سفر به گلستان فرصتی برای دلدادگی به طبیعت

به گزارش وبلاگ لاوان، خبرنگاران- گروه استان ها، الهام رئوفی فر: وجود جاذبه هایی مانند برج های تاریخی، تپه های باستانی، کاخ های قدیمی، غارها، کاروانسراها، حمام های کهن و پارک های زیبای جنگلی از جمله پارک بین المللی گلستان، آبشارها، چشمه سارها و تالاب های بین المللی استان گلستان هر فرد علاقمند را مایل به سفر به این خطه می نماید.

سفر به گلستان فرصتی برای دلدادگی به طبیعت

با توجه به فصل گرما انتخاب مکانی خوش آب و هوا برای سفر یک نیازی است که گلستان با وجود جاذبه های طبیعی آن را تامین می نماید. با حضور در دامن طبیعت، به غیر از شنیدن صدای پرندگان، صدای آب تنها چیزی است که آرامش را به انسان هدیه می دهد؛ ظرفیتی که گلستان به عنوان بهشت کوچک از آن برخوردار است. قرار داشتن آبشار در جنگل های هیرکانی از مزایای استان است. برخورداری این سرزمین از آبشارهای طبیعی که چشم هر بیننده ای را خیره می نماید شاید دلیلی برای نامگذاری این خطه به نام گلستان باشد.

هفت آبشار در یک اقلیم

آبشار تمام خزه ای و رودخانه کبودوال واقع در پنج کیلومتری جنوب شهرستان علی آبادکتول از جاذبه های طبیعی استان است که تماشای آن موجب شگفتی هر بیننده ای خواهد شد. این آبشار از چشمه های جنوبی این شهرستان سرچشمه گرفته و در عمق دره ای که جنگلی انبوه آن را پوشانده، واقع گردیده است.

شیرآباد آبشار دیگری در استان است که در شهرستان خان ببین قرار گرفته است. برای رسیدن به این آبشار زیبا ابتدا مسیر زیبای جنگلی را باید پیمود تا به آبشارهای هفت طبقه شیرآباد رسید. بلندترین این آبشارها به ارتفاع حدود 20 متر میان پوشش سبز جنگل های پهن برگ قرار گرفته است که آب با درخشندگی خاصی به شکل پودر وارد استخر پای آبشار می گردد.

آبشار پشمکی دیگر جاذبه طبیعی این خطه است که در شرق استان گلستان و در 10 کیلومتری جنوب شهر رامیان در روستای پا قلعه قرار گرفته است. این آبشار در مسیر اولنگ به سمت پاقلعه است که از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه ماران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می گردد.

از دیگر آبشارهای گلستان حسینا است این در 21 کیلومتری شهرستان مینودشت قرار گرفته است؛ حسینا، نام روستایی است که در مجاورت آن چشمه ای وجود دارد که در مسیر خود با ایجاد آبشارهای کوتاه و بلند تا ارتفاع 20 متر و غارهای آهکی، مناظر بسیار جذاب و دیدنی خلق نموده است.

آبشار لولوم هم که در نزدیکی روستای لولوم و در بخش مرکزی مینودشت قرار گرفته است، با ارتفاعی حدود 50 متر چشم انداز زیبایی برای گردشگران خلق نموده است. شرقی ترین قسمت گلستان هم از وجود چنین جاذبه های طبیعی بی نصیب نمانده و آبشاری به نام لووه با ارتفاعی حدود 15 متر از مجموعه آبشارهای کوتاه و بلند و پلکانی را در خود جای داده است. همچنین اطراف این آبشار پوشیده از درختان سربه فلک کشیده پهن برگ خزری بوده که بسیار دیدنی است.

این مجموعه با ارزش و دیدنی برای حفاظت کامل و مطلوب و همچنین استفاده های علمی، تحقیقاتی، آموزشی و تفریحی با بخش هایی از جنگل های لووه به عنوان منطقه حفاظت گردیده به سازمان حفاظت محیط زیست کشور معرفی گردیده است.

با گذرمسافران از گلستان به استان خراسان شمالی آبشار گلستان مسافران را با جلوه ای بکر و دلنواز بدرقه می نماید. این آبشار در محدوده بوستان ملی گلستان واقع گردیده که ارتفاع آن 19.5 متر و دارای آب همیشگی است که از چشمه های شمالی آبشار تغذیه می نماید. محیط پیرامونی آبشار به دلیل داشتن جنگل، صخره و چشم اندازهای جالب، محل تجمع بسیاری از علاقه مندان، طبیعت دوستان و زائرین امام هشتم است چرا که مسافران ضمن توقف در کنار این آبشار زیبا و جذاب لحظاتی را به استراحت می گذرانند.

وجود غارهای طبیعی در استان

به جز آبشارها و جنگل های زیبای اطراف آن، گردشگران می توانند از غار کوچک و بزرگ که در گلستان ثبت گردیده هم دیدن نمایند. سم نام دومین غار عمیق کشور است که در گلستان قرار گرفته است این غار با عمق 375 متر در ارتفاعات شرقی کوه خواجه قنبر شهر دوزین بخش گالیکش استان واقع گردیده است.

غار گرو (گرآو) به طول 200 متر هم از دیگر جاذبه های بکر شهر دوزین از توابع شهرستان مینودشت است که بر اثر جریان آب تشکیل گردیده است.

غار کیارام یا غار وسط دل دل هم در 6 کیلومتری ضلع شرقی روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان، بخش گالیکش شهرستان مینودشت است که ارتفاعی حدود 705 متر از سطح دریا و آب های آزاد دارد.

تالاب های بین المللی گلستان

اما گلستان فقط در انحصار غار و آبشار و جنگل های هیرکانی نیست بلکه در کنار این جاذبه ها سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس از دیگر نقاط دیدنی وجذاب استان است.

این تالاب ها هرسال در فصل مهاجرت، میزبان پرندگانی مانند قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکایی، باتلان و آبچلیک هستند.

گِل فشان ها جاذبه استثنایی

وجود گِل فشان ها در این سرزمین یکی از استثناها و ویژگی های منحصر به فرد زمین شناسی استان است. این پدیده ها همچون آتش فشان های کوچکی هستند که از دهانه آنها آب شور به همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت خاصی خارج می گردد.

گِل فشان ها در حد فاصل شهرستان آق قلا تا گمیشان (دشت گرگان) قرار دارند.

اقلیم و جغرافیای خوب این سرزمین باعث گردیده تا از دیرباز محل مناسبی برای زندگی بشر باشد زیرا تاریخ این منطقه بسیار کهن بوده و به گفته باستان شناسان با توجه به برخی آثار به دست آمده این سرزمین پیشینه ای چند هزار ساله دارد.

وجود تپه های تاریخی مانند یاریم تپه، تورنگ تپه و نرگس تپه هم گواه این مطلب است. به همین خاطر بافت تاریخی گرگان یکی از آثار به جا مانده از پیشینیان است که نشان دهنده سکونت مردم از زمان های دور در این منطقه است.

جاذبه های تاریخی استان

بر همین اساس بازدید از بافت تاریخی گرگان از مواردی است که به گردشگران پیشنهاد می گردد زیرا جدای از دریافت حس آرامش ناشی ازقدم زدن در این بخش، شناخت پیشینیان از طریق تماشای معماری بناها مایه فخر و مباهات هر ایرانی خواهد شد.

بافت تاریخی گمیشان هم از دیگر جاذبه های این استان محسوب می گردد. در این شهر ساختمان ها و بناهای قدیمی وجود دارد که بسیاری دو طبقه و برخی از آنها سه طبقه هستند. اغلب این ساختمان ها از چوب والوارهایی است که زمانی از شوروی سابق وارد گردیده است معماری خاص این بناها باعث گردیده تا هرساله گردشگران زیادی اینجا را برای اقامت انتخاب نمایند.

به گفته مورخین قرار دریافت گلستان در جاده ابریشم باعث گردیده بود تا برج تاریخی رادکان دراین منطقه ساخته گردد و همین امر سبب گردیده تا میل رادکان امروزه به جاذبه تاریخی تبدیل گردد که هرساله گردشگران خارجی زیادی از آن دیدن نمایند.

برج آجری رادکان با قدمتی نزدیک به یک هزار سال، یکی از آثار تاریخی با ارزش گلستان است که درچهار کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در 42 کیلومتری جنوب کردکوی قرار گرفته است.

اما بلندترین برج آجری دنیا هم در شرق گلستان قرار گرفته است، این بنای باشکوه یکی از بی نظیرترین یادمان های معماری ایران اسلامی است که در شمال گنبدکاووس قرار گرفته است. همچنین در 3 کیلومتری این برج تاریخی، آثار به جا مانده از ویرانه های شهر باستانی قرار گرفته است.

با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی گلستان، پیشنهاد می گردد که هم وطنان عزیز از سراسر کشور در ماه پایانی تعطیلات تابستانی به این سرزمین جذاب و زیبا سفر نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سفر به گلستان فرصتی برای دلدادگی به طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به گلستان فرصتی برای دلدادگی به طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید