چه اتفاقی برای هواپیماهای از رده خارج می افتد؟

به گزارش وبلاگ لاوان، هواپیماهای از رده خارج

ردیف بر روی ردیف هواپیمای از رده خارج که به آرامی به نقطه ای دور در بیابان زل زده اند؛ این چیزی است که در گورستان های هواپیما دیده می گردد. با اینکه آن ها ممکن است دیدنی و مجذوب کننده باشند، اما آن ها فقط یک بخش کوچک در صنعت مجذوب کنندهی می باشد که پس از اتمام کار یک هواپیما در جریان است. به محض اینکه یک هواپیمای مسافربری به سرانجام عمر عملیاتی خود نزدیک می گردد، یک زیست بوم اقتصادی و صنعتی، که از صندوق های تامینی به شرکت های بازیافت تخصصی اختصاص دارد، به کار خود ادامه می دهد. هواپیماهای از رده خارج چه می شوند؟ با خبرنگاران باشید.

چه اتفاقی برای هواپیماهای از رده خارج می افتد؟

یک گنج پنهان

حتی هواپیمایی که برای پرواز بسیار قدیمی است، می تواند موارد با ارزش زیادی را در فضای داخلی خود پنهان کند. مارک گرگوری، مدیرعامل Air Salvage International، یک شرکت خدمات هوایی، می گوید: تصمیم به انهدام یک هواپیما بیشتر به این بستگی دارد که آیا ارزش قطعات و اجزای آن بیشتر از هواپیما به عنوان یک وسیله پروازی است؟. باید بدانید که خیلی از هواپیماها حتی به سن بازنشستگی هم نمی رسند. مارک گرگوری بعلاوه گفته است:

میانگین سن هواپیماهایی که از رده خارج می کنیم، 18 سال است. این سن در حال حاضر بسیار پایین تر از عمر عملیاتی نظری است که برای آن طراحی شده، حتی در بعضی موارد ما هواپیماهایی که حتی 10 سال سن نداشتند را از پرواز برچیده ایم.

پتانسیل قطعات هواپیما به عنوان یک کلاس دارایی توجه شرکت های تخصصی سرمایه گذاری و بعلاوه بعضی صندوق های تامینی را به خود جلب نموده است. دیوید تریتل، مدیر اجرایی شرکت Apollo Aviation Group، یک شرکت خدمات اقتصادی در میامی که در این بازار فعال است، اینگونه شرح می دهد: این صنعت بسیار بزرگ است. بیشتر ارزش هواپیماهای از رده خارج در موتور آن هاست اما برای هر قطعه و بخشی از هواپیما، بازار خاصی وجود دارد. برای بسیاری از هواپیماهایی که در حال حاضر کار می نمایند، خیلی مواقع بهتر است که به جای تعمیر یک بخش، آن بخش را با یک هواپیمای از رده خارج عوض نمایند.

به علت اینکه عرضه برای اجزای خاص، سخت است، افزایش تقاضا می تواند یک تقلای دنیای را به سمتی افزایش دهد که ارزش هواپیماهای از رده خارج به قطعاتش بستگی پیدا کند. علیرغم حفاظت و نظارت های موجود (تمام قطعات باید به درستی پیگیری و حساب شده باشند) ماهیت دنیای این بازار و واسطه های متعدد آن، جعلیاتی هم دارد؛ این طور برآورد شده است که حداقل 2٪ قطعات، تقلبی هستند. مسئله ای که شاید صنعت فنآوری نوآورانه بلاک چین یا ذنجیره تامین می تواند به حل مسائل یاری کند.

از بازنشستگی تا ضایعات

اگر هواپیما به درستی مراقبت گردد، هواپیماها می توانند عمر خود را به چندین دهه ادامه دهند. بعضی از خطوط هوایی حتی ممکن است هواپیماهای قدیمی تر را به دلایل عملیاتی ترجیح دهند. به عنوان مثال، الیانس ایرلاینز، هواپیمای فوکر 100 را به محض اینکه در اروپا دیگر استفاده نشد، خریداری کرد. سختی و قابل اطمینان بودن این فوکر آن را برای اجرای پرواز در فرودگاه های گرم و غبار آلود مقاصد الیانس ایرلاینز، مناسب می کرد.

با این حال بیشتر هواپیماهای از رده خارج شانس این را ندارند که در جایی مانند استرالیا دوباره پرواز نمایند. برای آن ها آخرین پروازشان به سمت فرودگاه انبار است که تعداد انگشت شماری از چنین امکاناتی در سراسر دنیا وجود دارد. بعضی دیگر از انبارها تنها موقت هستند و تا زمانی که تکلیف هواپیماها روشن گردد، در آنجا می مانند.

وقتی تصمیم گرفته می گردد که یک هواپیما دیگر پرواز نکند، اول از همه تمام اجزای با ارزشش جدا می شوند. گرگوری می گوید: اندازه اجزاء قابل استفاده مجدد بستگی به سن هواپیما دارد. ما ممکن است حدود 1200 قطعه و بخش را از هواپیمای A320 نسبتا تازه استفاده کنیم. موتورها 80٪ تا 90٪ از ارزش ها را تامین می نمایند و همواره اولین کاری استفاده از موتورها است. زمانی که همه اجزای با ارزش جدا شدند، بخش هایی از بدنه نیز جدا می شوند تا به عنوان تجهیزاتی برای آموزش خدمه پرواز، آتشنشان ها یا موسسه های آموزشی استفاده گردد. هر چیز دیگری یا بازیافت می گردد یا برای اوراق شدن فروخته خواهد شد.

در حقیقت، هنگامی که هواپیما از ثبت خارج می گردد، از لحاظ فنی به عنوان زباله طبقه بندی شده و باید مطابق با مقررات زیست محیطی پردازش گردد. تعجب نکنید که یکی از برجسته ترین شرکت ها در این زمینه، شرکت فرانسوی Tarmac Aerosave است که در واقع شرکت اشتراکی سافران و ایرباس می باشد. خراب کردن یک هواپیما احتیاج به مهارت های تخصصی و بعضی از فناوری های واقعا هوشمند برای جمع آوری، جدا کردن و بازیافت فلزات، پلاستیک و مایعات مختلف موجود در آن است.

در موارد خاص، هواپیما بازیافت نمی گردد، بلکه به سادگی به زنگ زدگی می انجامد. تریتل شرح می دهد: ممکن است دلایل قانونی یا اقتصادی برای صاحب هواپیما وجود داشته باشد که هواپیمای ثبت نشده را از ثبت خارج ننمایند، حتی زمانی که واضح است دوباره پرواز نخواهد کرد. این دقیقا زمانی است که گورستان های هواپیما وارد بازی می شوند.

بازنشستگی غیر عادی

در تعداد کمی از موارد، هواپیماها پس از بازنشستگی، بازنشستگی های غیر معمول تری خواهند داشت.

مثلا یکی از هواپیماهای ویرجین آتلانتیک، یک بوئینگ 747s بود که بعد از اینکه از رده خارج شد به ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) سپرده شد تا به عنوان یک صفحه پرتاب برای وسایل نقلیه فضایی جدیدش به کار رود.

افراد خصوصی و کارآفرینان نیز هواپیماهای قدیمی را خریداری نموده اند تا آن ها را به هتل، رستوران یا جاذبه های توریستی تبدیل نمایند.

یک هواپیمای بوئینگ 767 نیز به یک پارک موضوعی در ایرلند رفت تا به عنوان یک وسیله تفریحی به کار رود.

مسافرانی که باید شب را در فرودگاه آرلاندا در استکهلم سپری نمایند می توانند در هتل جیمبو استی بمانند که یک هواپیمای بوئینگ 747 قدیمی است که تنها کاربری اش را به یک اقامتگاه عوض نموده و همچنان به مسافران خدمت می نماید!

منبع: الی گشت

به "چه اتفاقی برای هواپیماهای از رده خارج می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه اتفاقی برای هواپیماهای از رده خارج می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید