جبهه پولیساریو عامل تنش در مناسبات مغرب با موریتانی

به گزارش وبلاگ لاوان، با به رسمیت شناختن جبهه پولیساریو و جمهوری صحرای غربی از سوی موریتانی مناسبات رباط با این کشور روبه وخامت گذاشت.

جبهه پولیساریو عامل تنش در مناسبات مغرب با موریتانی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لاوان به نقل از روزنامه هسپرس چاپ رباط، رئیس جمهور موریتانی به تازگی گفته است : موضع نواکشوت درقبال صحرای غربی (مورد اختلاف مغرب با جبهه پولیساریو) تغییری نکرده است و این موضع همان به رسمیت شناختن جمهوری صحرا است.

محمد ولد شیخ الغزوانی شرح داد: این موضع ثابت در سیاست خارجی موریتانی است و با تغییر دولت ها در نواکشوت این موضع نغییر نخواهد کرد.

جبهه پولیساریو، سازمان نظامی سیاسی است که در سال 1973 با هدف مبارزه علیه استعمار اسپانیا و استقلال صحرای غربی تاسیس شد. در سال 1976 با خروج اسپانیا از شمال غرب آفریقا این منطقه بین مغرب و موریتانی تقسیم شد، اما جبهه پولیساریو با هر دو کشور به مخالفت برخاست. موریتانی و جبهه پولیساریو در سال 1979 با یکدیگر صلح کردند ولی مغرب تمام صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. جبهه پولیساریو به مبارزات مسلحانه خود علیه مغرب ادامه داد تا پایان سازمان ملل در سال 1991 قطعنامه برقراری آتش بس و اجرای همه پرسی برای معین سرنوشت صحرای غربی را صادر کرد که با چراغ سبز جبهه پولیساریو و مغرب همراه شد. طی چند سال گذشته، دولت مغرب با خودمختاری صحرای غربی تحت حاکمیت این کشور موافقت کرده است، اما جبهه پولیساریو همچنان به برگزاری همه پرسی و استقلال این منطقه تاکید دارد.

یک پژوهشگر در حوزه صحرای غربی به روزنامه هسپرس گفت: سخنان اخیر رئیس جمهور موریتانی در خصوص صحرای غربی باعث افزایش تنش بین نواکشوت و رباط خواهد شد و باید منتظر بود که وزارت خارجه مغرب پاسخ قاطعانه ای به این سخنان بدهد.

بوجمعه بیناهو با اشاره به دعوت مغرب از کشورهای جهان برای افتتاح کنسولگری خود در صحرای غربی و استقبال برخی کشورها از این دعوت گفت: دستگاه دیپلماسی مغرب با تلاش زیاد پیروز شد برخی کشورهای آفریقایی را متقاعد کند تا کنسولگری خود را در شهر العیون (مرکز صحرای غربی) افتتاح کند اما الجزایر(که حامی جبهه پولیساریو است) می کوشد با وارد کردن فشار به موریتانی به منافع مغرب زیان برساند.

این روزنامه نوشت: به رسمیت شناختن جمهوری صحرا از سوی موریتانی بحرانی در مناسبات رباط با نواکشوت ایجاد کرده است و مقامات مغرب در حال بررسی راهکارهای مناسب برای پاسخ دادن به این اقدام موریتانی هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "جبهه پولیساریو عامل تنش در مناسبات مغرب با موریتانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جبهه پولیساریو عامل تنش در مناسبات مغرب با موریتانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید