اپیدمی مصرف خود سرانه دارو در بیرجند، حلقه معیوب زنجیره درمان

به گزارش وبلاگ لاوان، خبرنگاران، گروه استان ها: امروزه مصرف خودسرانه دارو به عنوان حلقه ای معیوب از زنجیره درمان، از جمله بزرگ ترین مسائل جامعه محسوب می گردد. در واقع افراد برای درمان یا سراغ جعبه داروها می روند یا با مراجعه به داروخانه اقدام به خرید دارویی می نمایند که خودشان برای خودشان تجویز نموده اند.

اپیدمی مصرف خود سرانه دارو در بیرجند، حلقه معیوب زنجیره درمان

تحقیقات وبلاگ لاوان بیانگر آن است که اغلب خانواده های بیرجندی به صورت روزانه مصرف نماینده دارو هستند و بر اساس گزارش های مسئولان، مسکن ها و آنتی بیوتیک ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه دارو را به خود اختصاص می دهند این در حالی است که مصرف این داروها می تواند ضررهای زیادی را به افراد مصرف نماینده تحمیل کند.

هر چند بیشتر افرادی که خودسرانه دارو مصرف می نمایند، آگاهی اولیه ای از داروی مصرفی دارند ولی این آگاهی به حدی نیست که به استفاده صحیح از دارو و پیشگیری از تداخلات دارویی و عوارض نامطلوب آن منجر گردد بنابراین می طلبد با اجرای برنامه های مختلف برای حذف این عادت جامعه کوشش گردد. بر اساس گفته کارشناسان استفاده نادرست از گیاهان دارویی هم می تواند ضرر هایی را عاید بدن کند بنابراین می طلبد در تجویز درست و منطقی گیاهان دارویی و خرید آن از مراکز شناخته شده دقت لازم لحاظ گردد. همچنین توصیه های مسئولان ضمن تاکید بر پرهیز شهروندان از مصرف خودسرانه دارو، به این نکته اشاره می نماید که استفاده از گیاهان دارویی هم باید با پزشک معالج همراه باشد تا فرد بیمار را گرفتار عواقب دردناک نکند.

از گزارش های میدانی وبلاگ لاوان می توان به این نتیجه رسید که شهروندان بیرجندی هم در هنگام مشاهده علائمی مانند گلودرد، سر درد، دندان درد و یا کاهش استرس خود برای خود نسخه می پیچند و به سراغ مصرف داروهایی می روند که شاید احتیاج بدنشان نباشد.

عوارض مصرف خودسرانه دارو اطلاع رسانی گردد

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با وبلاگ لاوان با بیان اینکه امروزه مصرف دارو به صورت خودسرانه به امری طبیعی تبدیل شده است، گفت: بیشتر داروهایی مانند مسکن، آرام بخش و کپسول های خشک نماینده به راحتی در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

محمد عباسی که خود از افرادی است که به صورت خودسرانه آنتی بیوتیک ها را مصرف می نماید، اظهار کرد: تاکنون هنگام بروز هر گونه گلو درد، بدون مراجععه به پزشک کپسول خشک نماینده مصرف می کردم.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون بدنم به نوعی از خشک نماینده ها مقاوم شده و بنا به گفته پزشک باید از داروهای قوی تری استفاده کنم.

عباسی با بیان اینکه مصرف آرامبخش ها در جوانان به خصوص دانشجویان رواج زیادی دارد، اضافه کرد: باید عوارض مصرف خوسرانه دارو از سوی رسانه ها و داروخانه ها اطلاع رسانی گردد.

درد هایی که درمان نمی شوند

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با وبلاگ لاوان با بیان اینکه مسکن ها بیشترین میزان مصرف در خانواده ها را دارد، اضافه کرد: به دلیل شرایط کاری و ارتباط مستقیم با کامپیوتر، به طور متوسط در هر هفته سه بار مسکن مصرف می کنم.

زهرا سلطانی با بیان اینکه مصرف مسکن ها نه تنها برای من، بلکه برای عموم مرسوم شده است، اضافه کرد: عدم آگاهی از عوارض بلند مدت داروها باعش شده، شهروندان ناخواسته به سمت این کار بروند.

وی با تاکید بر اینکه باید به وسیله رسانه ها به خصوص صدا و سیما به فراوری برنامه ها و محتواهایی برای فرهنگ سازی پرداخته گردد، اظهار کرد: در شرایط کنونی هر فرد خودش در هنگام بروز بیماری هایی مانند سرماخورگی نسخه می پیچند این در حالی است که بیماری و درد وی از ریشه درمان نمی گردد.

سلطانی با اشاره به تاثیر مثبت داروهای گیاهی بر برطرف بیمار ها بیان نمود: در خراسان جنوبی و بیرجند علی رغم داشتم داروهای گیاهی منحصر به فرد، اما معرفی چندانی نشده و شهروندان تمایلی برای مصرف این دسته از داروها ندارند.

بروز بیماری های کلیوی

یک داروساز بیرجندی در گفت و گو با وبلاگ لاوان در این زمینه با بیان اینکه مسکن ها و آنتی بیوتیک ها بیشترین مصرف خودسرانه را دارند، اضافه کرد: این داروها درصورتی که احتیاج بدن نباشد، عوارض و اثرشان را روی فرد به جا می گذارند.

سهیلا مهدوی یکتا ادامه داد: مصرف خودسرانه این داروها عوارض های کلیوی و کبدی زیادی دارد که طولانی مصرف کردن آن ها این عارضه ها را بر جای می گذارد.

وی بابیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها بیشترین ضرر را به فرد مصرف نماینده می رساند، اظهار کرد: مصرف این داروها درصورتی که احتیاج فرد نباشد، باعث می گردد که بدن راه مقاومت علیه بیماری ها را پیدا کند.

مهدوی یکتا اظهار کرد: از شهروندان خواستارم اگر هرگونه علائمی مانند سرماخوردگی و مشکل در دستگاه تنفسی احساس می نمایند، قبل از مصرف خودسرانه دارو به پزشک مراجعه داشته باشند.

این دکتر و داروساز بیرجندی سخت شدن درمان و مقاوم سازی بدن را از مهم ترین اثرات مصرف خودسرانه دارو دانست و اضافه کرد: همچنین از افراد بیمار خواستارم دوره درمان را به طور کامل پشت سر بگذرانند و در نیمه راستا رها ننمایند.

آرام بخش ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را دارند

مدیر نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در گفت وگو با وبلاگ لاوان بابیان اینکه مصرف خودسرانه دارو یعنی شخص بدون اطلاع پزشک دارو را مصرف کند، گفت: مسکن و آرام بخش ها عمده داروهایی هستند که به صورت خودسرانه مصرف می شوند.

علی راستی با تأکید بر اینکه مصرف دارو باید توسط پزشک انجام گردد، اضافه کرد: پزشک با علم و آگاهی از نوع بیماری، سن، جنس، وزن و حساست های دارویی دارو را تجویز می نماید.

وی ادامه داد: وقتی شخصی بدون آگاهی از این موارد اقدام به مصرف می نماید، منجر به عوارض جانبی ازجمله نارسایی های کلیوی و کبدی می گردد که هزینه های زیادی برای فرد و نظام سلامت در پی دارد.

راستی بابیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به درمان ناقص و بروز پدید مقاومت های میکروبی گردد، اظهار کرد: در این صورت اگر شخص بعداً دچار عفونت گردد، آنتی بیوتیک ها برای درمان پاسخ نمی دهند.

مدیر نظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همچنین مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و رام بخش علاوه بر اینکه منجر به عادت و تحمل می گردد، در بعضی از موارد می تواند اثرات روانی داشته باشد.

وی ضمن توصیه به پرهیز از مصرف همزمان داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی، اضافه کرد: میزان ماده مؤثر داروهای گیاهی شناخته نشده بنابراین ممکن است عوارض ناشناخته ای به دنبال داشته باشد.

مدیر نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امروزه داروهای زیادی از رده خارج شده چراکه به مرور زمان در مقابله با میکروب مقاوم شده اند.

عطاری ها مجاز به عرضه داروهای ترکیبی نیستند

مسئول اداره داروهای سنتی گیاهی و طبیعی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در گفت وگو با وبلاگ لاوان بیان نمود: تصور عامه بر این است که گیاهان دارویی فاقد عارضه بوده که به هیچ عنوان صحت ندارد.

هنرمند بابیان اینکه ترکیبات پیچیده ای در گیاهان دارویی وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از ترکیبات داروها ممکن است با مواد غذایی تداخل داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون داروخانه تنها مکان مجوز دار برای فروش دارو است، اضافه کرد: هر مکان دیگری غیر داروخانه برای تحویل دارو غیرقانونی، غیرمجاز و خلاف مقررات است.

هنرمند بابیان اینکه تصور مردم برای مراجعه به عطاری ها برای تهیه دارو خلاف مقررات است، گفت: عطاری ها طبق قانون تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی به صورت خشک شده و بسته بندی هستند.

مسئول اداره داروهای سنتی گیاهی و طبیعی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان نمود: همچنین عطاری ها نمی توانند داروهای گیاهی را به صورت ترکیبی به فروش برسانند.

وی بیان نمود: متأسفانه بعضی از عطاری ها داروهای ترکیبی را به صورت کپسول تحویل بیمار می دهند که غیرمجاز است.

آنچه مسلم است مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهی برای درمان نه تنها دردی را از فرد بیمار بر می دارد بلکه باعث پیدایش بیماری های مضاعف در بدن می گردد که احتیاج است شهروندان قبل از هر تصمیمی برای این امر، مورد توجه قرار دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اپیدمی مصرف خود سرانه دارو در بیرجند، حلقه معیوب زنجیره درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپیدمی مصرف خود سرانه دارو در بیرجند، حلقه معیوب زنجیره درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید