دریاچه گهر، نگین کوهسارهای لرستان

به گزارش وبلاگ لاوان، این دریاچه با حدود 1/5 کیلومتر طول و 400 تا 800 متر عرض و 4 تا 28 متر عمق در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه در 33 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است. امکان دسترسی خودرو به آن به وسیله همین شهرستان ممکن است.

دریاچه گهر، نگین کوهسارهای لرستان

دریاچه گهر در ارتفاع 2350 متر از سطح دریا واقع شده است و بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه دورود واقع شده است که به همین دلیل به نام نگین اشترانکوه هم مشهور شده است. این دریاچه زیبا به طور میانه سالانه میزبان حدود 70 هزار توریست است.

بهسازی راه دسترسی به دریاچه گهر

راه های احداث شده در راستا دریاچه امکان دسترسی آسان به این دریاچه را مهیا نموده است و به منظور سهولت دسترسی توریستان و طبیعت دوستان تجهیز راه دسترسی در این قبیل جاذبه های طبیعی از اهمیت وافری برخوردار است.

سیدامین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی لرستان در مورد این جاذبه توریستی استان می گوید: در این جاذبه توریستی با کوشش های اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی و سایر زیرساخت های موردنیاز توریستان از جمله بهسازی راستا جاده، بهسازی آبخوری ها، سکوهای توریستی و سیستم آب رسانی به مجموعه انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی لرستان می افزاید: این پروژه از محل اعتبارت استانی بااعتباری حدود 400 میلیون تومان درسال جاری انجام شد.

تنوع زیستی در دریاچه گهر

دریاچه گهر و منطقه حفاظت شده اشترانکوه مأوایی برای حیوانات متنوع هم محسوب می گردد. از جمله تنوع زیستی در این منطقه می توان به گونه بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و هم انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زیبا اشاره نمود.

جالب اینجاست که در بیشتر روزهایی که تردد در منطقه کمتر است توریستان می توانند انواع گونه های فوق الذکر را مشاهده نمایند که خود یکی از جذابیت های توریستی نگین زاگرس است.

وجود 600 گونه گیاهی و 274 گونه جانوری در اطراف گهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان هم در مورد محوطه اطراف دریاچه گهر می گوید: این منطقه با وسعت 106607 هکتار در سال 1349 حفاظت شده اعلام شد. منطقه ای کوهستانی در استان لرستان با دامنه ارتفاعی 1300 تا 4080 متر، دمای میانه سالیانه 4 تا 12 درجه سانتی گراد و بارندگی میانه سالیانه 500 تا 900 میلی متر، منطقه را دارای اقلیم های مدیترانه ای معتدل تا مرطوب سرد نموده است، دریاچه گهر که یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی خاورمیانه است در ارتفاع 2400 متر در این منطقه واقع شده است.

مهرداد فتحی بیرانوند می افزاید: اشترانکوه از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخوردار است، 600 گونه گیاهی و 274 گونه جانوری در منطقه شناسایی شده اند که 600 گونه گیاهی شناسایی شده در منطقه حفاظت شده اشترانکوه 68 گونه آن انحصاری منطقه است.

او در مورد پوشش گیاهی منطقه هم اضافه می نماید: گونه هایی شامل گونه های بلوط ایرانی، ارس بادام کوهی، گلابی وحشی، زالزالک، گون، دامنه، بومادران، آویشن، سریش ایرانی، لاله واژگون، کما، کلاه میرحسن، پونه اشترانکوهی، میخک اشترانکوهی، محلب، شیرخشت لرستانی، موسیر، پیچک، فرفیون کپه ای، و… هم در این منطقه وجود دارند.

فتحی بیرانوند در مورد تنوع جانوران مهم منطقه هم می گوید: این حیوانات شامل قوچ و میش، بز پازن، خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، گربه وحشی، کفتار، روباه معمولی، گرگ، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، دلیجه، بحری، شاهین، چکاوک، سهره طلایی، سهره پیشانی سرخ، سهره نوک عظیم، چلچله دمگاه سفید، سار صورتی، سار، خوتکا، لک لک سفید، جی جاق، بزمجه بیابانی، لاک پشت مهمیزدار، کور مار، افعی شاخ دار، سوسمار مار چشم، لاسرتا، اسکینگ و… هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در انتها تأکید می نماید: تنوع زیستی گیاهی و جانوری فراوان و وجود دریاچه گهر و دیگر چشم اندازهای طبیعی در این نقطه از لرستان، زمینه فعالیت های علمی، پژوهشی و توریستی را در منطقه فراهم نموده است.

منبع: گردشبان

به "دریاچه گهر، نگین کوهسارهای لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه گهر، نگین کوهسارهای لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید