مرخصی کارگران نوبت کار چگونه محاسبه می گردد؟

به گزارش وبلاگ لاوان، ساعت کاری کارگران نوبت کاری با کارگران عادی فرق دارد به همین علت نحوه محاسبه مرخصی آن ها با دیگران تفاوت دارد.

مرخصی کارگران نوبت کار چگونه محاسبه می گردد؟

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی وبلاگ لاوان،مرخصی کارگرانی که در کارگاه ها به صورت نوبت کاری کار می نمایند به صورت روزانه محاسبه نمی شود بلکه کارفرمایان باید ساعت های روز هایی که کارگر به مرخصی رفته را با هم جمع نمایند و تقسیم بر 7 ساعت و 20 دقیقه نمایند تا روز های مرخصی به دست بیاید. نوع مرخصی کارگران نوبت کاری با دیگر کارگران فرق دارد به علت این که ساعت کاری آن ها بیش تر از ساعت کاری عادی است و از 8 ساعت در روز بیش تر می شود.

اگر روز کاری کارگران نوبت کار به روز تعطیل هفتگی آدینه برخورد کند مورد از مصادیق کار در روز آدینه و الزام به تعطیل یک روز دیگر در هفته به جای آدینه می باشد و در این صورت این قبیل کارگران محق به دریافت 40% فوق العاده موضوع تبصره یک ماده 62 قانون کار نیز خواهند بود.

کارگران نوبت کار نیز حق استفاده از تعطیلات رسمی با استفاده از مزد را خواهند داشت و در صورت مصادف شدن روز های کاری کارگران نوبت کار با ایام تعطیلات رسمی، کار در ایام مذکور از همان ساعت اول به عنوان اضافه کار تلقی و برای هر ساعت کاری چهل درصد علاوه بر مزد هر ساعت کار عادی باید پرداخت شود.

بر اساس قانون کار که کار نوبتی کاری است که نوبت های آن در طول یک ماه گردش داشته باشد پس کارگرانی که به صورت یک ماه صبح و یک ماه عصر و یا شب کار می نمایند نوبت کار نبوده و مشمول استفاده ازفوق العاده نوبت کاری نخواهند بود از طرفی، چون این کارگران غیر نوبتی تلقی می شوند در اجرای ماده 58 قانون کار برای هر ساعت کار در شب که در فاصله بین 22 و 6 بامداد واقع می شود از 35% اضافه بر مزد ساعت کار عادی برخوردار خواهند شد.

ماده 55- کار نوبتی عبارت است از کاری که در طول ماه گردش دارد، به نحوی که نوبت های آن در صبح یا عصر یا شب واقع می شود.

ماده 56- کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می نماید و نوبت های کار وی در صبح و عصر واقع می شود (10%) و چنانچه نوبت ها در صبح و عصر و شب قرار گیرد، (15%) و در صورتی که نوبت ها به صبح و شب و یا عصر و شب بیافتد (5/22%) علاوه بر مزد به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت خواهد نمود.

ماده 57- در کار نوبتی ممکن است ساعات کار از 8 ساعت در شبانه روز و چهل و چهار ساعت در هفته تجاوز نماید، لکن جمع ساعات کار در چهار هفته متوالی نباید از 176 ساعت تجاوز کند.

ماده 58- برای هر ساعت کار در شب تنها به کارگران غیر نوبتی (35%) اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مرخصی کارگران نوبت کار چگونه محاسبه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرخصی کارگران نوبت کار چگونه محاسبه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید