16 آذر یادآور رسالت و مسئولیت دانشجویان در قبال جامعه است

به گزارش وبلاگ لاوان، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در بیانیه ای به مناسبت 16 آذر خاطرنشان کرد که این روز، روز دانشجو نامیده شده است تا یادآور رسالت و مسئولیت دانشجویان در قبال جامعۀ خویش باشد.

16 آذر یادآور رسالت و مسئولیت دانشجویان در قبال جامعه است

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ لاوان، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به مناسبت روز دانشجو بیانیه ای منتشر کرد. متن بیانیه به این توضیح است؛ شانزدهم آذر 1332 بود که سه دانشجوی دانشگاه تهران، مصطفی عظیم نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی، در هنگام اعتراض به سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران و ازسرگیری روابط با انگلستان، در دانشکده فنی دانشگاه تهران به شهادت رسیدند.

در پی حمله دژخیمان رژیم پهلوی به دانشگاه و نقض حریم نهاد علم و دانش، دانشجویان با بذل جان خویش، حق طلبی، دفاع از حریم الهی، عزت و استقلال ملی، آزادی خواهی و عدالت را برای ملت و کشور فریاد زدند. ازهمین رو، این روز به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در حافظۀ تاریخی ملت ایران، ماندگار و جاودانه شد.

16 آذر، روز دانشجو نامیده شده است تا هر سال، یادآور رسالت و مسئولیت دانشجویان در قبال جامعۀ خویش باشد و با گرامیداشت یاد و خاطره دانشجویان شهید، تجدید میثاقی باشد میان دانشجویان و آرمان هایی که برای اعتلا و تحقق آن از جان گذشتند. دانشجویانی که روزی در کنار مردم خویش، نهاد استبداد را برانداختند و جمهوری اسلامی را برکشیدند، و روزی در جبهه ها از وطن و عقیده خویش دفاع کردند و پس از آن، همچون چشمان بینای جامعه، همچنان در راه پاسداری از آرمان های مردم خویش گام می نهند.

این روز، بار معنایی سنگینی را به دوش می کشد؛ باری که توشه آن، نزدیک به یک سده پرفراز و نشیب کنشگری و مجاهدت دانشگاهیان، برای ساختن جامعه ای فضیلت مند است؛ جامعه ای که شایستۀ ملت مسلمان ایران باشد. رسالت دانشجو، نگاهبانی از دستاورد های ملت ایران است تا همچون شمعی بسوزد و همچون دیده بانی مطلع و هوشیار، از مردم خویش و آرمان های آنان پاسداری کند.

سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تشکیلاتی فرهنگی و دانشجویی و فرصتی برای شکل گیری و انسجام بخشی هویتی مشترک در میان دانشجویانی است که نمی خواهند تماشاگرانی منفعل در جامعه باشند، بلکه همچنان انقلابی، پیشگام و پیشتاز و در برابر احتیاج های جامعه حساس هستند. از این منظر، فهمی مشترک از هویتی تاریخی با عنوان دانشجو شکل می گیرد که او را همیشه در جهت همراهی با جامعه برای حرکت در راه پیشرفت و تعالی قرار می دهد؛ هویتی منبعث از دین داری، عقلانیت، دانش محوری، مدارا، دیگرپذیری و دیگردوستی، و قبول مسئولیت در نسبت با خود و جامعه.

سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، به مثابه نهادی دانشجویی و مظهر اندیشه برآمده از دانشگاه ـ که به فرموده خمینی کبیر، مبدأ همۀ تحولات، و به تعبیر رهبر انقلاب، ضربان سنج حیات ملی جامعه است ـ روزی را که متعلق به همه دانشجویان، دانشگاهیان و حتی قاطبه مردم است، گرامی می دارد و این گرامیداشت را فرصت مناسبی برای یادآوری مسئولیت های خویش در قبال جامعه می داند.

امروز، شبکه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور که از مای متکثر، اما همدل و هم پیمان، میان دانشجویانی از سراسر ایران اسلامی معنا یافته است، در شصت وهفتمین سا لروز شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران، در راه آرمان الهی و منش دانشجویی، برای بازخوانی رسالت و عهد دیرینه اش، با خود و جامعه تجدید میثاق می نماید. تجدید میثاق می نماید تا از یاد نبرد، مسئولیتش در قبال جامعه چیست و چه انتظاری از او می رود؛ مسئولیت و انتظاری که امید و آینده یک ملت را رقم می زند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "16 آذر یادآور رسالت و مسئولیت دانشجویان در قبال جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 آذر یادآور رسالت و مسئولیت دانشجویان در قبال جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید