت نیرو به دریاچه ارومیه

مسعود تجریشی در گفت وگو با وبلاگ لاوان، اظهار کرد: سال جاری با وجود بارش های خوب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، میزان روان آبها کم بوده و آب زیادی وارد دریاچه ارومیه نشد.

وی ادامه داد: سال جاری تعداد بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بالا بود اما بارش ها عمدتا کمتر از 10 میلی متر و بارش غیر موثر بود که تبدیل به روان آب نشد. از سوی دیگر عمده بارش ها در ماه های فروردین و اردیبهشت رخ داد، زمانی که گیاهان رشد نموده بود و بخشی از بارش و رطوبت حاصل از آن از طریق این گیاهان جذب شد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه عمده بارش های سال جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بالادشت بوده است، گفت: آنالیز های علمی نشان می دهد که با توجه به تغییر اجرا شده در رطوبت خاک در بالادست حوضه، بیشتر بارش ها در بخش بالادست بوده و بارش کمتری نصیب حاشیه دریاچه ارومیه که در پایین دست حوضه قرار گرفته است؛ گردیده است.

تجریشی در پاسخ به پرسشی در مورد میزان تامین حق آبه دریاچه ارومیه اظهار کرد: حق آبه دریاچه ارومیه 2.5 میلیارد متر مکعب است اما هنوز 350 میلیون متر مکعب از وزارت نیرو برای دریاچه ارومیه طلب داریم.

وی توضیح داد: قرار ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزارت نیرو این بود که در صورت کمبود آب، 50 درصد از سهم کشاورزی و50 درصد از سهم دریاچه ارومیه کم گردد و و آب مازاد به دریاچه ارومیه اختصاص یابد با این وجود هنوز حق آبه دریاچه ارومیه به طور کامل داده نگردیده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه اظهار کرد: اگر در فصل پاییز که کشاورزان مصرف آب ندارند؛ حق آبه دریاچه ارومیه پرداخت گردد؛ در افزایش تراز دریاچه موثر خواهد بود. ضمن اینکه تجربه ها نشان می دهد که هر زمان رهاسازی آب از رودخانه اجرا شده، بعد از 48 ساعت آب به دریاچه ارومیه رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "350 میلیون مترمکعب؛ بدهی وزارت نیرو به دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "350 میلیون مترمکعب؛ بدهی وزارت نیرو به دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید