5 ویژگی One UI 6.1 که سامسونگ در رویداد Unpacked اعلام نکرد

به گزارش وبلاگ لاوان، سامسونگ در جریان رویداد Unpacked 2024 به پنج ویژگی One UI 6.1 به علت کمبود وقت به طور مفصل اشاره نکرد. در این مقاله قصد داریم این ویژگی های مجذوب کننده را معرفی کنیم.

5 ویژگی One UI 6.1 که سامسونگ در رویداد Unpacked اعلام نکرد

در 17 ژانویه امسال، شرکت سامسونگ سری Galaxy S24 را در جریان رویداد Galaxy Unpacked عرضه کرد. این شرکت در رویداد مذکور تعداد زیادی از ویژگی های تازه را که با هوش مصنوعی Galaxy AI عرضه می شد را به طور مفصل ارائه کرد. بعلاوه سامسونگ روی برخی از ویژگی های One UI 6.1، نرم افزاری که با سری گلکسی S24 عرضه می گردد هم اشاره نمود.

با تمام این تفاسیر، از آنجایی که شرکت سامسونگ زمان زیادی را صرف تمرکز بر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و صد البته خودِ گوشی های تازه نموده، فرصت مناسبی برای اشاره به چند ویژگی One UI 6.1 باقی نماند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با پنج ویژگی One UI 6.1 صحبت کنیم که جالب است بدانید شرکت سامسونگ یکی از این موارد را از One UI حذف نموده است؛ المانی که امکان دارد برای برخی از هواداران One UI بحث برانگیز به نظر برسد.

1. والپیپرهای مبتنی بر هوش مصنوعی

یکی از ویژگی های تازه و هیجان انگیز که سامسونگ در رویداد Galaxy Unpacked زمان زیادی را صرف آن نکرد، فراوری تصاویر پس زمینه بر اساس هوش مصنوعی است. در واقع شما می توانید با ارسال فرامین و پیغام های متنی به هوش مصنوعی، درخواست کنید تا یک تصویر پس زمینه مطابق با انتظاراتتان خلق گردد تا شما بتوانید از آن به عنوان پس زمینه در صفحه اصلی خود بهره ببرید.

اگر جزو کاربران حرفه ای دنیای تکنولوژی هستید، احتمالا احساس می کنید که این قابلیت را جای دیگری هم دیده اید. ویژگی مذکور در واقع همان سیستمی به شمار می رود که گوگل در سری پیکسل 8 از آن استفاده می نماید. در حقیقت سامسونگ تنها کاری کرد تا هواداران سامسونگ با چنین قابلیت کاربردی و جالبی بیشتر آشنا شوند. به همین علت، مکانیسم عملکرد دو ویژگی نام برده در هر دو مدل گوشی، یکسان محسوب می گردد. شما باید باید از بین گزینه های از پیش تعریف شده، یک مورد را برای خلق اثر هنری انتخاب نموده تا هوش مصنوعی در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه تصویر زمینه را فراوری کند.

ذکر این نکته الزامی است که شبیه به والپیپرهای مبتنی بر هوش مصنوعی سری پیکسل 8، برای کار کردن با ویژگی One UI 6.1 هم شما باید به اینترنت متصل باشید؛ چرا که تصاویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی روی دستگاه پردازش نشده و درخواست های شما به یک سرور آنلاین می رود تا هوش مصنوعی آن را ایجاد نموده و در نهایت شما می توانید تصویر نهایی را دانلود کنید. یک نکته جالب دیگر در این موضوع نهفته که گوشی ASUS ROG Phone 8 تقریبا همان پردازنده ای را دارد که شما در سری گلکسی S24 به چشم می بینید. گوشی هوشمند مذکور هم می تواند با تکیه بر هوش مصنوعی تصاویر پس زمینه را فراوری کند. با این که اطلاعات بیشتری در رابطه با فناوری مورد بحث وجود ندارد، شاید شرکت سامسونگ در آینده نزدیک با یک به روز رسانی بتواند امکان فراوری تصاویر پس زمینه را روی دستگاه فراهم کند. در هر صورت، به نظر نمی رسد از جنبه سخت افزاری مانع یا محدودیتی وجود داشته باشد.

برای ساخت تصویر پس زمینه با هوش مصنوعی در گوشی گلکسی S24 باید به مسیر Wallpapers and style > Change wallpapers > Generative بروید.

2. عکس وال پیپر محیطی

یکی دیگر از ویژگی های مرتبط با والپیپر به One UI 6.1 اضافه شده و آن، تصویر زمینه محیط عکس محسوب می گردد. به زبان ساده، شما می توانید اطلاعات اقلیمی و مربوط به آب و هوا را روی هر مدل والپیپر ثابت دلخواهتان اعمال کنید. شما در ابتدا یک عکس یا تصویر گرافیکی را به سامسونگ می دهید و سپس سیستم عامل سامسونگ، تصویر مورد نظر را با تصاویر آب و هوا می پوشاند تا شما قادر باشید با یک نگاه بسیار سریع به تصویر زمینه خود بفهمید که در حال حاضر، هوای بیرون و اطراف شما برفی، بارانی، آفتابی یا ابری است.

با وجود این که این ویژگی به شدت مجذوب کننده تلقی می گردد، هنوز این قابلیت روی One UI 6.1 در حال آزمایش است. برای فعال سازی این ویژگی One UI 6.1 باید ابتدا به مسیر Settings > Advanced Features > Labs رفته و گزینه مربوط به Photo ambient wallpaper را فعال کنید. به محض اتمام این روند، شما طبق روال ثابت یک تصویر پس زمینه را به وسیله بخش Wallpapers and style به گوشی خود اضافه کنید. این موضوع که هنوز قابلیت مذکور در بخش Labs وجود دارد، بنا به دلایلی اتفاق افتاده است. المان تازه سیستم عامل امکان دارد روی برخی از تصاویر درست عمل نکند و بعلاوه بسیاری از تصاویر با ایراد همراه شوند. احتمالا سامسونگ در آینده نزدیک نسخه بهتر و پیشرفته تری را از این قابلیت منتشر خواهد نمود.

3. ویجت های لاک اسکرین

ویجت های صفحه قفل هم در One UI 6.1 با به روز رسانی های فوق العاده روبرو شده اند. شما از قبل هم می توانستید ویجت های صفحه قفل را در One UI 6 و نسخه های قبلی اضافه کنید، اما باید برای تماشا آنها حتما روی نماد ساعت ضربه می زدید. خوشبختانه این روند دیگر در One UI 6.1 حداقل برای بیشتر ویجت ها ضروری نیست. در حال حاضر که شما صفحه را به بالا می کشید، ویجت ها به طور اتوماتیک روی صفحه قفل نمایان می شوند. بعلاوه شما فقط می توانید ویجت ها را در بخش باکس کوچک زیر ساعت مشاهده کنید. در هر صورت، این موضوع به شما امکان می دهد بدون نیاز به باز کردن قفل گوشی یا حتی ضربه زدن روی آن، اطلاعات بسیار زیادی را تنها با یک نگاه دریافت کنید.

قفل صفحه از ویجت های مجذوب کننده متنوعی نظیر باتری، Samsung Health، تقویم رویدادها و سایر موارد پشتیبانی می نماید. شاید برخی از کاربرها متوجه شوند که این ویژگی One UI 6.1 شبیه به موردی است که در آیفون هم دیده می گردد. متاسفانه این روند در شرکت سامسونگ وجود دارد که این شرکت هر آن چه اپل تا به حال کوشش نموده را می خواهد امتحان کند.

4. والپیپرهای AOD

یکی دیگر از به روز رسانی های One UI 6.1 المانی تحت عنوان Always-on display یا به اختصار AOD است. برای سال های متمادی، پس زمینه AOD صرفا رنگ سیاه مطلق بوده اما با انتشار تازهترین به روز رسانی، شما می توانید از تصویر پس زمینه قفل صفحه به صورت AOD هم بهره ببرید. هر چند، مقدار نور صفحه کمتر شده تا این صفحه خصوصی تر به نظر برسد تا سایر افراد نتوانند صرفا با یک مرتبه نگاه کردن، اطلاعات روی صفحه نمایش را متوجه شوند.

به احتمال زیاد این ویژگی One UI 6.1 عمر باتری بیشتری نسبت به پس زمینه تمام مشکی معمولی مصرف می نماید، هر چند این گزاره نیازمند آزمایش های مختلفی است. اگر مصرف باتری با این قابلیت در تعادل باشد، ویژگی مذکور احتمالا ارزش امتحان کردن را دارد. این ویژگی به صورت پیش فرض روشن بوده اما اگر باتری گوشی شما خیلی سریع مصرف شده و دلتان می خواهد این قابلیت را خاموش کنید، تنها باید به مسیر Settings > Lock screen and AOD > Always-on display رفته و تنظیمات Show lock screen wallpaper را خاموش کنید.

5. ویژگی Samsung Find

ویژگی Samsung Find یک برنامه کاملا تازه در سری گلکسی S24 به شمار می رود که حداقل در زمان نگارش این مطلب در هیچ دستگاه گلکسی دیگری آن را پیدا نخواهید کرد. این فروشگاه تمام نیازهای مربوط به ردیابی شما را رفع خواهد نمود؛ برنامه ای که تقریبا مشابه به Find My Apple و Googles Find My Device است. بعلاوه برخی از مولفه هایی را که به طور معمول در برنامه SmartThings مشاهده می کنید را با نمونه های تازه ترکیب نموده و همه را در یک جا مرتب می نماید.

سه سربرگ در داخل برنامه وجود دارد: افراد، دستگاه ها و آیتم ها. بخش افراد به شما امکان می دهد مکان خود را با یک شخص دیگر به اشتراک بگذارید. هر چند، این مورد شبیه به قابلیتی است که از قبل در Google Maps وجود داشته و به شما امکان می دهد مکان خود را برای مدت زمان مشخصی با هر فردی که انتخاب می کنید به اشتراک بگذارید.

در بخش دستگاه ها یا Devices شما می توانید دستگاه های سامسونگ خود را نظیر تلفن های هوشمند، تبلت ها، لپتاپ ها و سایر موارد را پیدا کنید. بعلاوه شما می توانید دستگاه هایی را که به عنوان مثال در حال رصد هستید را هم در این بخش مشاهده کنید. به طور کلی الان می توانید به سرعت ببینید که در همین لحظه همه چیز و همه افراد در کجا هستند.

در نهایت بخش Item محلی به شمار میرود که آیتم هایی را که SmartTag به آنها متصل شده می توان ردیابی کرد. اصلا هم مهم نیست Galaxy SmartTag نسخه قدیمی را به آیتم متصل نموده اید یا نسخه تازهتر نظیر Galaxy SmartTag 2 که با قیمت 30 دلار به فروش می رسد. برای مثال، اگر شما تگ هوشمند سامسونگ را به یکی از چمدان های خود متصل نموده باشید، این قدرت را پیدا خواهید کرد تا خیلی سریع آن را با برنامه پیدا کنید.

این برنامه روی سری S24 به طور پیش فرض بارگذاری شده اما پس از ارتقای سیستم عامل به One UI 6.1 شما می توانید این برنامه را به صورت دستی از فروشگاه گلکسی دانلود کنید. در حال حاضر که این مطلب نوشته می گردد، این قابلیت در انحصار گلکسی S24 و One UI 6.1 بوده اما در نهایت، همه کاربرها به آن دسترسی پیدا خواهند کرد.

پنهان کردن نوار پیمایش (Navigation bar)؛ حذف شده از One UI 6.1

حالا که پنج ویژگی را که سامسونگ در One UI 6.1 معرفی نموده را شرح داده ایم، قصد داریم درباره قابلیتی حرف بزنیم که در نسخه تازه سیستم عامل حذف شده است. متاسفانه در نسخه تازه One UI، دیگر شما امکان مخفی کاردن نوار پیمایش را ندارید. در واقع وقتی شما پیمایش اشاره ای را روشن کنید، نوار پیمایش در پایین صفحه نمایش ظاهر می گردد. در صورتی که در نسخه های قبلی One UI اگر چندان با این بخش ارتباط برقرار نمی کردید، می توانستید آن را پنهان کنید اما در حال حاضر به علت تعبیه سیستم Circle to Search شما دیگر نمی توانید این کار را انجام دهید.

به منظور فعال سازی Circle to Search وقتی از پیمایش حرکتی استفاده می کنید، باید نوار را به صورت طولانی مدت فشار دهید و اگر نوار را پنهان نموده باشید، نمی توانید این فرایند را انجام دهید. بنابراین، Circle to Search به گونه ای طراحی شده تا نوار پیمایش همواره در محل مورد نظر بماند. برای افرادی که به پیمایش اشاره ای علاقه مند هستند اما از سوی دیگر از نوار پیمایش خوششان نمی آید، شاید این موضوع کمی آزاردهنده باشد. این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که سیستم پیمایش سه دکمه ای هم هیچ تغییری در این روند ایجاد نمی نماید.

متاسفانه فعلا نمی توانید هیچ کاری را در این رابطه انجام دهید. قابلیت Circle to Search را می توان غیر فعال کرد، اما این مورد گزینه پنهان کردن نوار پیمایش را باز نمی گرداند. با تمام این تفاسیر، اگر واقعا به نبود نوار کوچک در پایین صفحه نمایش خود علاقه دارید، پس از ارتقای سیستم عامل به One UI 6.1 باید با آن به نوعی کنار بیایید.

منبع: androidauthority

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 ویژگی One UI 6.1 که سامسونگ در رویداد Unpacked اعلام نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ویژگی One UI 6.1 که سامسونگ در رویداد Unpacked اعلام نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید