دو کشته و دو مفقودی بر اثر بهمن شیشاپانگما

به گزارش وبلاگ لاوان، آنا گوتو کوهنورد آمریکایی و مینگمار شرپا بر اثر سقوط بهمن در قله شیشاپانگما جان شان را از دست دادند.

دو کشته و دو مفقودی بر اثر بهمن شیشاپانگما

به گزارش وبلاگ لاوان از هیمالین تایمز؛ آنا گوتو کوهنورد آمریکایی و مینگمار شرپا جان شان را از دست دادند؛ در عین حال جینا ماری دیگر کوهنورد آمریکایی و تنجن لاما شرپا در سقوط بهمن در شیشاپانگما ناپدید هستند.

حداقل 2 کوهنورد جان شان را با سقوط بهمنی شدید در شیشاپانگما روز هفتم اکتبر 2023 بعد از ظهر از دست داده اند و 2 کوهنورد دیگر مفقود شده اند.

تیم امداد و نجات پیکر کوهنورد آمریکایی آنا گوتو و شرپای راهنمایش مینگمار شرپا را از محل سقوط بهمن یافته اند.

جین ماری و شرپای راهنمایش تنجین لاما شرپا (سریع ترین کوهنورد نپالی که 14 قله 8000 متری را در 3 ماه با کریستین هاریلا کوهنورد نروژی صعود کرد) با سقوط بهمن آثاری از آن ها یافت نشده است.

بنا بر گزارش ها، سقوط بهمن در ارتفاع 7800 متر به مسیر صعود کوهنوردان حرفه ای برخورد کرد و کوهنوردان که در مسیر صعود به قله بودند دچار حادثه سنگین کرد.

دو کوهنورد آمریکایی، آنا گوتو و جینا ماری که در رقابتی تنگاتنگ بعنوان اولین زن آمریکایی برای صعود 14 قله 8000 متری بودند، دچار حادثه سقوط بهمن شدند.

در عین حال گزارش شده است که کامی ریتا شرپا، میترا بهادور تامانگ و کارما گیازن شرپا در این حادثه زخمی شده اند.

شاهدین اعلام کردند که حداقل 2 سقوط بهمن به مسیر کوهنوردی شیشاپانگما برخورد نموده است و این زمانی بود که دو کوهنورد آمریکایی با شرپاهای راهنمایشان به بالای ارتفاع 7800 متر رسیده بودند.

یک تیم امداد و نجات به سرپرستی مینگما گیالجه از ایمجین نپال ترکز و دیگر کوهنوردان عملیات امداد و نجات را انجام دادند و دو پیکر را یافتند، عملیات امداد و نجات برای مفقودین در کوهستان شیشاپانگما ادامه دارد.

مسیر دقیق دامنه های بالایی شیشاپانگما که کوهنوردان طی کردند نامشخص است، زیرا تغییرات مختلفی وجود دارد.

امدادگران به رهبری مینگما جی، اجساد گوتو و میگمار شرپا را در محل پیدا کردند. دو نفر دیگر مفقود هستند. تعداد نامعلومی از کوهنوردان از جمله کامی ریتا شرپا، میترا بهادر تامانگ و کارما گیالزن شرپا نیز در این بهمن زخمی شدند.

شاهدان عینی به هیمالیان تایمز گفتند که حداقل دو بهمن در مسیر صعود زمانی که دو زن کوهنورد آمریکایی به همراه راهنمایان خود به ارتفاع بالای 7800 متر رسیدند، به نفرات اصابت نموده است.

بیشتر کوهنوردان شرکت های Elite Exped و Imagine Nepal در ارتفاع 7600 متری به پایین بازگشتند.

متاسفانه هیچ نوع خدمات هلی کوپتری در تبت وجود ندارد و تمام کوشش های امداد و نجات باید به وسیله زمینی انجام گردد.

آنا گوتو و جینا ماری رزوسیدلو برای تبدیل شدن به اولین زن آمریکایی که صعود 14 قله 8000 متری را تکمیل می نماید، در رقابت بودند. گوتو با EliteExped صعود می کرد. وی بدون هیچ تجربه قبلی در هیمالیا، در حال کوشش بود تا هر 14 قله را در مدت شش ماه صعود کند. شیشاپانگما آخرین کوه در فهرست او به شمار می رفت.

جینا ماری رزوسیدلو که اهل نیویورک است، تابستان سال جاری هم قله گاشربروم و هم قله نانگاپاربات و سپس قله ماناسلو را صعود کرد. او نهایتا برای دو قله به جای مانده به تبت رفت. صعود به این قله ها برای وی چند سال طول کشیده بود و تنها سال جاری بود که شکل رقابت به خود گرفت.

منبع: دنیای سفر

به "دو کشته و دو مفقودی بر اثر بهمن شیشاپانگما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو کشته و دو مفقودی بر اثر بهمن شیشاپانگما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید