زمینه سازی برای همگرایی گردشگری استانهای یزد و فارس و اصفهان در دستور کار قرار گرفت

به گزارش وبلاگ لاوان، ایرنا/ براساس سخنان معاون گردشگری کشور، زمینه سازی برای همگرایی گردشگری استانهای یزد و فارس و اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

زمینه سازی برای همگرایی گردشگری استانهای یزد و فارس و اصفهان در دستور کار قرار گرفت

علی اصغر شالبافیان در نشست با استانداران استانهای طلایی یزد، فارس و اصفهان که در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، به اهمیت همگرایی، همسویی، اقدامات مشترک و پیشینه همکاری سه استان مذکور در حوزه گردشگری اشاره و اعلام نمود: در دولت سیزدهم چند محور اصلی در حوزه گردشگری با هدف نگاه جمعی به توسعه گردشگری استانها در دستور کار گرفته که با نگاه و بررسی آنها می توانیم بستر عملیاتی کاربردی برای فعالیت مشترک گردشگری استانهای طلایی تعریف کنیم.

وی افزود: راه اندازی محور گردشگری غرب کشور با همسو کردن پنج استان از سال 1400 آغاز شد و تا به امروز منتج به رویکردها و دستاوردهای مشترک از جمله تولید محتواهای تبلیغاتی، معرفی روستاها، دوره های آموزشی مشترک و ورود به سایر موضوعات تخصصی با محور غرب شده است.

معاون گردشگری گفت: از سال 1401 نیز توجه به محور گردشگری شمال غرب کشور را آغاز کردیم. برای توجه به این محور علیرغم دلایل متعدد از جمله نیاز به معرفی بیشتر استانهای زاگرس نشین، شهرهای تبریز، اردبیل و...بهره مندی از رویدادهای جهانی همانند اردبیل 2023 به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو سازمان های همکاری های مالی عضو اکو، نقش موثری در جهت دهی و معرفی این محور داشت. به گونه ای که هم اکنون استان اردبیل همراستا با سایر استانهای گردشگرپذیر در نمایشگاه های بین المللی و بازار چین حضوری فعال دارد و مقصدی شناخته شده به شمار می آید.

شالبافیان یکی دیگر از محورهای همگرا کننده استانهای کشور با موضوعات گردشگری را جاده ابریشم عنوان نمود و استان سمنان را در کنار استانهای نقش آفرین در این زمینه دارای رویکرد و فرآیند مشترک همکاری اعلام نمود.

وی با تاکید بر اینکه هر اقدامی در حوزه گردشگری استانهای پیشگام مثلث طلایی به طور مستقیم در روند فعالیت و تصمیم گیری سایر استانها و در نمایی کلی تر تمام صنعت گردشگری کشور تاثیرگذار است، افزود: رونق گردشگری، ورود گردشگران خارجی، اندازه تورهای ورودی و خروجی، اجرای مصوبات، تامین اعتبارات و هر یک از سرفصل های اجرایی در این سه استان انعکاسی در شمای کلی صنعت گردشگری کشور دارد.

شالبافیان همچنین استانهای مثلث طلایی را به عنوان الگویی برای سایر استانها عنوان نمود و گفت: خلاقیت، نوآوری، تصیمات بروز و کسب و کارهای نوین در حوزه گردشگری این سه استان به عنوان الگوهای گردشگری در قالب طرح ها و پروژه های متنوع در استانهای دیگر به کار گرفته می شود و از نتایج مثبت حاصل در راستای توسعه گردشگری کشور استفاده خواهد شد.

معاون گردشگری با تاکید بر نیاز به تمرکز و فعالیت مستقل دفاتر خدمات مسافرتی استانهای مثلث طلایی گفت: با توجه به اینکه دفاتر خدمات مسافرتی استانی ریسک پذیری کمتری دارند، باید ورود فعال تری در عرصه های داخلی و بین المللی از جمله طراحی تورهای گردشگری، بازاریابی، شرکت در نمایشگاه های خارجی و مدیریت تورهای ورودی داشته باشند و به نوعی خودشان لنگرگاه باشند.

شالبافیان همچنین نسبت به آمادگی برای هماهنگی حضور هر یک از استانها در نمایشگاه های مستقل و بلند مدت گردشگری در کشورهای همسایه جدا از نمایشگاه های به نام و شناخته شده اشاره کرد.

وی همچنین به تلاش فرابخشی برای لغو ویزا یکطرفه با 35 کشور حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پس از اجرایی شدن این اقدام، اثرات و نتایج مطلوب آن بی شک در استانهای مثلث طلایی نمود پیدا خواهد کرد و سهم گردشگران فرهنگی از کشورهای آسیایی با تمرکز بر تبلیغات مشترک افزایش می یابد.

معاون گردشگری نقش موضوع خواهرخواندگی از سوی شهرداری ها را نیز یکی دیگر از موضوعاتی عنوان نمود که می تواند همگرایی سه استان مذکور را سبب شود.

وی پیرامون اینکه زمینه سازی برای همگرایی گردشگری استانهای یزد و فارس و اصفهان در دستور کار قرار گرفت، گفت: برگزاری رویدادهای خواهرخواهندگی با موضوع شهرداری ها و رایزنان فرهنگی می تواند ائتلاف سه استان یزد، فارس و اصفهان را در وجه های متنوع و مجذوب کننده برای گردشگران به ارمغان آورد.

شالبافیان همچنین به برخی از مصوبات دولت که هر یک می تواند در معرفی و ارتقای شرایط گردشگری استانهای مثلث طلایی موثر باشد، اشاره کرد و گفت: معافیت مالیاتی قلمداد شدن هزینه تبلیغات گردشگری به زبان های خارجی و نیز اختصاص 5 درصد از اعتبارات تملک دارایی برای تامین زیرساختهای گردشگری در کنار سایر مصوبات کاربردی دیگر می تواند در توسعه و پیشبرد پروژه های گردشگری استانهای مورد نظر موثر باشد.

وی تلاش برای کسب اعتبارات و تسهیلات جهت بازسازی تاسیسات گردشگری استانها به ویژه در فارس، یزد و اصفهان را رویکردی دیگر به منظور تنوع بخشی به ظرفیتهای بسته های سفر، تامین تختهای مورد نیاز و به طور کل ارتقای ظرفیت تاسیسات گردشگری استانهای مثلث طلایی عنوان نمود.

معاون گردشگری همچنین توجه به تابلوهای معرفی و اطلاع رسانی در مسیرهای مشترک، استفاده از بیلبوردهای معرفی جاذبه ها با رویکرد مسیرهای گردشگری و مبتنی بر فعالیت تجاری بخش خصوصی، معرفی شهرهای جایگزین و مکمل به جای مقاصد پربازدید، هدایت گردشگران مثلث طلایی از مراکز به شهرستانهای اطراف با جاذبه های گردشگری متنوع، توجه ویژه به امر معرفی و اطلاع رسانی، تولید محتوای مشترک، استفاده از حدود و تفویض اختیارات تازه به استانها برای مدیریت موضوعات مختلف گردشگری را نیز عنوان نمود.

شالبافیان نسبت به کسب مصوبه های لازم در دولت و استمرار در برگزاری جلسات با تشکیل دبیرخانه و برنامه اجرایی و عملیاتی مشترک استانهای مثلث طلایی تاکید و اعلام آمادگی کرد.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: جایگاه گردشگری سه استان یزد، فارس و اصفهان باید همیشه روند صعودی داشته باشد تا با مشاهده تاثیر آن در کل گردشگری کشور برآیندی مطلوب ارزیابی شود.

سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی در این نشست گفت: اولین نشست دبیرخانه مثلث طلایی در سال 1393 در شهر سنندج تشکیل شد و اولین نشست رسمی آن در شهر شیراز و سپس اصفهان و یزد که این پیشینه در کنار مطالعات بین المللی از جمله موسسه ای در کشور سوئیس واقع شده است که سه استان ایران را که اکنون از آن به عنوان مثلث طلایی نام برده می شود، معرفی کرده است. بعد از آن آلمانی ها اولین بار تورهای مثلث طلایی و سپس شرکتی در مجارستان سابقه استفاده از این ظرفیت را عنوان نمودند.

او افزود: با مطالعه سایر مسیرهای مشترک و مثلث های طلایی مشابه به این ساختار می رسیم که یک شهر به عنوان مبداء برای ورود با هواپیما و شهری برای خروج با خطوط هوایی در نظر گرفته می شود و سایر شهرهای مسیر با قطار به یکدیگر وصل می شوند. ما نیز می توانیم از این رویکرد برای به جریان انداختن و تقویت حمل و نقل در مثلث طلایی کشورمان استفاده کنیم.

فاطمی همچنین به هماهنگی بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی سه استان به منظور چارتر کردن پروازهای مشترک، انتخاب مبدا و مقصد از مثلث طلایی، بهره مندی از 35 اثر ثبت جهانی در سه استان با رویکرد تولید محتوا و تعریف مسیرهای گردشگری و نیز استفاده از فرصت دارا بودن بازارهای هدف مشترک برای حفظ جایگاه صعودی گردشگری مثلث طلایی اشاره کرد.

مسلم شجاعی هم گفت: پروژه و رویکرد سه استان مثلث طلایی به سمتی می رود که تقاضا وجود داشته باشد. یکی از اقداماتی که در این زمینه می تواند به کار گرفته شود، این است که از بخش های صنعتی و مالی برای ارتقای گردشگری استان یاری بگیریم.

وی افزود: نیاز به مشارکتهای بخشهای صنعتی و تخصصی استان در برنامه های ملی از جمله برگزاری تورهای آشناسازی نقش موثری در توسعه گردشگری استانهای مثلث طلایی خواهد داشت.

شجاعی با اشاره به فعالیت مستمر در بازار گردشگری کشور چین یادآور شد: با توجه به برگزاری رویداد بهاره چینی ها در بازه زمانی 10 الی 30 بهمن و همینطور نظر به اینکه مقصد سفر گردشگران چینی نیز غالباً استانهای مثلث طلایی هستند. از این رو از استان های مورد نظر درخواست کردیم تا پیشنهادات مجذوب کننده خود را برای برگزاری رویدادهای مرتبط با این ایام ارائه کنند تا تورگردانان این حوزه نسبت به تعریف تورهای ورودی مربوطه راغب شوند.

سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: استانهای مثلث طلایی با تمرکز بر ایام عید بهاره چینی ها با برگزاری رویدادهای مشترک و ارائه برنامه های رویداد محور از فرصت میزبانی گردشگران چینی در این بازه ده روزه استفاده کنند.

شجاعی ضمن عنوان نمودن اهمیت مجمع گفت و گوی همکاری آسیا یا ACD با عضویت 33 کشور از جمله هندوستان، روسیه، ژاپن، مالزی، اندونزی، ترکیه، امارات و...گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری و مساعدت مسئولین استانی از فرصت میزبانی استان یزد ویژه این رویداد بهره مند شویم تا الگوی خوبی بهتر از سایر رویدادهای بین المللی مشابه شامل ACD 2018 همدان، 2018 تبریز، 2022 ساری و 2023 اردبیل ترسیم شود.

مهران فاطمی هم با توجه به پیشنیه فعالیت مثلث طلایی سه استان با برگزاری نشستهای متعدد و تشکیل دبیرخانه مشترک از سال 1393 گفت: با توجه به اینکه سه استان یزد، فارس و اصفهان مقصد گردشگری فرهنگی کشور هستند و گردشگران عمده تورها از این سه استان بازدید می کنند و بیشترین آثار ثبت جهانی و ملی ما عمدتا نیز در آنها وجود دارد، لذا ضرورت دارد دوباره این دبیرخانه تشکیل شود و همکارهای مشترک شکل بگیرد.

وی با تاکید به کسب نیازهای حمایتی دولت یادآور شد: پشتیبانی دولت در زمینه های زیرساختی، تبلیغاتی و اعتباری می تواند سرعت توسعه گردشگری در مثلث طلایی را افزایش دهد.

فاطمی همچنین موضوعاتی از جمله توجه به تامین نیازهای زیرساختهای ارتباطی، حمل و نقل، تعریف مسیرها و بسته های مشترک، ایجاد لگوی مشترک، شکل گیری پاویون طلایی در نمایشگاه گردشگری تهران، تشکیل دبیرخانه دائمی، ایجاد تارنمای مشترک، توجه به تبلیغات و تولید محتوای مشترک گردشگری با تاکید بر منطقه ها کمتر شناخته شده و نیز برگزاری برنامه ها و شبهای فرهنگی مشترک و در نهایت تمرکز بر بازارهای هدف مشترک را مطرح و پیشنهاد داد.

استاندار یزد نسبت به تقویت همکاری های مشترک در مثلث طلایی گردشگری بیش از گذشته و توسعه گردشگری این محور اظهار امیدواری کرد.

منبع: همگردی

به "زمینه سازی برای همگرایی گردشگری استانهای یزد و فارس و اصفهان در دستور کار قرار گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمینه سازی برای همگرایی گردشگری استانهای یزد و فارس و اصفهان در دستور کار قرار گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید