برج ایفل 130 ساله شد

به گزارش وبلاگ لاوان، تهران - خبرنگاران - برج ایفل یکی از شناخته شده ترین بناها در دنیا که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می گردد، امروز 130 ساله شد؛ ساخت این برج در سال 1887 شروع و پس از دو سال و دو ماه با فعالیت 850 نفر در 31 مارس 1889 به سرانجام رسید.

برج ایفل 130 ساله شد

به گزارش وبلاگ لاوان، ایفل، برجی فلزی است که در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن در شهر پاریس واقع است.

در شروع، برج ایفل برای نمایشگاه دنیای و به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و 300 نفر که در بین آنها می توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن به شدت اعتراض داشتند.

این برج از 18 هزار و 38 قطعه ساخته شده و برای اتصال آن ها از 2.5 میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج 324 متر است که در زمان خود مرتفع ترین برج دنیا به شمار می رفت. وزن برج ایفل بیش از 10 هزار تن است که 7 هزار و 300 تن آن را فولاد تشکیل می دهد.

نام برج ایفل از نام سازنده اش گوستاو ایفل گرفته شده است؛ گوستاو در بالای این برج برای خود آپارتمانی داشته است.

این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است. از ابتدای ساخت تاکنون بیش از 200میلیون نفر از این بنای مشهور دنیای دیدن نموده اند.

یک سمت برج، رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبددار و زرینی دیده می گردد که عمارت اینولید نام دارد و مقبره ناپلئون در آنجا واقع است.

یکی از حقایق جالب در خصوص برج ایفل این است که در طول جنگ دنیای دوم زمانی که هیتلر از پاریس بازدید کرد، فرانسوی ها کابل های آسانسور برج ایفل را قطع کردند تا هیتلر برای رسیدن به بالای برج مجبور به بالا رفتن از پله ها گردد.

برج ایفل در اصل قرار بود که در شهر بارسلونا استقرار یابد، اما این پروژه در آنجا رد شد.

ارتفاع برج ایفل به دلیل تغییرات دمایی حدود 15 سانتیمتر تغییر می نماید. برای رسیدن به بالای برج ضروری است که 1665 پله پیموده گردد.

مخترعی به نام Franz Reichelt برای امتحان کردن پاراشوت(چترپاراگلایدر)ی که خود طراحی نموده بود از برج ایفل پرید و جان خود را از دست داد.

یکی دیگر از حقایق جالب در خصوص برج ایفل این است که زنی به نام ایرکا در سال 2007 با این بنای تاریخی ازدواج کرد.

در سال 1967 برج ایفل تقریبا به صورت موقت به کانادا جابجا شد.

این برج به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته روشن نیست؛ از سال 2013، چراغ های آن در ساعت 1 صبح خاموش می شوند تا در مصرف برق صرفه جویی گردد.

اگر برج ایفل امروز ساخته می شد، هزینه ای در حدود 31 میلیون دلار آمریکا در پی داشت، در بازسازی های آینده ارزش این برج تا 15 سال دیگر به 369 میلیون دلار (300 میلیون یورو)خواهد رسید.

رسانه های فرانسه گزارش دادند که قرار است سال جاری به مناسبت یکصد و سی امین سال احداث این برج ؛ برای بیستمین بار ؛ برج ایفل رنگ آمیزی گردد.

اروپام**6984** 1546

منبع: ایرنا

به "برج ایفل 130 ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج ایفل 130 ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید