مشخصات فنی پژو 207i دستی، هاچ بک قدیمی؛ اما دوست داشتنی
به گزارش وبلاگ لاوان، محصولات خانواده پژو خصوصا پژو 206، جزو پرطرفدارترین خودرو های شرکت ایران خودرو از همان ابتدا بوده است. اکنون ایران خودرو تصمیم دارد 207i را جایگزین 206 کند.
به گزارش تجارت نیوز، خودروی پژو 207i روی پلتفرم پژو 206 فراوری شده است. 206 برای اولین بار در سال 1380 پا به ایران گذاشت و بعد های تیپ های فراوریی آن، به شش عدد رسید. پژو 206 رفته رفته به یکی از پرفروش ترین خودرو های شرکت ایران خودرو تبدیل شد.
پس از گذشت هشت سال موفقیت آمیز برای این خودرو، شرکت سازنده تصمیم به ارائه مدل به روزتر آن با کمی تغییر در ظاهر و کابین گرفت.
هرچند به باور خود ایران خودرو، خودروی فراوریی یک محصول نو است و باید پژو 207 نامیده گردد، اما به باور بسیاری، این خودرو فیس لیفت همان 206 است و باید 206 پلاس نامیده می شد.
بعد ها ایران خودرو تصمیم به انجام تغییرات بیشتر روی 207 گرفت و این بار با نام پژو 207i روانه بازار شد. این مدل با دو پیشرانه TU5 و TU5P در تیپ های مختلف عرضه شده. اما در این گزارش سعی داریم تیپ ساده دنده دستی را مورد آنالیز قرار دهیم.
مشخصات فنی
این تیپ، با همان پیشرانه TU5 عرضه می گردد که یک موتور چهار سیلندر و 16 سوپاپ با حجم موتور 1587 سی سی است. پیشرانه TU5 در سایر محصولات این شرکت، مانند رانا و پژو پارس نیز دیده می گردد.
طراحی ظاهری
قالب بیرونی 207i دقیقا مشابه خودروی پژو 206 است. اما چند تفاوت ریز و درشت، باعث تمایز بین این دو مدل می گردد.
در بخش جلویی خودرو، دو عدد چراغ بزرگی که از بدنه بیرون زده و مجهز به دی لایت است، دیده می گردد.
یکی از نقاط ضعف پژو 206 ها، درب موتور بسیار کم ارتفاع آن بود که باعث می شد در کوچک ترین تصادفات از جلو، درب موتور ضربه خورده و آسیب جدی ببیند.
این موضوع در خودروی پژو 207 رفع شده و با بالا بردن ارتفاع درب موتور و افزایش ارتفاع سپرجلو، باعث جلوگیری از ضربه به درب موتور شده اند.
در قسمت های جانبی خودرو، از دستگیره ها و زه های هم رنگ بدنه و رینگ های آلومینیومی (سفارشی) استفاده شده و این موارد باعث بهبود ظاهری در بخش جانبی خودرو نسبت به خودروی پژو 206 شده است.
در بخش پشتی نیز تغییر گرافیک چراغ ها و برآمدگی آن ها و بعلاوه تغییر کمی در بخش سپر به چشم می خورد.
اما به لحاظ کلی، خودروی پژو 207i یک خودروی بسیار جمع وجور و هاچبک شهری به شمار میرود و رانندگی خارج شهر با این خودرو، به لحاظ کابین کم جا و رانندگی نسبتا خشکی که ارائه می دهد، پیشنهاد نمی گردد.
طراحی داخلی
در قسمت داخل کابین، دقیقا با همان ابعاد 206 روبرو می شویم، اما با این تفاوت که بیشتر قسمت ها از لحاظ ظاهری تغییراتی را تجربه نموده اند.
مثلا فرم فرمان به کلی تغییر نموده و کلید های کنترلی روی آن افزوده شده، بعلاوه پشت آمپر نیز تغییراتی داشته و یک نمایشگر لمسی 7 اینچ در قسمت بالای داشبوردی که کاملا متفاوت با طرح داشبورد پژو 206 است، قرار گرفته.
در قسمت عقب کابین، همان فضای کم و غیر استاندارد برای سرنشینان عقب دیده می گردد و این مورد می تواند از نقاط ضعف پژو 207i باشد.
بعلاوه صندوق عقب این خودرو به علت هاچ بک بودن، از فضای 245 لیتری بهره می برد که برای سفر های خانوادگی اصلا مناسب نیست.
به صورت کلی قسمت داخل کابین پژو 207i مانند برادر بزرگ تر خود، 206 از فضای کوچکی برخوردار بوده و مناسب خانواده هایی با تعداد بیش از دو نفر نیست. چرا که اگر قرار باشد با این خودرو به سفر بروید، نبود فضای کافی برای قرار دادن وسیله های خود، شمارا آزار خواهد داد.
آپشن ها و امکانات
آپشن های پژو 207i در طول چند سالی که به بازار عرضه شده است، تغییرات زیادی را تجربه نموده. اما در این مقاله سعی داریم آپشن هایی که در نسخه نهایی این خودرو که اسفند ماه 1401 نصب شده را برای شما شرح دهیم.
آپشن کروزکنترل و رینگ آلومینیومی، به صورت سفارشی روی این خودرو قابل نصب است، هرچند که در سال های قبل این آپشن ها به صورت پایه روی این خودرو نصب بودند.
از دیگر آپشن های آن می توان به سنسور دنده عقب، ترمز ABS و EBD، دی لایت و دکمه های کنترلی روی فرمان اشاره نمود.
بعلاوه سیستم مالتی مدیای پژو 207i از اوایل سال 1400 مجهز به میرورلینک شده است که به وسیله آن می توانید بعد از اتصال گوشی خود، صفحه آن را به روی نمایشگر خودرو انتقال دهید.
این خودرو در مدل های تازه تحویلی با فرمان برقی نیز قابل سفارش شده که خبر خوبی برای طرفدارانش است.
با این شرحات می توانید به این نتیجه برسید که پژو 207i از آپشن های زیادی برخوردار نیست و تنها از چند آپشن و امکانات ساده بهره می برد. هرچند که بر تعداد آن ها در نسخه های گران تر این خودرو افزوده شده، اما بازهم کافی نیست.
قیمت پژو 207i دنده دستی
نسخه فرمان هیدرولیکی این خودرو در اواخر بهمن ماه 1401 در بازار داخل کشور با قیمت 593 میلیون تومان و نسخه فرمان برقی آن با قیمت 615 میلیون تومان درحال معامله است.
بعلاوه نسخه هیدرولیکی با 209 میلیون و 154 هزار تومان و نسخه فرمان برقی با 215 میلیون و 996 هزار تومان از کارخانه و با شرایط قرعه کشی قابل خریداری است.
منبع: فرارو