طرز تهیه آش عباسعلی خانگی خوشمزه کرمانشاهی

به گزارش وبلاگ لاوان، آش عباسعلی یکی از معروف ترین آش ها در کرمانشاه است و در ایام مبارک رمضان هواداران زیادی دارد. تاریخچه آش عباسعلی چیست؟ قدمت این آش به حدود 200 سال می رسد و اسمش را از آشپز ماهری که سال ها پیش نذر نموده بود آشی مقوی را هر شب به روزه داران بدهد گرفته است. در این آش از انواع حبوبات، گوشت، سبزی ها و روغن کرمانشاهی استفاده می گردد و از خصوصیات اصلی آن کش آمدن است و طبخ آن حوصله و زمان کافی می خواهد. در ادامه با ما همراه باشید تا ترفند های تهیه این آش خوشمزه و اصیل سنتی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه آش عباسعلی خانگی خوشمزه کرمانشاهی

طرز تهیه آش عباسعلی مجلسی خوشمزه

مواد لازم
گوشت دنده گوسفندی600 گرم
برنج1 پیمانه
عدس1 پیمانه
لوبیا سفید1 پیمانه
لوبیا چیتی1 پیمانه
نخود1 پیمانه
گندم پوست کنده3 پیمانه
پیاز درشت برای پیاز داغ 10 عدد
سیر برای سیر داغ3 بوته
روغن حیوانی یا روغن معمولیبه میزان لازم
نعنا خشک برای نعنا داغبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل قرمز و سیاهبه میزان لازم

روش پخت آش عباسعلی اصل کرمانشاه

  • ابتدا باید حبوبات را از یک روز قبل با آب گرم خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا هم نفخ آن گرفته گردد و هم زودتر پخته شوند. بعد حبوبات را با مقداری آب و کمی نمک بپزید. بهتر است عدس را جداگانه هم خیس دهید و هم بپزید چون زمان پخت عدس با سایر حبوبات فرق دارد.
  • برنج را هم از یکی دو ساعت ساعت قبل تر بشویید و خیس دهید.
  • گندم را هم خیس دهید و بعد بپزید. در اواسط پخت گندم برنج را هم به آن اضافه کنید تا بپزند.
  • گوشت را هم با یک عدد پیاز خرد شده و کمی فلفل و زردچوبه بپزید و در اواخر پخت کمی نمک به آن اضافه کنید تا مزه دار گردد.بعد از پخته شدن استخوان هایش را جدا کنید و به صورت ریش ریش خرد کنید. (برای خوشمزه تر شدن آش عباسعلی می توانید گوشت را به همراه پیاز و آب قلم بپزید.)
  • حالا تمام موادی که پخته شده اند، یعنی حبوبات، گوشت و برنج و گندم را در یک قابلمه عظیم بریزید و روی حرارت بگذارید. ادویه های مورد نظر مثل نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه را به آش اضافه کنید.
  • این آش باید تا حدی بپزد که دانه های برنج و گندم در آن کاملا له شده و معین نباشند. هر از گاهی آش را بهم بزنید تا نسوزد و به کف قابلمه نچسبد. در این هنگام که آش در حال پخت است، پیازها را خرد نموده و با روغن تفت دهید. سیر داغ و نعنا داغ را هم آماده کنید. حالا مقداری از پیاز داغی که تهیه نموده اید را به آش عباسعلی اضافه کنید و بقیه آن را برای تزیین نگه دارید.
  • وقتی آش کرمانشاهی با پیاز داغ کمی جوشید، آن را از روی حرارت بردارید. روغن حیوانی را به آن اضافه نموده و خوب بهم بزنید.
  • آش را در ظرف سرو بکشید و با کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزیین نموده و نوش جان کنید.

نکته: در آش عباسعلی کرمانشاه می توانید از یک دوم پیمانه جو و هم چنین بلغور گندم هم بهره ببرید.

مغازه پخت آش عباسعلی کرمانشاهی برای افطار و صبحانه

سخن آخر

آش عباسعلی کرمانشاهی یک آش بسیار مقوی است که ترکیباتی غنی پروتئین و املاح معدنی همچون زینک دارد. برای داشتن یک وعده غذایی کامل این آش گزینه خوبی است. توجه کنید که حتما زمانی که آش غلیظ شد روغن حیوانی (کرمانشاهی) را اضافه کنید و گاز را خاموش کنید. آش را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با استفاده از نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ و دارچین تزئین کنید. در صورتیکه طعم روغن حیوانی را نمی پسندید یا به دلایل سلامتی محدودیت مصرف دارید می توانید مقدار آن را کم کنید یا از روغن زیتون به جای روغن کرمانشاهی بهره ببرید.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. در آخر توصیه می کنیم در برنامه غذایی خود توجه ویژه ای به غذاهای سنتی ایرانی داشته باشید تا مواد مغذی به حد کافی به بدنتان برسد. به همین دلیل خواندن مطالب طرز تهیه آش رشته، طرز تهیه آش سبزی شیرازی اصیل و کشدار و طرز تهیه آش جو خوشمزه با گوشت و سبزی را به شما پیشنهاد می کنیم.

کرمانشاهی های عزیز، آیا دستور پخت آش عباسعلی در شهر شما همانگونه است که در این مطلب آمد؟ لطفا نقطه نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه آش عباسعلی خانگی خوشمزه کرمانشاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش عباسعلی خانگی خوشمزه کرمانشاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید