انقلاب اسلامی تفکر دنیا اسلام است

به گزارش وبلاگ لاوان آیین مجازی رونمایی و آنالیز ترجمه کتاب ریشه های انقلاب اسلامی به زبان اسپانیولی از سلسله نشست های بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران در دومین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران عصر امروز با حضور محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، آنخلیتا ماریا روخاس، مدیر انتشارات El Faro در کلمبیا، خاویر اوروبیو، مترجم کتاب و عبدالکریم پاس برگزار گشت.

انقلاب اسلامی تفکر دنیا اسلام است

احمدی در ابتدای این نشست با اشاره به سه عاملی که موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد گفت: اگر به ابتدای انقلاب اسلامی توجه کنید می بینید چون شعارها مبنی بر ارزش های دینی بوده آنچه باعث قیام مردم شده انگیزه های دینی است. عامل دوم پیروزی انقلاب اسلامی تبعیت مردم از مرجعیت بود. تبعیت مردم از حضرت امام باعث وحدت بین جامعه شد و بر اساس رهنمودهای ایشان مردم توانستند پیروز شوند. عامل سوم حضور مردم در صحنه بود و اگر آنها در صحنه حاضر نمی شدند پیروز نمی شدیم.

او تاکید نمود: برای باقی ماندن انقلاب اسلامی ضروری است تا این سه عامل تقویت شده و نگهداری گردد تا انقلاب اسلامی از تهاجم بیگانگان در امان بماند. برای تقویت این سه عامل بر اصحاب فرهنگ است با آگاهی دادن به نسل جوان بتوانند این نسل را در مقابل آسیب ها نجات دهند.

او ضمن تقدیر از مولف و مترجم کتاب ریشه های انقلاب اسلامی گفت: دست اندرکاران این کتاب در آگاهی بخشی به مردم موثر بودند و امیدوارم فعالان این حوزه پیروز باشند.

عبدالکریم پاس امام آدینه بوینس آیرس نیز در بخش دیگری از این نشست طی سخنانی اعلام کرد: نظام حاکم بر جهان که جایگزین نظام توحیدی شده به بن بست رسیده و همه شاهد هستند که این نظام به نیازهای انسان ها پاسخ نمی دهد و وارد بحران های عجیبی شده است. به طور مثال متخصصان محیط زیست می گویند اگر نظام حاکم روش خود را عوض نکند جهان طاقت چنین نظامی را بر اساس خواسته های مادی بی سرانجام انسان ها ندارد.

او با اشاره به بحران کرونا اضافه نمود: این بیماری هم نشانه دیگری است. از سوی دیگر بحران معنوی نشان می دهد نظام حاکم دین را کنار گذاشته و آن را به عنوان مساله ای فردی در زندگی انسان ها نگاه می نماید.

پاس در ادامه با اشاره به نزاع بین پیروان نظام حاکم و پیروان فرهنگ بومی نیز گفت: در آمریکا این شکاف را مشاهده می کنیم و در کشورهای دیگر نیز این نزاع دیده می گردد به طوری که حکومت بر جامعه با این اختلافات سخت شده است.

به گفته او، انقلاب اسلامی کوشش نموده پرچم انبیا را در جهان بلند کند و به همین دلیل جهان هر روز شاهد است که انقلاب اسلامی همه موانع طبیعی و مصنوعی را از سوی دشمنان پشت سر می گذارد و توجه شرق و غرب را به خود جلب می نماید. انقلاب اسلامی نشان داده علی رغم همه مسائل و توطئه ها هنوز انقلابی زنده است.

پاس با بیان اینکه یاری های ایران به ونزوئلا قدرت آنها را نشان داد اضافه نمود: در آمریکای لاتین برای نخستین بار هفت کشور توانستند شبکه تلویزیونی مستقل از آمریکا تاسیس نمایند اما صدای اسلامی توسط ایران به زبان اسپانیولی راه اندازی شده و ایران توانسته شبکه ای به زبان اسپانیولی راه اندازی کند.

آنخلیتا ماریا روخاس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه کوشش می کنیم فرهنگ اسلامی را به مخاطبان زبان اسپانیولی برسانیم گفت: در این راستا ضروری است که کتاب هایی که درباره ادبیات انقلاب اسلامی منتشر شده و ارزش های انقلاب اسلامی را تشریح می نماید برای مردم ترجمه گردد.

او اضافه نمود: ما به عنوان نخستین ناشری که به زبان اسپانیولی این گونه کتاب ها را ترجمه می نماید با تهاجمات زیادی از سوی دشمنان روبرو هستیم. اما توانستیم موضوعات مختلفی را پوشش دهیم به گونه ای که برای مخاطبان عامه و جوانان قابل فهم باشد.

روخاس گفت: در یک سال اخیر کتاب های بسیاری چون زندگی و قیام امام حسین(ع)، کتاب محمد(ص) و ... را منتشر کردیم. همچنین گروهی متخصص در این زمینه برای ترجمه آثار به زبان اسپانیولی تشکیل شده است.

او با اشاره به همکاری با نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه های جهان است و خوشحالیم که در این زمینه با آنها همکاری می کنیم. این ناشر در سرانجام اظهار امیدواری کرد که بتواند چهره حقیقی اسلام را به مخاطبان آن نشان دهد.

خاویر اوروبیو، مترجم کتاب با بیان اینکه کتاب خلاصه ای از چهار کنفرانس حمید الگار است گفت: او با این که ریشه شرقی دارد اما در کشورهای غربی تحصیل نموده است. الگار در ابتدای انقلاب اسلامی این سخنان را بیان نموده است. او از سوی یکی از چهره های روشنفکر کریم صدیق دعوت شد و گروهی از روشنفکران را دور هم جمع کرد تا بتوانند مسائل جهان اسلام را شناسایی و حل نمایند.

او تاکید نمود: اهمیت و زیبایی این کتاب در این است که هرچند سخنرانی های الگار بود اما این سخنرانی ها را به صورت بروشور در اختیار مردم قرار دادند. نکته دیگر این است که الگار اشاره می نماید که انقلاب اسلامی آنقدر وسیع است که نمی تواند در چهار مصاحبه خلاصه گردد.

به گفته او، این سخنرانی ها توسط الگار برای مسلمانان سنی انجام شد و نتیجه این شد که آنها انقلاب اسلامی را به عنوان انقلابی برای جهان می دانستند. انقلاب اسلامی تفکر جهان اسلام است و تنها تفکر ناسیونالیستی نیست و رهبری آن باید توسط عالمی آشنا به زمانه و معنوی مدیریت گردد.

اوروبیو در سرانجام گفت: الگار در این کتاب چهار عامل را در پیروزیت انقلاب اسلامی تاثیرگذار می داند؛ نخست اعتماد به خدا، دوم تقلید از علمای راستین، سوم اینکه هر راهی که غیر از اسلام باشد منتج به نتیجه نیست و در نهایت عامل چهارم مردمی بودن آن است که من هم روی آن تاکید می کنم. این کتاب می تواند یکی از آثاری باشد که جایش در ادبیات این حوزه خالی بوده و در آمریکای لاتین می تواند تفاوت بین دین و سیاست و تجمیع آنها را برای مخاطبان خود روشن کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "انقلاب اسلامی تفکر دنیا اسلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انقلاب اسلامی تفکر دنیا اسلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید