اعتراف عجیب پله: به زن ها وفادار نبودم!

به گزارش وبلاگ لاوان، این مستند حاوی تصاویر و مصاحبه های آرشیوی با این اسطوره سابق فوتبال برزیل، هم تیمی های سابقش و بعضی روزنامه نگاران است.

اعتراف عجیب پله: به زن ها وفادار نبودم!

این فیلم در برگیرنده زندگی پله از پانزده سالگی و بازی درتیم سانتوس، دعوتش به تیم ملی در شانزده سالگی و دو گلش در فینال مسابقات جام دنیای 1958 در هفده سالگی و نهایتاً کسب دو جام دنیای دیگر تا سی سالگی است.

نکات ویژه ای که در این مستند خواهیم دید را شاید بتوان در این پنج مورد خلاصه کرد.

1- پله اعتراف می نماید که وفادار ماندن برای او سخت بوده است

پس از جام دنیای 1958، پله که تنها هفده سال سن داشت، تبدیل به یک نماد و اولین فوتبالیست میلیونر شد.

دوران بزرگسالی زودتر از آنچه فکر می کرد به سراغش آمد و بر کسی پوشیده نیست که او آنقدر که به باشگاهش سانتوس وفادار بود، به زنانی که در زندگی اش بوده اند، وفادار نبود.

جایی در فیلم، خبرنگاری در خصوص سختی وفاداری، با توجه به تعدد زنانی که او را احاطه نموده اند، می پرسد؟

او اینگونه پاسخ می دهد: صادقانه بگویم، چرا، روابط متعددی داشته ام که نتیجه بعضی از آن ها تولد فرزندانی بوده که من بعد ها متوجه شده ام. البته همسر اول من به همه روابط من مطلعی داشت و من هیچوقت به کسی دروغ نگفتم.

پله در سال 1966 و در سن 25 سالگی با همسر اولش، رزماری ازدواج کرد. او دو بار دیگر نیز پس از آن ازدواج نموده است.

2- پله قصد داشت پس از جام دنیای 1966 دیگر در مسابقات جام دنیای شرکت نکند

برزیل در حالی به عنوان تیمی پیروز و محبوب راهی مسابقات جام دنیای 1966 شد که قهرمان دوره قبلی مسابقات در شیلی شده بود. اما با این وجود آن ها در کمال شگفتی در دور گروهی از مسابقات حذف شدند.

پله می گوید: حذف از مسابقات جام دنیای در انگلستان، غم انگیزترین لحظه زندگی ام بود.

او با اینکه تنها 25 سال داشت، تصمیم گرفت دیگر در مسابقات جام دنیای شرکت نکند.

در فیلم او به گزارشگر می گوید: نمی خواستم در جام دنیای دیگری شرکت کنم، چون در آن ها خوش شانس نبودم. این دومین دوره ای بود که پس از تنها دو بازی مصدوم شدم.

او در یک جام دنیای دیگر (سال 1970 مکزیک) شرکت کرد و با برزیل قهرمان شد. پله تنها بازیکنی است که توانسته سه بار فاتح جام دنیای گردد.

3- پله به دلیل عدم موضع گیری سیاسی مورد انتقاد بوده است

در سال 1964، ارتش برزیل کودتا کرد و نتیجه اش حکومتی دیکتاتوری در این کشور بود که تا سال 1985 ادامه داشت.

شکنجه و سرکوب مخالفان در برزیل امری نهادینه شده بود.

در فیلم از پله می پرسند که آیا او در آن موقع از آن ها مطلع بوده است.

او می گوید: اگر الان بگویم که هرگز خبر نداشته ام، دروغ است. مسائل زیادی بود که هرگز نفهمیدیم، اما روایت های بسیاری نیز وجود داشت.

با این حال، فیلم او را به گونه ای به تصویر می کشد که همواره موضعی خنثی نسبت به حکومت داشته وهرگز از رژیم دیکتاتوری انتقاد ننموده است.

هم تیمی سابقش، پائولو سزار لیما، معروف به کاجو، هرگز او را نمی بخشد: من عاشق پله هستم، اما این مانع انتقادم از او نمی گردد. رفتار او مانند سیاه پوستی مطیع بود که فقط می گفت، بله قربان. در حالیکه تنها یک جمله از او می توانست تأثیر بسیاری داشته باشد.

4- احتمال دخالت دولت در تیم ملی فوتبال برزیل

این فیلم نشان می دهد که چگونه حکومت دیکتاتوری و نظامی برزیل از تیم ملی فوتبال این کشور برای تطهیر اعتبار خود در دهه 60 میلادی استفاده نموده است.

ژوکا کفوری، روزنامه نگار و دوست پله توضیح می دهد که در جام دنیای 1970، قهرمانی دوباره دنیا برای حکومت برزیل و بهبود وجهه بین المللی اش اهمیت بسیاری داشته است و برای این مهم پله حتماً باید در تیم بازی می نموده است.

ژوکا می گوید: فتح جام دنیای تبدیل به یک موضوع دولتی شده بود تا حدی که تمام پرسنل تیم ملی را نظامی ها تشکیل داده بودند.

پله تمایلی به صحبت در این باره ندارد، اما پیغام هایی از سوی حکومت دیکتاتوری برای او فرستاده شده بود با این مضمون که او بهتر است در این مسابقات بازی کند.

ژائو سالدانیا، سرمربی تیم ملی برزیل در آستانه مسابقات به دلیل انتقاد از رئیس جمهور برزیل اخراج شد. او گفته بود: من وزرای او را انتخاب نمی کنم، او هم نمی تواند بازیکنان من را انتخاب کند. شاید با این قیاس همدیگر را بهتر متوجه شویم.

5- سالدانیا قصد داشته پله را از تیم کنار بگذارد

پیش از مسابقات جام دنیای 1970، نگرانی هایی در خصوص افت پله و رابطه نه چندان خوبش با سالدانیا، سرمربی تیم وجود داشت.

پله می گوید: او می خواست شخص اول تیم باشد، اما اگر از من می پرسید آیا او چیزی در خصوص فوتبال می دانست، شخصاً می گویم، خیر.

شاید مهم ترین برخورد بین آن ها زمانی باشد که سالدانیا ادعا کرد تست بینایی پله نشان می دهد دیدش کم شده است و به این بهانه قصد داشت او را از تیم کنار بگذارد. در فیلم پله از این حقه کثیف بسیار برافروخته می گردد.

زمانی که هم تیمی سابق پله، ماریو زاگالو، جانشین سالدانیا شد، شرایط برای پله به کلی تغییر کرد.

در فینال مسابقات که برزیل با نتیجه 4-1 مقابل ایتالیا پیروز شد، پله زننده یک گل و پایه گذار دو گل دیگر برای تیمش بود.

منبع: فرارو

به "اعتراف عجیب پله: به زن ها وفادار نبودم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف عجیب پله: به زن ها وفادار نبودم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید