طرز تهیه شیره خرمالو (دوشاب)

به گزارش وبلاگ لاوان، شیره خرمالو یکی از انواع شیرین کننده های سالم و محبوب در آشپزی است، که برای تهیه آن به روش خانگی و سالم، فقط به خرمالو های سالم و رسیده احتیاج دارید. این شیره، علاوه بر اینکه را با خود دارد، می تواند در تهیه انواع حلوا،، و … به جای شکر استفاده گردد. در این مقاله از در ، به طرز تهیه شیره خرمالو و فوت و فن های پخت آن می پردازیم. بعلاوه می توانید برترین روش نگهداری از شیره خرمالو را یاد بگیرید.

طرز تهیه شیره خرمالو (دوشاب)

طرز تهیه شیره خرمالو

مدت زمان آماده سازی شیره خرمالو: 10 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت شیره خرمالو: 10 ساعت

مواد لازم برای تهیه شیره خرمالو

خرمالو: 5 کیلوگرم

آب: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه دوشاب خرمالو

برای درست کردن شیره خرمالو باید ابتدا خرمالوهای شسته شده را با کمی آب بپزید و آنها را بعد از پخت، له کنید. سپس خرمالوهای له شده را از صافی رد کنید و عصاره خارج شده را بجوشانید تا غلیظ گردد. این کار احتیاج به صرف زمان زیاد دارد ولی بسته به مقدار خرمالو، ممکن است متفاوت باشد. برای آموزش مراحل تهیه دوشاب خرمالو، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: خرمالوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیره خرمالو یا دوشاب، ابتدا خرمالو ها را بشویید و کلاهک سبز آنها را جدا کنید. احتیاجی به خشک شدن و گرفتن کامل آب خرمالو ها بعد از شست و شو نیست. خرمالو های شسته شده را در یک قابلمه بریزید. میزان قابلمه باید طوری باشد که به میزان یک سوم قابلمه خالی بماند.

مرحله دوم: خرمالوها را بپزید

در این مرحله، حرارت زیر قابلمه را روی حالت میانه قرار دهید و کمی آب به آن اضافه کنید. هر چه مقدار آب کمتر باشد، بهتر است. حدود 30 دقیقه صبر کنید تا خرمالوها روی حرارت بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم: خرمالوها را له و آبکش کنید

بعد از پختن خرمالوها، آن ها را با یک گوشتکوب یا پشت قاشق، کمی له کنید. سپس کف یک صافی را پارچه توری تمیز یا گونی یا پارچه متقال بیندازید و صافی را روی یک قابلمه تمیز بگذارید، به طوری که صافی کاملا روی قابلمه فیکس و ثابت گردد. سپس خرمالو های پخته شده را در صافی و روی پارچه بریزید.

مرحله چهارم: شهد و گوشت خرمالوها را جدا کنید

با قاشق کمی بیشتر روی خرمالو های پخته شده فشار دهید تا عصاره آن ها تا حد ممکن خارج گردد. سپس هر چهار طرف پارچه را جمع کنید و سر پارچه را بچرخانید و گره بزنید. پارچه را فشار دهید و آن را از یک بلندی آویزان کنید. زیر پارچه را همان قابلمه بگذارید تا بقیه عصاره خرمالو هم جدا گردد و در قابلمه بریزید.

مرحله پنجم: عصاره خرمالو را بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه شیره خرمالو، وقتی عصاره خرمالو کاملا از خرمالوها جدا شد، پارچه را فشار دهید تا آبی داخل پوست یا گوشت خرمالو های داخل پارچه نماند و فقط مقداری تفاله خرمالو داشته باشید. عصاره های جدا شده خرمالو را که در قابلمه دارید، روی حرارت قرار دهید.

مرحله ششم: شیره خرمالو را روی حرارت ملایم بپزید

قابلمه را روی حرارت میانه قرار دهید و وقتی عصاره خرمالو آغاز به حباب زدن و جوشیدن کرد، سریعا حرارت را کم کنید. شعله را روی ملایم ترین حالت تنظیم کنید و اجازه دهید شیره خرمالو به آرامی بپزد و آب اضافی خود را از دست بدهد و غلیظ گردد. در این مدت حرارت را بالا نبرید، درب قابلمه را نبندید و مدام مواد داخل قابلمه را هر چند دقیقه یک بار، به هم بزنید.

مرحله هفتم: شیره خرمالو را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیره خرمالو یا دوشاب، وقتی شیره خرمالو غلیظ شد و به غلظت شیره خرما رسید، حرارت را قطع کنید. شیره را در دمای محیط قرار دهید تا سرد گردد. می توانید شیره را به صورت ولرم یا گرم سرو کنید یا اگر تمایل دارید که آن را برای مدت طولانی نگه دارید، بعد از سرد شدن در ظروف شیشه ای تمیز، خشک و درب دار بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای خرمالو به 3 روش

فوت و فن های طرز تهیه شیره خرمالو

*برای طرز تهیه شیره خرمالو، از خرمالو های سالم و رسیده بهره ببرید. چون استفاده از خرمالوهای کال و گس، باعث می گردد طعم شیره خرمالو هم گس گردد.

*در صورتی که خرمالو ها هنوز کال و گس هستند، آن ها را برای مدتی در کیسه فریزری قرار دهید و در دمای متعادل محیط قرار دهید تا برسند و نرم شوند و طعم گس خود را از دست بدهند.

*برای طرز تهیه شیره خرمالو، هم می توانید از خرمالوی معمولی و هم از خرمالو جنگلی که میزان های کوچک تری دارند، بهره ببرید.

*در صورت استفاده از خرمالوی جنگلی برای تهیه شیره خرمالو، احتیاجی به گرفتن و جدا کردن پوست خرمالوها نیست، چون پوست آن ها بسیار نازک است و طعم گس به شیره نمی دهند.

*برای جلوگیری از کپک زدن شیره خرمالو، مراقب باشید که گوشت خرمالو پس از له شدن وارد مواد شیره نگردد و کاملا آن را جدا و صاف کنید.

*پارچه مورد استفاده برای صاف کردن خرمالو های نرم شده بهتر است جنس نخی یا گونی یا متقال داشته باشند تا به راحتی آب خرمالو جدا گردد ولی گوشت خرمالو به عصاره آن وارد نگردد.

*برای خوش طعم تر شدن شیره خرمالو، قبل از جوشاندن خرمالو ها، پوست آن ها را بگیرید.

*درست کردن شیره خرمالو به زمان زیادی برای پخت و غلیظ شدن احتیاج دارد و باید در تمام طول مدت، حرارت را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید.

*از آن جایی که زمان پخت شیره خرمالو بالا است، باید مرتبا آن را به هم بزنید تا ته نگیرد و در نهایت مزه سوختگی ندهد.

*تا حد ممکن از اضافه کردن شکر به مواد شیره خرمالو خودداری کنید. چون افزودن شکر یا شیرین کننده های دیگر به شیره باعث می گردد طعم بسیار شیرین و زننده ای پیدا کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت خرمالو بدون شکرک و کپک

شیره خرمالو چه کاربردهایی در آشپزی دارد؟

از شیره خرمالو می توانید در موارد زیر بهره ببرید:

*به جای شیرین کننده های دیگر مثل شکر یا شیره خرما و …، در طرز تهیه انواع کلوچه، دسرها و حلوا می توانید از شیره خرمالو بهره ببرید.

*در طرز تهیه شیر برنج، به جای شکر می توانید شیره خرمالو را به کار ببرید.

*برای یک عصرانه سالم می توانید شیره خرمالو را با کمی سرکه بجوشانید و با کاهو میل کنید.

*به جای یا شیره خرما، شیره خرمالو را با میکس نموده و به عنوان بخورید.

برترین روش نگهداری از شیره خرمالو

*شیره خرمالو نباید در معرض نور و تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد چون هم باعث از بین رفتن شفافیت و تغییر رنگ آن می گردد و هم طعم آن به ترشی می زند. بنابراین حتما شیره خرمالو را در سایه و محیطی خنک قرار دهید.

*قرار دادن شیره خرمالو در یخچال، زمان ماندگاری آن را بالا می برد، بدون اینکه کیفیت آن کاهش پیدا کند. مخصوصا اگر شیره خرمالو بعد از پخت هنوز رقیق باشد.

*حتما برای نگهداری از شیره خرمالو، آن را در ظروف تمیز، خشک، استریل و درب دار بریزید. وجود رطوبت در ظرف باعث کپک زدن و تغییر رنگ و مزه شیره خرمالو می گردد.

*برای برداشتن شیره خرمالو، از قاشق تمیز، خشک و بدون آلودگی بهره ببرید.

*برترین ظرف برای نگهداری از شیره خرمالو، ظروف پلاستیکی درب دار است.

سوالات متداول

چه کار کنیم که شیره خرمالو کپک نزند؟

برای ماندگاری بیشتر شیره خرمالو، در هنگام صاف کردن آن، مراقب باشید که گوشت خرمالو وارد عصاره آن نگردد. مخلوط شدن گوشت و عصاره خرمالو باعث می گردد پس از پخت، شیره مستعد کپک زدگی گردد. بعلاوه باید اصول نگهداری صحیح شیره خرمالو را رعایت کنید.

برای جلوگیری از گس شدن طعم شیره خرمالو چه کنیم؟

اگر خرمالوی معمولی را در طرز تهیه شیره خرمالو استفاده می کنید، حتما پوست آن ها را جدا کنید. بعلاوه خرمالو های رسیده ای را که طعم گس ندارند، به کار ببرید و اگر خرمالو هایتان هنوز نرسیده اند تا زمان رسیدن آن ها صبر کنید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه شیره خرمالو (دوشاب)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیره خرمالو (دوشاب)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید