معدن شن و ماسه در همسایگی نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی برم دلک تعطیل شود

به گزارش وبلاگ لاوان، ایسنا/ براساس اخبار واصله، معدن شن و ماسه در همسایگی نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی برم دلک تعطیل شود.

معدن شن و ماسه در همسایگی نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی برم دلک تعطیل شود

پس از هشدار درباره تخریب نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی برم دلک بر اثر انفجارهای پی در پی معدن شن و ماسه، اینک کارزاری برای تعطیلی هرچه زودتر این معدن راه افتاده است.

جمعی از فعالان میراث فرهنگی، گردشگری، کنشگران اجتماعی و فرهنگی پس از بی توجهی به این تخریب، در کارزار عمومی که راه انداخته اند، با این یادآوری که انفجارهای هراس انگیز پی در پی در معدن شن و ماسه و در حریم کوهی و چشم انداز سنگ نگاره های باستانی نامدار به برم دلک، لرزه بر یادگارهای ساسانیان در شهرستان شیراز انداخته و آسیب های برگشت ناپذیری را بر جای گذاشته است، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزیر صنعت، معدن و شهردار شیراز درخواست کرده اند که فعالیت معدن شن و ماسه هرچه زودتر متوقف شود.

همچنین با این تاکید که بجز تخریب هویت تاریخی، این انفجارها امان و آسایش همسایگان و مردم ساکن در آن منطقه را از بین برده، عنوان شده است: صدای هراس انگیز هر روز انفجار در معدن شن و ماسه، مایه آزار و اذیت مردم منطقه برم دلک و آبادی های پیرامون شده است. برخی از مردم که خانه های مسکونی آنها در حریم و نزدیکی کوه قرار گرفته است، بسیار گله دارند و حتی می گویند ترکهای کوچکی در دیوارهای خانه هایشان پدیدار شده است.

این فعالان می خواهند مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت صمت و شهرداری شیراز با دقت نظر بیشتری پاسدار هویت تاریخی و میراث مشترک همه ایرانیان باشند.

برم دلک محوطه ای باستانی در نزدیکی شهر شیراز است که با نقش برجسته شاهزاده زن ساسانی، بهرام دوم و شاپور اول ساسانی شناخته می شود که در سالهای اخیر مکرر نسبت به نابودی تدریجی این نقوش برجسته هشدار داده شده است. سیاوش آریا، کنشگر میراث فرهنگی در شیراز اخیرا با انتشار تصاویر جدیدی از شرایط وخیم و مرگ خاموش نقوش برجسته ساسانی برم دلک در پی فعالیت معدن شن و ماسه خبر داده بود.

این پژوهشگر یادآور شد: سه سنگ نگاره ارزشمند ساسانی که در محوطه باستانی برم دلک جای دارد به گفته پژوهشگران و باستان شناسان، هویت و آبرو و پشتوانه فرهنگی شیراز و شناسنامه بالنده و غرورآمیز مردم این سرزمین بشمار می آید که در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی روزگار را سپری میکند.

منبع: همگردی

به "معدن شن و ماسه در همسایگی نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی برم دلک تعطیل شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معدن شن و ماسه در همسایگی نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی برم دلک تعطیل شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید