فیزیوتراپی سالمندان، راهی برای توانبخشی بیشتر

به گزارش وبلاگ لاوان، همیشه افزایش سن و پیری با تغییرات اساسی در بدن همراه است. معمولاً این تغییرات مربوط به سلامت جسمانی، قدرت بدنی، کاهش تحرک و… است. یکی از معضلات پیری و افزایش سن، ایجاد تغییرات اساسی در اندام های حرکتی مانند استخوان ها و ماهیچه هاست. بیشتر سالمندان از درد کمر، دست و پا، خشکی و گرفتگی عضلات و… رنج می برند که یکی از راه های رسیدگی و کمک به آنها استخدام یک پرستار سالمند در منزل برای انجام فعالیت های روزانه و دیگر گارهایشان می باشد. برای این دردهایی که ناشی از کهولت سن است، درمان های قطعی وجود ندارد. اما راه هایی برای کاهش درد و توانبخشی بیشتر وجود دارد که به افراد سالمند کمک می کند تا راحت تر زندگی کنند. یکی از راه های متداول برای توانبخشی بیشتر سالمندان و افراد مسن، استفاده از فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی سالمندان به بهبود عملکرد اندام های حرکتی آنها کمک می کند و دردهای ناشی از گرفتگی عضلات و کاهش تراکم استخوان را کاهش می دهد. البته شایان ذکر است که فیزیوتراپی به عنوان درمانی قطعی عمل نمی کند و تنها می تواند برخی از دردهای جسمانی را درمان یا کاهش دهد. در ادامۀ این مقاله قصد داریم تا شما را با فیزیوتراپی سالمندان و فواید آن آشنا کنیم. پس تا سرانجام این مقاله با ما همراه باشید تا با فیزیوتراپی بیشتر آشنا شوید.

فیزیوتراپی سالمندان، راهی برای توانبخشی بیشتر

آشنایی بیشتر با دورۀ سالمندی

سالمندی یکی از دوره های زندگی هر انسان است که بعد از سن 65 سالگی، افراد وارد آن می شوند. افرادی که وارد این دوره می شوند معمولاً دچار تغییرات اساسی در بدن و جسم خود هستند. این تغییرات بیشتر مربوط به کاهش عملکرد اندام های بدن یا بیماری های خاص است. اندام های بدن هر فرد معمولاً بعد از ورود به دورۀ سالمندی ضعیف تر می شوند. به عنوان مثال، چشم ها ضعیف می شوند، موها سفید می شوند، پوست دچار چین و چروک می شود، دردهای عضلانی و استخوانی افزایش پیدا می کند و ده ها مشکل و بیماری دیگر در بدن به وجود می آید. خبر ناراحت کننده این است که درمان قطعی برای هیچ کدام از بیماری هایی که ناشی از افزایش سن است وجود ندارد. مسلماً برای همۀ دردها درمانی وجود دارد و درمان ها همگی موقتی هستند. یکی از مسائل عمدۀ افراد سالمند، ضعف در اندام های حرکتی مانند استخوان ها و عضلات است. بیش از 80 درصد سالمندان از دردهای عضلانی و مفاصل خود رنج می برند. برای درمان و کاهش این دردها درمان های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی سالمندان کمک زیادی به بهبود عملکرد اندام های حرکتی و کاهش دردهای ناشی از گرفتگی عضلاتی در بدن آن ها می کند.

فیزیوتراپی چه تاثیری بر بدن سالمندان دارد؟

مسلماً هیچ راهی برای فرار از پیری و بروز علائم آن وجود ندارد. اما راه هایی برای بهبود عملکرد اندام های بدن در این دوره از زندگی وجود دارد. فیزیوتراپی راه بسیار مؤثر برای کاهش تأثیرات پیری بر اندام های بدن است. فیزیوتراپی سالمندان به آن ها کمک می کند که درد کمتری در ناحیه دست، پا، کمر و سایر اندام های حرکتی خود احساس کنند. فیزیوتراپیست ها با دانستن برخی از تکنیک ها و روش ها می توانند به سالمندان و سایر افرادی که دچار ناتوانی و ضعف در عضلات، استخوان ها و… شده اند کمک کنند. به وسیلۀ فیزیوتراپی می توان بسکمک از مسائل ناشی از کهولت سن مانند انعطاف پذیری کم اندام های حرکتی، ضعف جسمانی، ناتوانی و ضعف در راه رفتن و حرکت و… را بهبود بخشید. معمولاً فیزیوتراپیست ها با دادن برنامه های ورزشی مناسب به سالمندان کمک می کنند که روحیه ای سرزنده تر و سلامت جسمی بیشتری را تجربه کنند.

برای بهبود و نتیجه بخشی بیشتر، به افراد سالمند برنامه های ورزشی و تحرکی داده می شود تا آن ها را در منزل نیز انجام دهند. یکی از اندام های مهم فرد سالمند که در فیزیوتراپی باید تقویت شود، عضلات پا است. بیشتر سالمندان به دلیل ضعف شدید در قسمت پاهای خود، به سختی حرکت می کنند. به همین دلیل انجام برخی از کارهای شخصی برای آن ها سخت تر خواهد شد و این افراد به مرور استقلال خود را در انجام کارهای شخصی از دست می دهند. این عدم استقلال تاثیرات مخربی بر روحیه و احساسات فرد سالمند دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از بدتر شدن شرایط بدنی، فیزیوتراپی سالمندان شروع شود. فیزیوتراپی می تواند عضلات پای این افراد را تا حد زیادی تقویت کند و اگر انجام فیزیوتراپی به صورت مداوم ادامه داشته باشد، سالمند به راحتی می تواند راه برود. مسلماً بین فردی که می تواند به صورت مستقل راه برود و کار و فعالیت های روزمرۀ خود را به تنهایی انجام دهد، با فردی که استقلال خود را در انجام چنین فعالیت های از دست می دهد تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

اقدامات لازم برای انجام فیزیوتراپی در سالمندی

اولین قدم برای بهبود سلامت جسمانی در دورۀ سالمندی، گرفتن تصمیمی درست است. اگر سالمند تصمیم گرفته باشد که برای بهبود سلامت خود فیزیوتراپی انجام دهد، باید با یک فیزیوتراپیست مشورت کند. افرادی که به عنوان فیزیوتراپیست کار می کنند، دانش و مهارت زیادی درزمینۀ فیزیوتراپی دارند. به همین دلیل این افراد می توانند با بررسی برخی از شرایط جسمانی فرد سالمند، برنامه ای درست و مناسب برای بهبود شرایط فرد ارائه دهند. معمولاً فیزیوتراپیست ها با بررسی سطح سلامت جسمانی، مقدار تعادل فرد در راه رفتن، مقدار درد در ناحیه های مختلف بدن و… نقاط مهمی از بدن سالمند را مشخص می کنند. بعد از مشخص کردن نقاط مهم، فیزیوتراپی را بر روی آن نقاط انجام می دهند. به طورکلی برای نتیجه بخشی بیشتر فیزیوتراپی، لازم است که سالمند و فیزیوتراپیست در جلسۀ اول با هم مشورت کنند. این مشورت باعث می شود که سالمند نیازهای خود را بیان کند و فیزیوتراپیست نیز براساس نیازهای او برنامۀ مناسبی را طراحی و اجرا کند.

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

برخی از افراد سالمند که رفتن به مراکز توانبخشی یا کلینیک ها برایشان سخت است، می توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. در این مواقع فیزیوتراپیست به منزل فرد مراجعه می کند و طی جلسات خصوصی به سالمند کمک می کند تا تکنیک های فیزیوتراپی را انجام دهد. همچنین این افراد می توانند برنامه های ورزشی را از فیزیوتراپیست خود دریافت کنند و آن ها را در منزل به صورت انفرادی انجام دهند. همۀ افرادی که از مراکز درمانی دور هستند یا به هر دلیلی نمی توانند به مطب مراجعه کنند، می توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. این امکان تنها برای سالمندان نیست. علاوه بر این برای فراهم کردن رفاه و آسایش بیشتر برای سالمندان این افراد می توانند از خدمات پرستار سالمند در منزل نیز استفاده کنند. برای استخدام پرستار سالمند در منزل می توان به بیمارستان ها یا برخی از مراکز پزشکی معتبر مراجعه کرد.

فواید فیزیوتراپی بر بدن سالمندان

همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم، فیزیوتراپی سالمندان تأثیرات مثبت زیادی بر سلامتی آن ها دارد. به طور کلی می توانیم بگوییم که فواید فیزیوتراپی بر بدن سالمندان عبارت اند از:

  • استقلال؛
  • بهبود سلامت روحی و روانی فرد؛
  • روشی غیرتهاجمی و غیردارویی برای درمان دردهای فرد؛
  • درمان انواع دردهای مفصلی و عضلانی در سالمندان؛
  • بهبود عملکرد جسمانی افراد سالمند.

سخن پایانی

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که انجام فیزیوتراپی سالمندان نباید تنها به زمان هایی موکول شود که فرد دچار مسائل یا حوادث ناگواری شده است. برای نتیجه بخشی هرچه بیشتر فیزیوتراپی لازم است که فرد سالمند هر زمان که احساس درد در اندام بدن خود داشت به فیزیوتراپیست مراجعه کند. فیزیوتراپی یکی از راه های بسیار مؤثر برای بهبود شرایط بدنی افراد سالمند است. انجام مداوم و درست تکنیک های فیزیوتراپی می تواند زندگی بهتری را برای سالمندان رقم بزند. افرادی که امکان رفتن به مطب برای انجام فیزیوتراپی را ندارند، می توانند از فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند.

منبع: فوت و فن

به "فیزیوتراپی سالمندان، راهی برای توانبخشی بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیزیوتراپی سالمندان، راهی برای توانبخشی بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید