عرضه دموی بازی ها روی پلی استیشن اجباری می گردد؛ منهای بازی های مستقل

به گزارش وبلاگ لاوان، شرکت تفریح های تعاملی سونی درباره برنامه ویژه خود برای قرار دادن نسخه آزمایشی محدود زمان دار بازی ها در سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس پریمیوم با توسعه دهندگان مختلف ارتباط برقرار نموده است.

عرضه دموی بازی ها روی پلی استیشن اجباری می گردد؛ منهای بازی های مستقل

طبق گفته منابعی که با سایت Game Developer صحبت نموده اند، توسعه دهندگانی که بخواهند بازی هایی با قیمت عمده فروشی 34 دلار یا بالاتر (در اروپا 33 یورو و در ژاپن 4000 ین) منتشر نمایند، ملزم هستند که یک نسخه آزمایشی با محدودیت زمانی معین را برای بازی های خود مهیا نمایند. زمان این نسخه های آزمایشی حداقل باید دو ساعت باشد.

نکته مهم این است که این قیمت اعلام شده برای قیمت عمده فروشی است و قیمتی نیست که شما در فروشگاه دیجیتال پلی استیشن مشاهده می کنید. هر اثری که در یک فروشگاه دیجیتال عرضه می گردد، بخشی از سهم فروش آن به صاحب آن فروشگاه دیجیتال می رسد (خواه پلی استیشن یا مایکروسافت باشد یا حتی استیم و اپیک گیمز). آن قیمت را قیمت خرده فروشی می گویند و دقیقاً همان چیزی است که ما در فروشگاه های دیجیتال یا غیر دیجیتال می بینیم. با این حال، قیمت 34 دلاری یا بالاتر از آن که سونی به آن اشاره نموده، قیمت عمده فروشی است و بدون احتساب درصد دریافتی صاحب فروشگاه است و دقیقاً آن مبلغی است که ناشر یا استودیو از فروش یک بازی دریافت می نمایند.

بر اساس این سیاست تازه، بازی هایی که قیمت عمده فروشی آن ها کمتر از آن مبالغ گفته شده است، نیازی به ایجاد این نسخه آزمایشی با زمان محدود ندارند. بسیاری از توسعه دهندگان به وسیله به روزرسانی پورتال توسعه دهندگان سونی از این سیاست تازه آگاه شده اند. منابع مختلف اعلام نموده اند که هیچ گونه اطلاعیه دیگری درباره این تغییر دریافت ننموده اند.

البته، این سیاست تازه سونی برای بازی هایی که قبلاً منتشر شده اند و بعلاوه برای بازی های پلی استیشن وی آر اجباری نیست و شامل آن ها نمی گردد. بعد از اجرای این سیاست تازه سونی، سازندگان بازی های تراز اول که قیمت عمده فروشی بازی های آن ها بالاتر از مبلغ گفته شده است، باید زمان و منابعی را برای ایجاد این نسخه های آزمایشی زمان دار اختصاص دهند.

البته، سونی در سیاست های خود انعطاف پذیری هایی را هم انجام داده است. توسعه دهندگان می توانند تا سه ماه بعد از عرضه بازی خود در پلی استیشن استور نسخه آزمایشی زمان دار را برای دارندگان پلی استیشن پلاس پریمیوم منتشر نمایند. بعلاوه در دسترس بودن این نسخه های آزمایشی در پلی استیشن پلاس پریمیوم فقط تا 12 ماه اجباری است و نگه داشتن یا برداشتنش پس از آن تاریخ به اختیار سازندگان خواهد بود. این دو موضوع می تواند استقبال توسعه دهندگان را از این برنامه تازه سونی بیشتر کند.

بعلاوه سونی اعلام نموده که برای عرضه نسخه های آزمایشی سفارشی به جای این نسخه های آزمایشی زمان دار در پلی استیشن پلاس پریمیوم آمادگی دارد اما این موضوع مورد به مورد و برای هر بازی به صورت جداگانه باید آنالیز گردد. بعلاوه توسعه دهندگان می توانند به روال سابق نسخه های آزمایشی عادی یا زمان دار را برای تمام کاربران پلی استیشن منتشر نمایند یا اینکه بازی را برای مدت کوتاهی در تعطیلات آخر هفته رایگان نمایند.

از طرفی این قابلیت می تواند برای بازیکنان بسیار جالب و مفید باشد و به افرادی که اشتراک پلی استیشن پلاس پریمیوم را خریداری نموده اند، این امکان را بدهد تا قبل از خریداری یک بازی 60 یا 70 دلاری بتوانند حداقل دو ساعت از آن اثر را تجربه نمایند و پس از آن تصمیم به خریداری یا عدم خریداری آن بازی بگیرند.

از طرف دیگر، باید واکنش توسعه دهندگان مختلف و ناشرهای بزرگ را درباره این تصمیم تازه سونی ببینیم. در حال حاضر واکنش خاصی از سوی توسعه دهندگان دیده نشده است و به نظر می رسد تا اینجای کار فعلاً اعتراض بزرگی به این تصمیم وجود ندارد اما به هر حال اجباری کردن نسخه آزمایشی برای تمامی بازی هایی که قیمت عمده فروشی آن ها بالاتر از 34 دلار است، می تواند تا حدی جنجال برانگیز باشد.

برای نتیجه گیری بهتر باید منتظر جزئیات بیشتر و دقیق تر و بعلاوه نحوه اجرای این طرح باشیم و واکنش توسعه دهندگان را هم به آن ببینیم.

شرکت تفریح های تعاملی سونی هنوز نسبت به این سیاست های تازه و گزارش منتشر شده در سایت Game Developer واکنش خاصی نشان نداده است.

منبع: Game Developer

منبع: دیجیکالا مگ

به "عرضه دموی بازی ها روی پلی استیشن اجباری می گردد؛ منهای بازی های مستقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه دموی بازی ها روی پلی استیشن اجباری می گردد؛ منهای بازی های مستقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید