معرفی خواص گیاه آلوئه ورا

به گزارش وبلاگ لاوان، آلوئه ورا یک گیاه پر از خاصیت با فواید و خواص بی نظیر میباشد که علاوه بر تاثیر شگفت انگیز آن بر زیبایی پوست و مو برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز به کار میرود.

معرفی خواص گیاه آلوئه ورا در طب سنتی هندوستان از آلوئه ورا برای درمان یبوست، بیماری های پوستی، آلودگی بدن با کرم ها، عفونت ها و درمان کولیک (قولنج) استفاده می گردد. در طب چینی آلوئه ورا برای درمان بیماری های قارچی تجویز می گردد. در دنیای غرب آلوئه ورا به طور گسترده ای در فراوری لوازم آرایشی، داروها و صنایع غذایی استفاده می گردد. امروزه صنایع مرتبط با استخراج عصاره آلوئه ورا از بزرگ ترین صنایع وابسته به گیاهان است. برای آشنایی با خواص آلوئه ورا نوشته زیر را بخوانید.

فواید آلوئه ورا چیست؟دو ترکیب موجود در آلوئه ورا خاصیت دارویی بالایی دارند. ژل که از سلول های موجود در مرکز برگ به دست می آید و ماده دیگر نوعی شیرابه است که از سلول های موجود در زیر پوست آلوئه ورا به دست می آید. بسیاری از افراد از ژل آلوئه ورا برای درمان عارضه های پوستی مانند سوختگی، آفتاب سوختگی، یخ زدگی، پسوریازیس و تبخال استفاده می نمایند، در حالی که خواص آلوئه ورا به همین موارد محدود نمی گردد. ژل آلوئه ورا در درمان آرتروز، بیماری های روده، تب، خارش و التهاب نیز مؤثر است. از ژل آلوئه ورا در کاهش علائم آسم، زخم معده، دیابت و کاهش عوارض جانبی پرتودرمانی هم استفاده می گردد.

شیرابه آلوئه ورا در درمان افسردگی، یبوست، آسم و دیابت مؤثر است.

حقایق تغذیه ای آلوئه وراآلوئه ورا یکی از گونه های سرده آلوئه (سگل ها) است. آلوئه ورا جزو گیاهان پایا، خشکی زی و آب دار محسوب می گردد. برگ های آلوئه ورا شکل مثلثی، رنگ سبز، حالت آب دار و لبه های دندانه دار دارند. به نظر می رسد خاستگاه آلوئه ورا کشور سودان باشد. بعدها پای آلوئه ورا به منطقه مدیترانه، نقاط گرم سیری و قاره های آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا باز شد.

ژل آلوئه ورا شفاف بوده و در قسمت های داخلی برگ آلوئه ورا یافت می گردد. شیره آلوئه ورا زردرنگ است و دقیقا در زیر پوست این گیاه قرار گرفته است. بعضی از محصولات آلوئه ورا از له کردن کل برگ آلوئه ورا تهیه می شوند؛ بنابراین محتوی هر دو جزء این گیاه خواهند بود.

در سرده سگل ها، آلوئه ورا بیشترین فعالیت بیولوژیکی را دارد. در آلوئه ورا 75 جزء فعال وجود دارد، این اجزا شامل ویتامین ها، مواد معدنی، ساکاریدها، آنتراکینون ها، اسیدهای آمینه ، آنزیم ها، لیگنین، ساپونین ها و اسید سالیسیلیک ها هستند. آلوئه ورا 20 تا از 22 اسید آمینه مورد احتیاج انسان و هر 8 اسید آمینه ضروری برای بدن را در خود دارد.

آلوئه ورا بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی را در خود جای داده است. این مواد برای رشد و عملکرد مناسب دستگاه های بدن ضروری هستند. این ویتامین ها و مواد معدنی عبارتند از:

ویتامین هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند مانند ویتامین های C، A و E. علاوه بر این، ویتامین های ب-12، اسید فولیک و کولین نیز در آلوئه ورا یافت می شوند.

آلوئه ورا محتوی 8 آنزیم آلیاز، آلکالین فسفاتاز، آمیلاز، برادی کیناز، کربوکسی پپتیداز، کاتالاز، سلولاز، لیپاز و پروکسیداز است.

مواد معدنی مانند کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی نیز در آلوئه ورا یافت می شوند.

آلوئه ورا محتوی 12 آنتراکینون است. این ترکیبات بیشتر به عنوان ملین و ضدیبوست شناخته می شوند. آلوئین و امودین با خاصیت تسکین دهندگی، ضدباکتری و ضدویروسی در این دسته قرار می گیرند.

چهار اسید چرب در آلوئه ورا وجود دارد که شامل کلسترول، کمپسترول، بتاسیتوسترول و لوپئول هستند.

هورمون های اکسین و جیبرلین موجود در آلوئه ورا خاصیت ضدالتهابی دارند و به درمان زخم ها یاری می نمایند.

انواع قندها در آلوئه ورا وجود دارند. این قندها شامل مونوساکاریدها (گلوکز و فروکتوز) و پلی ساکاریدها هستند.

اگر دوست دارید بدانید خواص آلوورا چیست در ادامه این مطلب با ما همراه باید.1

بهبود هضمخواص انطباق پذیری آلوئه ورا برای هضم بهتر مناسب است. این تضمین نماینده جذب مواد مغذی بهتر بوده و عناصر مضر را از طریق دفع صاف حذف می کند.یک فرآیند هضم سالم به طور مثبت بر افکار و اعمال شما تاثیر می گذارد، بنابراین سلامت را ارتقا می دهد.سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را درمان می کند و یبوست را برطرف می سازد، و از آسیب رساندن به سیستم دستگاه گوارش شما محافظت می کند.

آلوئه ورا ترکیباتی به نام پلی ساکارید دارد که توانایی درمان بسیاری از اختلالات گوارشی و زخم را دارند زخم ها یکی از مهمترین پیامدهای مسائل گوارشی هستند که از طریق عصاره این گیاه درمان می شوند. بسیاری از مطالعات ثابت نموده اند که درمان مسائلی مانند بیماری کرون، زخم های گوارشی و سایر اختلالات دستگاه گوارش با آلوئه ورا بهبود یافته است. اگر از زخم معده رنج می برید و عصاره الوئرا را مصرف می کنید، حداقل 3 تا 4 هفته، مطمئنا نتایج مثبت را خواهید دید.

افزایش ایمنینوشیدنی های ساخته شده با آب آلوئه ورا دارای خواص ضد سم زدایی طبیعی هستند، که به طور موثر سیستم گوارش و سیستم گردش خون را تمیز می کند. همانطور که سطح جذب مواد مغذی تسریع می گردد، باعث گردش خون بهتر و بعلاوه سلامت می گردد.هنگامی که خون غنی از اکسیژن است، به طور اتوماتیک مواد مغذی را درون سلول ها به طرز ماهرانه ای فراهم می کند. این سلول های سالم، توانایی بدن شما را در جلوگیری از عفونت هاو تقویت سیستم ایمنی بدن خود تضمین می نمایند. این گیاه قابلیت توانایی خنثی سازی باکتری های مضر و خواص جوان نماینده در بدن دارد، تا روزانه بدن شما را شاداب و فعال نگه دارد.

مهار رشد سرطانیآلوئه ورا حاوی بعضی از ماکروفاژهای موثر است که حجم زیادی از اکسید نیتریک فراوری می کند که دارای پتانسیل ضد تومور است.در ناودوپاتی، روش های بی شماری برای جلوگیری از سرطان وجود دارد و استفاده از آلوئه ورا ثابت نموده است که یکی از پیروز ترین آنها است.بسیاری از مطالعات نشان داده اند که این خواص ضد تومور و ایمن سازی ناشی از حضور پلی ساکارید در آلوئه ورا است با این حال، بعضی از کارشناسان می گویند که در مواردی که به تنهایی استفاده می گردد، ممکن است در موارد پیشرفته بسیار موثر نباشد، بنابراین ترکیباتی از گیاهان مانند اسکورولینا، پنجه گربه و درمان هایی مانند ویتامین C داخل وریدی نیز باید شامل گردد. همواره توصیه می گردد که هر نوع درمان سرطان را پس از مشاوره با پزشک آغاز کنید.

درمان عوارض جانبی رادیوتراپیدر طول درمان سرطان، پرتودرمانی در اغلب موارد اجتناب ناپذیر است ؛ بیماران مبتلا به سرطان اغلب عوارض ناخوشایند ناشی از پرتودرمانی را تجربه می نمایند. استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا به ناحیه تابش یافته باعث می گردد که بیمار بلافاصله اثر تسکین دهنده را احساس کند و بعلاوه فرآیند درمان را بهبود می بخشد. اگر آب شربت آلوئه را در چنین شرایطی بخورید، به شما یاری می کند که در معالجه سوختگی های تابشی پیروز باشید.2

درمان دیابتپژوهش ها نشان دادند که قند خون را در انسان کاهش می دهد. دانشمندان دریافتند از آنجا که آلوئه ورا (آلوورا) قادر است آنزیم های موجود در پانکراس را فعال نماید می تواند در افرادی که دچار دیابت و هیپوگلیسمی هستند به تعادل و تنظیم قند خون یاری نماید.

درمان زخم معدهآلوئه ورا ( آلوورا) ترشح اسیدهای معده را تنظیم و کنترل می کند. بعلاوه خواص بی حس نماینده، منعقد نماینده خون، ضد باکتری و درمان نماینده دارد و برای درمان زخم معده موثر است.

خوردن ژل آلوئه ورا (آلوورا) سبب می گردد که این ژل به جداره لوله های گوارشی بچسبد و سرعت بهبود زخم ها را افزایش دهد. ژل معجزه گر آلوئه ورا (آلوورا) قادر به کاهش اسیدهای معده (عامل اصلی تشدید زخم های معده) می باشد. از این رو این ژل برای درمان زخم های معده بسیار مؤثر شناخته شده است. مصرف و خوردن آلوئه ورا (آلوورا) پیش از هر وعده غذایی برای کسانی که از نظر هضم غذای مصرفی با مشکل روبرو هستند نیز مفید می باشد، زیرا آلوئه ورا (آلوورا) سبب تحریک شیره گوارشی و ایجاد جریان طبیعی آن و در نتیجه یاری به شکستن مواد غذایی جهت جذب از طریق سلول ها می گردد.

تنظیم کلسترول، چربی خونژل آلوئه ورا (آلوورا) دارای آنزیم هایی نظیر آمیلاز، اکسیداز، کاتالاز و لیپاز، فولیک اسید، نیاسین که برای کاهش چربی و قند خون مفیدند هست.

درمان فشار خونتحقیقات اخیر ثابت نموده است که مصرف مداوم آلوئه ورا (آلوورا) می تواند با الیاف سلولزی همراه و مخلوط گردد و باعث پالایش و تصفیه خون گردد و فشار خون را تنظیم و متعادل نماید.

درمان بیماری کلیه و دفع سنگ کلیهخوردن آلوئه ورا (آلوورا) می تواند سنگ کلیه را دفع نماید یا اندازه سنگ را کوچکتر نماید. مصرف مداوم آلوئه ورا (آلوورا) از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می کند و از بافت های آن مراقبت نماید.

درمان بیماری ایدزتحقیقات اخیر نشان داده است که مانوز استیله به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز می باشد. مانوز استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می دهد اما نکته مهم تر این است که اندازه تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV) نا حد زیادی افزایش می دهد. حال چنانچه این ترکیب دارویی یا آلوئه ورا (آلوورا)مصرف گردد می تواند اندازه AZT مورد استفاده برای HIV را تا 90 درصد تقلیل دهد که این امر از هزینه ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی می کاهد. برای درمان HIV به مصرف روزانه 800 الی 1600 میلی گرم مانوزاستیله احتیاج می باشد، این اندازه از ماده مزبور برابر با نیم تا یک لیتر عصاره آلوئه ورا (آلوورا) می باشد. هر چند اندازه مانوراستیله می تواند در فرآورده های مختلف متفاوت باشد.

درمان سینوزیت و آسمبخور گیاه آلوئه ورا (آلوورا) تسکین دهنده در د سینوزیت می باشد و بعلاوه استنشاق بخار آبی که برگ آلوئه ورا (آلوورا) در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید خواهد بود.3

تازه نگه داشتن میوه هادر تحقیقاتی که از طریق دانشگاه کمبریج در سال 2014 انجام شد، محققین روی گوجه فرنگی ها را با ژل آلوورا پوشاندند و متوجه شدند این روکش از رشد بسیاری از باکتری های مضر موجود روی سبزیجات جلوگیری می کند. در تحقیقات دیگری همین آزمایش را روی میوه سیب انجام دادند و نتیجه مشابهی به دست آوردند. پس می توان نتیجه گیری کرد که میوه ها و سبزیجات را می توان به یاری آلوورا برای مدت طولانی تری تازه نگه داشت. با این کار مجبور نیستیم از محصولات شیمیایی برای تازه نگه داشتن میوه ها در فروشگاه یا منزل استفاده کنیم.

جایگزینی برای دهانشویهدر سال 2014 تحقیقی انجام شد و محققین به این نتیجه رسیدند که عصاره گیاه آلوروا می تواند یک جایگزین موثر برای دهانشویه هایی با ترکیبات شیمیایی باشد. ترکیبات طبیعی این گیاه که شامل اندازه مناسبی ویتامین C می گردد، می تواند از تشکیل پلاک روی دندان جلوگیری کند و بعلاوه خونریزی یا التهاب لثه را التیام دهد.

یک ملین طبیعیآلوورا به عنوان یک ملین طبیعی شناخته می گردد. تحقیقات بسیار زیادی هم روی این خاصیت آلوورا صورت گرفته تا بتوانند تاثیر آن در بهبود هضم را تشخیص دهند. اما نتایج به دست آمده متضاد یکدیگر بوده اند.

تیمی از محققین در نیجریه، این تحقیقات را روی موش ها انجام دادند و در پی آن به این نتیجه رسیدند که ژل تهیه شده از گیاه خانگی آلوورا توانایی برطرف یبوست را دارد. اما تحقیقات دیگری روی مصرف عصاره کامل برگ های این گیاه در انستیتو ملی سلامتی آمریکا (NIH) انجام شد که نتیجه آن رشد تومور در روده بزرگ موش های آزمایشگاهی را نشان داد.

از این رو در سال 2002 سازمان غذا و دارو آمریکا اظهار داشت تمام داروهای ملین آلوورا که بدون نسخه تجویز می شدند، یا باید از بازار آمریکا جمع شوند یا فرمول ساخت آن ها تغییر کند.

کلینیک مایو (Mayo Clinic) معتقد است از این گیاه می توان برای درمان یبوست استفاده کرد، ولی آن ها به شدت توصیه می نمایند مصرف چیزی بین 0.04 تا 0.17 گرم از عصاره خشک کفایت می کند.

علاوه بر این اگر بیماری کرون روده، کولیت یا هموروئید دارید، نباید به صورت خوراکی آلوورا مصرف کنید؛ چرا که ممکن است دچار دردهای شکمی و اسهال شدید شوید. بعلاوه اگر در حال مصرف دارو هستید، بهتر است مصرف این گیاه را قطع کنید؛ چرا که ممکن است قابلیت بدن شما در جذب داروها را کاهش دهد.4

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.asriran.com

4.www.digikala.com

منبع: راسخون

به "معرفی خواص گیاه آلوئه ورا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خواص گیاه آلوئه ورا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید