تاثیر عکاسی طبیعت و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری

به گزارش وبلاگ لاوان، با پیشرفت در عرصه دیجیتال و شبکه های اجتماعی، نقش ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از هر زمان دیگری در تک تک فرایند های زندگی پر رنگ شده است. صنعت گردشگری یکی از زمینه هایی بوده است که توانسته با پیشرفت تکنولوژی و دنیای دیجیتال بهره بسیار مناسبی از این موضوع برده و با استفاده از فضای مجازی و اشتراک گذاری و بازخورد گردشگران قبلی، به راحتی و با کمترین تبلیغات گردشگران جدیدی را به منطقه ها مختلف و کمتر شناخته شده جذب کند.

تاثیر عکاسی طبیعت و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری

تاثیر عکاسی طبیعت بر صنعت توریستی

با پیشرفت تلفن های همراه، بهبود دوربین ها و راحتی همراه داشتن وسیله ای جهت عکاسی در هر شرایطی، امروزه عکاسی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها در طول شبانه روز و در هر مکانی تبدیل شده است. در کنار این موضوع، ثبت تصاویر و ماندگار کردن آن ها همواره یکی از لذت بخش ترین فعالیت های ما محسوب می شود.

تصور کنید که تصویر ثبت شده، از یک منطقه بکر و زیبای طبیعی باشد، منطقه ای که شاید از دید بسیاری از افراد حتی نزدیک به آن منطقه دور مانده و کمتر کسی با آنجا آشنایی دارد. اینجاست که تاثیر هنر یک عکاس در شناساندن این منطقه به سایر افراد، بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

این روزها توریستان برخلاف سابق، کمتر با استفاده از جستجو، مقصد سفر خود را تعیین می نمایند و به جای آن مشورت با دوستان و همکاران خود و در کنار آن استفاده از تجربیات افراد در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعیرا در نظر می گیرند و سپس برترین مقصد برای سفر خود را انتخاب می نمایند. (1)

امروزه توریستان، تجربیات افراد در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی را در نظر می گیرند

شبکه های اجتماعی، رونق دهنده صنعت توریستی

همانطور که بیان شد، شبکه های اجتماعی نقش بسیار پر رنگی در صنعت توریستی پیدا کرده اند. این شبکه ها راه را برای اشتراک گذاری تصاویر نقاط زیبای توریستی در جهان به وسیله توریستان قبلی و همینطور بحث و مصاحبه و امکان استفاده از نظرات اشخاص مختلف را هموار کرده اند.

تصور کنید شما بعد از تجربه یک سفر کوتاه، به طور مثال یک روزه به نقطه ای مجذوب کننده و زیبا که شاید کمتر کسی با آن آشنایی داشته باشد، با ثبت تصاویر و اشتراک گذاری آن ها در فضای مجازی و درج توضیحی برای این تصاویر، افراد دنبال نماینده خود را نیز با چنین مکانی آشنا ساخته و این منطقه را نیز به انتخابی برای آن ها جهت توریستی و سفر تبدیل کنید. (2)

اشتراک گذازی عکس های طبیعت در شبکه های اجتماعی

عکاسی از طبیعت و یک نقطه بکر، چه به وسیله یک عکاس حرفه ای و دوربین گران قیمتش و چه به وسیله یک توریست عادی و تلفن همراهش، تاثیر بسیار مثبتی روی شناخته شدن آن منطقه و در کنار آن افزایش بازدید و حجم توریست مراجعه نماینده به آن مکان خواهد داشت. اگرچه ثبت تصاویر از گذشته بخشی از زندگی سفری توریستان بوده است، اما فراهم کردن محیطی مناسب برای اشتراک گذاری این تصاویر، عامل اصلی دیده شدن آن ها و تاثیر گذاری بر صنعت توریستی است.(3)

اگر ساکن منطقه ای زیبا ولی کمتر مورد توجه قرارگرفته هستید، خودتان دست به کار شوید!

سفر و تجربیات آن، لحظه هایی شاد از زندگی هر توریستی است، در کنار آن گرفتن عکس از لحظات زیبای این سفر می تواند به ماندگاری این لحظات شاد یاری کند و در عین حال زمینه ساز آشنایی سایر توریستان با جاذبه های این سفر و منطقه شود. اما همواره منتظر ماندن خوب نیست، اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که از زیبایی خاصی برخوردار است و حس می کنید توانایی تبدیل به یک نقطه توریستی را دارد، حتما دست به کار شوید و منتظر رسیدن اولین توریست نمانید.

اگرچه عکاسی مرتبط با توریستی این روزها در بعضی موسسات و دانشگاه ها نیز تدریس می شود و از نکات خاص خود برخودار است، اما اگر امکان استفاده از چنین آموزش هایی فراهم نباشد می توان با استفاده از آموزش های آنلاین تا حدودی راه و رسم عکاسی از طبیعت با هدف جذب توریست را یاد بگیرید.

به علاوه اینکه در حال حاضر دسترسی به شبکه های اجتماعی و اشتراک گذاری تصاویر و تجربیات در آن ها برای هر شخصی که از یکی از بسترهای اتصال به آن ها استفاده می نماید، فراهم شده است. لذا اگر ساکن چنین منطقه ای هستید، می توانید حتی با تلفن همراه خود نیز تصاویر زیبا و توضیحی دقیق و کوتاه از منطقه مورد نظر خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و جاذبه های سفر به این منطقه را برای علاقه مندان به توریستی توضیح دهید. (4)

عکاسان و بلاگرها، گروهی حرفه ای تر در عکاسی با مضمون توریستی

همانطور که پیشتر بیان شد، شاید هرشخصی که یک تلفن همراه داشته باشد این روزها بتواند عکس های خوبی را برای اشتراک گذاری در فضاهای اجتماعی تهیه کند، اما بخش اعظمی از بار این مسئولیت بر عهده کسانیست که شغلشان عکاسی است. دنبال کردن عکاسان در شبکه های اجتماعی و مشاهده تجربیات و تصاویر آن ها، بسیار موثر تر از تهیه یک بروشور تبلیغاتی توریستی و سعی در پیدا کردن منطقه ای مناسب برای سفر است.

در کنار به روز تر بودن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به صورت لحظه ای، در مقابل تازگی نداشتن استفاده از بروشور های قدیمی و یا حتی وبسایت های اینترنتی و شرکت های توریستی و دستری ساده به شبکه های اجتماعی، تاثیر استفاده از این روش را دو چندان کرده است.

برای یک عکاس که صفحه ای با دنبال نماینده های زیادی دارد، حس بسیار خوبی است که ببیند بسیاری از این دنبال نماینده ها بخاطر عکس های او، به منطقه ها مورد نظر سفر می نمایند و از انتخاب خود لذت می برند. اتفاقی که شاید 10 سال پیش مقدور نبود اما امروزه به لطف پیشرفت شبکه های اجتماعی به راحتی و با چند کلیک در زمانی بسیار کوتاه، قابل اجرا شده است. (5)

عکاسی حرفه ای توریستی

عکاسان و بلاگرها این مسئولیت را بر عهده دارند تا در کنار عکاسی و اشتراک گذاری تجربیات خود از سفر به نقاط شناخته شده و نقاطی که پیش تر نیز مورد توجه توریستان بوده اند، سفر به منطقه های را شروع نمایند که قبلا کمتر کسی به آن ها سفر کرده و یا اگر این چنین بوده، تجربه و تصاویر خوبی از این منطقه ها در معرض عموم در شبکه های اجتماعی قرار نگرفته است.

لذا عکاسان می توانند با سفر به این منطقه ها، ضمن کسب تجربه ای ناب از سفر به نقطه ای کمتر شناخته شده، بخشی از این تجربیات را با انتشار این تصاویر در صفحات خود و صفحات پربازدید دیگر، به سایر دنبال نماینده ها نیز منتقل نمایند. (5)

نتیجه گیری
انتشار تصاویر و تاثیر عکاسی از طبیعت و اشتراک گذاری آن ها در شبکه های اجتماعی، نه تنها باعث رشد و پیشرفت صنعت توریستی شده است، بلکه این امکان را برای توریستان فراهم کرده تا علاوه بر تسهیل انتخاب مقصد برای سفر پیش روی خود، با استفاده از تجربیات توریستان قبلی، تجهیزات لازم را برای این سفر مهیا نمایند، زمان رفت و برگشت به منطقه مورد نظر را تخمین بزنند، منطقه ها مناسبی را برای سکونت حین سفر انتخاب نمایند و به وسیله این موارد با صرفه جویی بسیار در هزینه و زمان، حداکثر بهره مندی را از سفر خود داشته باشند و به طور خلاصه با دید بهتر و چشمان باز سفر نمایند.

امکانی که پیشتر برای توریستان فراهم نبود ولی به لطف پیشرفت شبکه های اجتماعی و همکاری بیش از پیش عکاسان و بلاگرها، اکنون وجود دارد و توریست به راحتی در زمانی کوتاه می تواند مقصد بعدی خود برای سفر را انتخاب نماید. (1)

پی نوشتها

  1. www.olapic.com
  2. www.stackla.com
  3. www.modul.ac.at
  4. www.trace.tennessee.edu
  5. www.nationalgeographic.com
منبع: راسخون

به "تاثیر عکاسی طبیعت و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر عکاسی طبیعت و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید