ترانزیت کالا از بندرامیرآباد به باکو انجام شد

به گزارش وبلاگ لاوان، سیاوش رضوانی عصر سه شنبه در بازدید طالح محمد زیادف؛ مدیر بنادر کشور آذربایجان و هیئت عالی رتبه این کشور از بندرامیرآباد اضافه نمود: این بندر با دارا بودن 15 پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری 7.5 میلیون تن در سال که قابل افزایش به 18 میلیون تن در 2030 است؛ تنها بندر متصل به راه آهن سراسری در شمال کشور و تنها بندر دارای اسکله رورو ریلی است که توانایی ارسال واگن های حامل کالا از طریق کشتی به کشور های حاشیه خزر را دارا است.

ترانزیت کالا از بندرامیرآباد به باکو انجام شد

وی گفت: بندر امیرآباد به دلیل دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم است که توسعه اقتصادی در آن رونق فراوان دارد و بخش زیادی از امور بندری به صورت الکترونیکی در این بندر انجام می گردد.

مدیر بندر امیرآباد با اعلام اینکه این بندر دارای 200 هکتار انبار است؛ خاطر نشان کرد: 7.5 هکتار انبار مسقف، سردخانه 4500 تنی، ظرفیت سلو 205 هزار تنی که قابل افزایش به 420 هزار تن است و دارا بودن مخازن خوراکی 15 هزار تنی قابل افزایش به 25 هزار تن؛ از مهمترین ظرفیت های این بندر است.

وی با اشاره به ظرفیت های مختلف امیرآباد گفت: بندر امیرآباد بزرگترین بندر شمال کشور با هزار و 60 هکتار وسعت و پایلوت غلات شمال کشور است.

رضوانی بیان داشت: بندر امیرآباد یکی از بنادر دارای جاذبه بالای سرمایه گذاری است و بخش خصوصی تاکنون 1200 میلیارد تومان در این بندر سرمایه گذاری نموده و مهمترین برنامه در این بندر، جذب سرمایه گذار است.

وی با عنوان اینکه بندر امیرآباد می تواند شمال کشور را متحول کند؛ یادآور شد: بندر امیرآباد از بنادر بزرگ شمال کشور است و می تواند با حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی، تحول خوبی در اقتصاد منطقه ایجاد کند.

مدیر بندر امیرآباد بهشهر در این نشست ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نشست های مشترک، در نهایت اتفاقات خوبی برای جذب سرمایه گذاری، توسعه اقتصادی و حمل و نقل ریلی از بندر صورت بگیرد.

رضوانی گفت: این بندر، ظرفیت های لازم را برای توسعه روابط با آذربایجان دارد و امکانات و تسهیلات مناسبی را در اختیار سرمایه گذران قرار می دهد و توسعه روابط تجاری و اقتصادی می تواند یکی از اهداف مهم این سفر باشد.

وی اضافه کرد: اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری در بندر امیرآباد شامل احداث صنایع تبدیلی مرتبط با چوب و کاغذ، احداث مخازن و صنایع تبدیلی روغن خوراکی، احداث مخازن جهت ترانزیت فرآورده های نفتی و سایر صنایع و خدمات ایجاد ارزش اضافه کرده (تولیدی، تبدیلی و مونتاژی) وابسته به حمل و نقل دریایی است.

به گفته مدیر بندرامیرآباد بهشهر، این بندر با تمرکز بر صادرات و ترانزیت، از ظرفیت های خاص برای سرمایه گذاری برخوردار است.

این مسئول با اعلام اینکه در شرایط فعلی میزان گسترش مبادلات دریایی و بندری بین دو کشور ایران و آذربایجان به خصوص از مسیر بندر امیرآباد ناچیز است؛ خاطر نشان کرد: پایین بودن این مبادلات ناشی از کمبود امکانات بنادری در آذربایجان است.

رضوانی اضافه کرد: در امسال میزان مبادلات تجاری بین آذربایجان با امیرآباد حدود 2 درصد از حدود 2 میلیون تن ترانزیت کالا را شامل می گردد و بیشترین مبادلات تجاری از بنادر آذربایجان را مواد خوراکی و غلات تشکیل می دهد.

وی همچنین گفت: مهمترین واردات از از آذربایجان به بندر امیرآباد شامل جو، گندم، ذرت و کانتینر و مهمترین صادرات از بندر امیرآباد به کشور آذربایجان هم در بخش کالای ساختمانی، مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی است.

مدیر بندر امیرآباد بیان داشت: برهمین اساس در امسال هشت هزار تن گندم روسیه از آذربایجان وارد بندرامیرآباد به عنوان مرکز غلات بنادر استان های شمالی کشور گردیده است.

رضوانی ابراز امیدواری کرد تا با سفر مدیرعامل بنادر آذربایجان به بنادر و دریانوردی امیرآباد و برقراری تفاهم نامه فی مابین، میزان روابط بندری گسترش و فرم جابه جایی کالا از آذربایجان به بندرامیرآباد رونق یابد.

به گزارش وبلاگ لاوان، طالح محمد زیادف؛ مدیر بنادر کشور آذربایجان به همراه هیئت عالی رتبه کشور آذربایجان، برای بازدید از پتانسیل ها و ظرفیت های تجاری بنادر شمال ایران در راس هیأتی وارد استان مازندران گردیده است، از بندر امیرآباد و ظرفیت های اقتصادی و گردشگری موجود دیدن کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ترانزیت کالا از بندرامیرآباد به باکو انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترانزیت کالا از بندرامیرآباد به باکو انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید