باید ها و نباید های تغییر نام و فامیلی، چطور سن شناسنامه را تغییر دهیم؟

به گزارش وبلاگ لاوان، مدیرکل ثبت احوال گلستان باید ها و نباید های تغییر نام، نام خانوادگی و سن در شناسنامه را تشریح کرد.

باید ها و نباید های تغییر نام و فامیلی، چطور سن شناسنامه را تغییر دهیم؟

به گزارش ایسنا، حمیدرضا مطیع امروز دوشنبه 4 اردیبهشت در مصاحبه با وبلاگ لاوان اظهار کرد: سازمان ثبت احوال کشور در پنجره خدمات الکترونیک دولت سامانه ای را تحت عنوان سامانه سهیم ایجاد نموده که از مردم درخواست می کنم این سامانه را بر روی تلفن همراه خود نصب نمایند تا از فواید آن بهره مند شوند.

وی ادامه داد: مردم با نصب سامانه سهیم می توانند از بُعد خانوار خود آگاه شوند و در نسخه اولیه که در اختیار عموم قرار گرفته مشخصات فرد، والدین، همسر، بچه ها، عکس کارت هوشمند ملی، آدرس، کد پستی، تاریخ ازدواج و سایر اطلاعات در آن ذکر شده است.

مدیرکل ثبت احوال گلستان با بیان اینکه یکی از مأموریت های مهم سال جاری ثبت احوال کوشش برای به روزرسانی آدرس افراد است که هم استانی ها می توانند با ورود به سامانه سهیم نشانی نو خود را به روزرسانی نمایند، البته افراد مستأجر بعد از هر جابه جایی و نقل مکان باید نسبت به به روزرسانی آدرس منزل خود اقدام نمایند.

مطیع متذکر شد: براساس قانون آدرس درج شده در پایگاه ثبت احوال کشور مبنای ارائه خدمت است و تمامی ارگان ها و دستگاه های خدمت رسان باید بر اساس آدرس موجود در پایگاه ثبت احوال به مردم ارائه خدمت نمایند، اما یکی از مسائل ما عدم ثبت آدرس نو پس از نقل مکان است و به مردم توصیه می کنیم به روزرسانی آدرس منزل را جدی بگیرند.

وی در ادامه به باید ها و نباید های تغییر نام شناسنامه اشاره نمود و شرح داد: سازمان ثبت احوال در سال های گذشته صرفاً نام هایی که متعارف نبود را تغییر می داد، اما در سال های اخیر با وجود مسائل به وجود آمده و بعلاوه تحلیل های صورت گرفته، تغییر نام افراد را با رعایت بعضی از ملاحظات انجام می دهد.

مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت: متقاضیان تغییر نام می توانند به دفاتر خدمات ثبت احوال مراجعه نموده تا پس از تکمیل فرم مخصوص، موضوع در کمیته نام استان مطرح و پس از تصویب، نام نو مشخص گردد. از زمان ارائه درخواست تغییر نام تا دریافت پاسخ 15 روز زمان احتیاج است.

مطیع به شرایط تغییر نام خانوادگی اشاره نمود و اضافه نمود: برای تغییر نام خانوادگی دو شرط اساسی وجود دارد که باید نام فعلی فرد نامناسب باشد و نام خانوادگی انتخابی نیز مناسب باشد.

وی ادامه داد: قانون، نام خانوادگی را به عنوان یک حق پذیرفته در واقع اگر در محدوده محل صدور شناسنامه کسی نام خانوادگی موردنظر فرد متقاضی را اختیار نموده باشد فرد متقاضی باید از آن فرد که به سرفامیل تعبیر می گردد اجازه بگیرد، اما اگر نام خانوادگی انتخاب شده بلامعارض و با پسوند باشد مسئله ای برای تغییر وجود ندارد.

مدیرکل ثبت احوال گلستان با اشاره به اینکه تغییر سن در شناسنامه ممنوع است، گفت: سن شناسنامه به وسیله ولادتی است که در بیمارستان رخ داده و امر قطعی است به همین علت در ثبت احوال تغییر سن نداریم، اما ممکن است جایی اشتباه گردد که پس از رجوع به مستندات ولادت، اشتباه به وجود آمده اصلاح خواهد شد.

منبع: فرارو

به "باید ها و نباید های تغییر نام و فامیلی، چطور سن شناسنامه را تغییر دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید ها و نباید های تغییر نام و فامیلی، چطور سن شناسنامه را تغییر دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید