علی اصغر مونسان وزیر گردشگری

به گزارش وبلاگ لاوان، دکتر علی اصغر مونسان سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردا به عنوان وزیر پیشنهادی حسن روحانی - رئیس جمهوری- به بهارستان خواهد رفت تا جوابگوی سؤالات مجلسی ها باشد.

علی اصغر مونسان وزیر گردشگری

به گزارش وبلاگ لاوان، دکتر مونسان در گفت و گو با روزنامه ایران، درباره برنامه های خود به عنوان وزیر احتمالی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت و گو کرده است.

در برنامه های ارائه شده به مجلس از سوی شما چندبار درباره واگذاری تصدی گری ها به بخش خصوصی تأکید کردید این کاهش به چه صورت خواهد بود؟

بله. براساس قانون هفته گذشته چهارپنج فعالیت را ابلاغ زدم و به بخش خصوصی و انجمن های حرفه ای واگذار کردم؛ مثلاً نرخ گذاری را. طبق قانون نرخ گذاری را به بخش خصوصی واگذار کردیم آنها بررسی می کنند، نرخ را به وزارتخانه اعلام می کنند تا به تصویب برسد. می دانید هم باید حقوق مصرف کننده و گردشگر رعایت گردد و هم تصویب نرخ کار حاکمیتی است. نظارت و درجه بندی امکان گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کردیم. درجه بندی هتل ها به انجمن ها واگذار شد.

بخش خصوصی اعتقاد دارد آن اندازه ای که شایسته و بایسته است به بخش خصوصی میدان داده نشده است. آنها می پرسند چرا باید کانون اتومبیلرانی که وظیفه اش دادن مجوز به گردشگران موتورسوار خارجی است وارد کار هتلداری گردد؟ یا شرکت توسعه گردشگری با 32 زیرمجموعه چکار می کند؟ چرا به بخش خصوصی واگذار نمی گردد؟

اینطور نیست. کانون اتومبیلرانی ما از قدیم یک هتل داشته است الان هم همان یک هتل را دارد. بنابراین دخالتی در فعالیت های بخش خصوصی ندارد. نقش کانون کاملاً حاکمیتی است. یک پروتکل دنیای وجود دارد و کانون این پروتکل را اجرا می کند. بنابراین فعالیت موازی با بخش خصوصی ندارد. شرکت توسعه گردشگری ما هم که در لیست واگذاری 44 قرار گرفته است.

البته کانون اتومبیلرانی هم شرکت سرمایه گذاری دارد و هم شرکت خدمات گردشگری... در صورتی که شما از مجلس رأی بگیرید و وزیر وزارتخانه جدید شوید آیا شاهد تغییر در رؤسای سه حوزه تحت نظارت وزارتخانه خواهیم بود؟

مهم تر از تغییر آدم ها، تغییر ساختارها است. ما بعد از تشکیل وزارتخانه، بلافاصله باید ساختار متناسب با وزارتخانه را تهیه کنیم و به تصویب و تأیید مراجع قانونی برسانیم. این گام از هر اقدامی مهمتر است. همچنین طبق مصوبه مجلس محترم یک سال فرصت داریم که شرح وظایف وزارتخانه جدید را تبیین کنیم و باز به تصویب کنندگان مردم برسانیم. پس این دو بخش مهم تر از تغییر آدم هاست.

پس ما تغییری در رؤسای سه سازمان نخواهیم داشت... کسانی که با وزارت شما موافق هستند می گویند دو سال بیشتر از دولت روحانی نمانده و تغییر یک مدیر زمان باقی مانده را می سوزاند. با توجه به اینکه یک سال از زمان را هم صرف نوشتن شرح وظایف سازمان خواهید کرد آیا بعد از دو سال کارنامه شما در وزارتخانه قابل دفاع و متفاوت از زمانی که معاون رئیس جمهوری بودید، خواهد بود؟

ببینید ما تغییر ساختار دادیم و ان شاءالله این تغییر منجر به حمایت های بیشتر دولت و مجلس خواهد شد. چون بودجه سازمان میراث فرهنگی بسیار کم است. در رده بندی بودجه ای وزارتخانه ها 50 درصد بودجه آخرین وزارتخانه می گردد. علی القاعده با این تغییر ساختار و ارتقای آن، ان شاءالله اگر حمایت های مجلس و دولت ادامه پیدا کند حتماً عملکرد ما بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. این مسأله هم ربطی به یک سال تبیین مسئولیت و شرح وظایف ندارد، ما کار خودمان را انجام می دهیم. مثلاً وزارت ورزش و جوانان بعد از تشکیل، امسال یا سال گذشته بود که شرح وظایفش تهیه شد و به تصویب مجلس رسید اما کار خودش را انجام داد. بنابراین ما هم این روند کاری را پرشتاب تر جلو خواهیم برد.

شما امیدوار به این هستید که با تغییر ساختار بودجه بیشتری به وزارتخانه بدهند اما مجلسی ها زمانی که می خواستند تأیید شورای نگهبان برای قانون تبدیل سازمان به وزارتخانه را بگیرند روی جلوگیری از هزینه ها و عدم افزایش اعتبارات تأکید کردند اما شما مدام از افزایش آن سخن می گویید. آیا وزارتخانه گشایشی در اعتبارات سازمان خواهد داد؟

البته این موضوع دو مسأله جداگانه دارد. اولاً، ارتقای ساختار و وزارتخانه شدن فقط بحث مالی و پولی نیست. می دانید در همه جای دنیا گردشگری کلاً موضوعی فرابخشی است اما در کشور ما بسکمک وظایف و مسئولیت های ما در دستگاه های دیگر بود و ما بابت هر کاری باید جهت سخت توافق ها را طی می کردیم تا کار را انجام بدهیم. بنابراین من امید دارم با تبیین شرح وظایف، مسئولیت ها و اختیارات این وزارتخانه، جهت حرکت ما بازتر گردد و ما بتوانیم راحت تر اهداف وزارتخانه را محقق کنیم. این مسأله حتی از بحث های مالی هم مهمتر است. قرار است تغییر ساختار، موجب افزایش هزینه ها نگردد اما هرچقدر دولت محترم و مجلس بتوانند بودجه برای سازمان در نظر بگیرند ما مأموریت های بیشتری را به انجام می رسانیم. آن چیزی که شما فرمودید این است که تغییر ساختار موجب افزایش هزینه نگردد.

مثلا چه هزینه هایی؟

هزینه های جاری و پرسنلی. خرید ساختمان و پرداخت حقوق و افزایش پرسنل.

شما الان هیچ مسئله ای به لحاظ حقوق و مزایا و تعداد پرسنل ندارید؟

چرا داریم. بالاخره ما سازمانی هستیم که به لحاظ حقوق و دستمزد پرسنل حتی از وزارت آموزش و پرورشی که گفته می گردد کمترین حقوق ها را می گیرد، پایین تر هستیم. از خیلی از دستگاه ها ما پایین تر هستیم. به هر صورت باید کمک گردد تا این ساختار قوی گردد و ما بتوانیم از نیروهای مجرب و متبحر بهره بگیریم. شکی نیست که وزارتخانه باید با پایه های محکم کارش را شروع کند.

ایرادی که به سازمان وارد است می گویند بدنه آن کارشناسی نیست و شما هم پیروز نشدید آن را ترمیم کنید. بخشی از آن به گفته شما به کمبود بودجه برمی گردد. کمبود بودجه در سازمان یک واقعیتی است. برای مثال پرداخت حقوق نیروهای سازمان در پایگاه دنیای هماره با وقفه و مشکل رو به رو بوده است. آیا فکر می کنید این مشکل با وزارتخانه شدن، حل گردد؟

ببینید به طور طبیعی وزارتخانه شدن باعث جذب توجه بیشتر دولت و مجلس به مسائل این وزارتخانه خواهد شد. یکی از مسائلش را هم شما بدرستی فرمودید. بنابراین نیاز است مسائل مالی این وزارتخانه حل گردد. حتی اگر فرض کنیم این فرمایش شما درست باشد که بدنه کارشناسی ما ضعیف است.

این ایرادی است که کارشناسان به سازمان میراث فرهنگی وارد می کنند.

حالا فرض می کنیم چیزی که کارشناسان گفته اند درست باشد، خب راهکارش چیست؟ راهکارش ارتقای نیروی انسانی است، بنابراین ما باید از نیروی انسانی کارشناس تر و ماهرتر استفاده کنیم. خب نیروی کارشناس تر و ماهرتر با حقوق های بسیار پایین، جذب نمی گردد. به طور طبیعی جذب سازمان های دیگر دولت می شوند. اصلاً این نامتوازن بودن پرداخت حقوق در بدنه دولت، امر خوبی نیست. موجب می گردد کارشناس های خوب به سمت سازمان هایی که حقوق های بالاتری پرداخت می کنند، بروند و دیگر سازمان ها ضعیف باقی می مانند. ان شاءالله به مرور باید این مسائل مرتفع گردد. بالاخره این ارتقای ساختار باید موجب ارتقای همه بخش های این سازمان گردد؛ هم نیروی انسانی هم وضعیت بودجه ای و هم وضعیت اختیارات و مسئولیت ها.

بدرستی می گویید که باید ارتقای نیروی کیفی در سازمان داشته باشیم از سوی دیگر مجلسی ها شرط وزارتخانه را عدم جذب نیرو و بزرگتر شدن وزارتخانه اعلام کرده اند، این مسأله را چگونه حل می کنید؟

با آموزش های بیشتر باید بدنه موجود را تقویت کرد. البته باید بگویم ما بویژه در حوزه میراث فرهنگی بدنه تخصصی قوی ای داریم. هیچ بدنه کارشناسی در کشور قوی تر از این بخش نیست. همچنین این نقدها عمومی است و به همه دستگاه های دولتی وارد می گردد. در بدنه صنایع دستی و گردشگری هم کارشناسان بسیار خوبی داریم. اما خب ارتقا، امری مستمر است. باید دائم در حال ارتقا باشیم. در قالب آموزش مستمر وضعیت کیفی را بالاتر ببریم و در آینده بالاخره بعضی از پرسنل به نقطه بازنشستگی می رسند که با جذب نیروهای نخبه می تواند این وضعیت ارتقا پیدا کند.

تعداد بازنشسته های سازمان آنقدر هست که تعداد قابل توجهی از کارشناسان متبحر را جذب کنید؟

همواره این چرخش و گردش وجود دارد و نیرو های موجود به مرز بازنشستگی می رسند و نیروهای جوان و جدید جذب می شوند.

ولی درصد بازنشستگی ها مشخص نیست؟

بالاخره سالانه تعدادی بازنشسته می شوند.

همانطور که می دانید ما در زمینه تبلیغات کم کاری داشته ایم و بیش از هرچیزی بی پولی دلیل این کم کاری اعلام شده، آیا سازمان در قامت وزارتخانه می تواند آن بودجه کلان را به دست بیاورد تا ما شاهد تبلیغ ایران در تلویزیون کشورهای هدف بازار گردشگری چون روسیه، چین و... باشیم؟

درست است من هم قبلاً گفته ام ما در امر تبلیغات و بازاریابی خارجی انصافاً کار خاصی نکرده ایم، آن هم دلیلش کمبود اعتبارات است. همکارانم وضعیت تبلیغات در گردشگری 10- 15 کشور دنیا را بررسی تطبیقی کردند، معلوم شد این کشورها بین 7/1 تا 4 دلار به ازای هر گردشگر ورودی، صرف تبلیغات می کنند. این عدد در کشور ما سه سنت است، حتی بعضی اوقات کمتر هم می گردد. خب این طوری نمی گردد (به هدف رسید.) بنابراین ما باید بودجه مناسبی به تبلیغات اختصاص بدهیم. اگر بودجه افزایش پیدا کند و سهم ما از درآمدهای ارزی گردشگری افزایش یابد، ما دستاوردهای بیشتری می توانیم به دست بیاوریم. بنابراین خیلی هم اعتبار کلانی برای تبلیغات نمی خواهیم.

یادم می آید سازمان در زمان ریاست آقای سلطانی فر گفت من قدرت پرداخت هزینه برای تبلیغ در تلویزیون روسیه را ندارم... تلویزیون روسیه فقط یک مورد بود. عمان هم همین طور بود.

الان هم نداریم. اما این به معنای کلان بودن بودجه تبلیغات نیست به معنای آن است که ما هیچ پولی نداشتیم. عرض کردم کشورها از 7/1 تا 4 دلار به ازای هر گردشگر پول می گذارند. ما سال 97، هفت میلیون و 800 هزار نفر گردشگر ورودی داشتیم. خب به ازای هر کدام از آنها حداقل باید یک دلار صرف تبلیغات کرد.

دولت برخلاف مجلس علاقه ای به تشکیل وزارت میراث فرهنگی نداشت، اولویت دولت روحانی تشکیل وزارت بازرگانی بود آیا فکر می کنید بتوانید از مجلس در قامت وزیر احتمالی بودجه تبلیغات بگیرید؟

ببینید بالاخره این وزارتخانه طبق قانون تشکیل شده و من خیلی امیدوار هستم که دولت محترم بویژه شخص رئیس جمهوری که به بخش گردشگری توجه ویژه دارند کمک کنند. همچنین مجلس که خودش طرح تشکیل وزارتخانه را پیش برده است، حمایت هم بکند تا وزارتخانه متناسب با مأموریت هایش منابع مالی داشته باشد. من خیلی امیدوارم ان شاءالله این اتفاق بیفتد و کنندگان و دولت کمک کنند.

یکی از دل نگرانی های مخالفان تبدیل سازمان به وزارتخانه، فشارهای احتمالی کنندگان به وزیر برای رسیدن به اهداف گردشگری و میراث فرهنگی در استان خودشان است. این دل نگرانی را شما هم داشتید. الان چه نظری دارید؟

من نمی دانم. همچنین دل نگرانی را ما مطرح نکردیم اما این وزیر هم مثل سایر وزارتخانه ها در تعامل با مجلس قرار گرفته است ما نگرانی از این بابت نمی بینیم.

اما بعضی از کارشناسان همچنان نگران هستند. مثلاً می گویند ممکن است برای ثبت دنیای آثار متعلق به شهرش مورد سوال قرار بگیرید .

نه، ان شاءالله که اینگونه نخواهد بود. کنندگان مجلس هم دلسوز کشور و ملت و علاقه مند به این بخش هستند. حتماً کنندگان کمک حال ما خواهند بود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

فکر می کنید چه رأیی از مجلس بگیرید؟

این مسأله را باید مجلس پاسخ بدهد. من مطمئن هستم هر رأیی که کنندگان محترم مجلس تشخیص بدهند آن رأی خیر و بهترین رأی برای کشور است. بنابراین من هم برای آن رأی احترام قائل هستم.

منبع: میراث آریا

به "علی اصغر مونسان وزیر گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی اصغر مونسان وزیر گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید