بدهکاری حدود 40میلیارددلاری چین به ایران

به گزارش وبلاگ لاوان، استاد دانشگاه تهران، بابیان اینکه سند 25ساله همکاری بین ایران وچین باید درمجلس تصویب گردد، گفت: این نگرانی وجوددارد که این سند مانند برجام 20دقیقه ای تصویب گردد وبررسی لازم ودقیق درمورد مفاد آن صورت نگیرد.

بدهکاری حدود 40میلیارددلاری چین به ایران

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لاوان، کیومرث یزدان پناه، در مصاحبه با برنامه مصاحبهی سیاسی رادیو مصاحبه که با موضوع نگاه به شرق از آنتن این رادیو پخش می شد، بیان نمود: چین بخشی از توسعه کنونی خود را باید مدیون کشور های حاشیه خلیج فارس و ایران باشد، چرا که این کشور ها نفت ارزان خود را برای توسعه در اختیار این کشور قرار داده اند.

وی گفت: در حال حاضر چین حدود 40 میلیارد دلار به ایران بدهکار است، ولی به بهانه تحریم ها از پرداخت آن خودداری می نماید البته بخشی از این موضوع نیز به خاطر عدم توجه و دقت طرف ایرانی در انعقاد قرارداد های دو جانبه و دریافت تضمین های کافی و لازم از سوی طرف های مقابل است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه هند حدود 30 میلیارد دلار و کره جنوبی حدود 10 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستند، اضافه نمود: سند همکاری های جامع بین ایران و چین باید در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب گردد، ولی این نگرانی وجود دارد که مثل برجام 20 دقیقه ای در مجلس تصویب گردد.

وی همچنین با طرح این انتقاد که در جریان تدوین این سند با اساتید دانشگاه و متخصصان این حوزه مشورت و مصاحبهیی نشده است، در ادامه صحبت های خود گفت: باید تضمین حقوقی و فنی کافی پشت این قرارداد وجود داشته باشد و اگر این گونه نباشد این قرارداد به سرنوشتی مثل سایر قرارداد ها تبدیل می گردد.

وی با اعتقاد بر اینکه انعقاد یک قرارداد 25 ساله با چین در شرایط کنونی قبل از این که تضمین کننده منافع ما باشد تضمین کننده منافع طرف مقابل است، گفت: در حال حاضر چین سومین ابرقدرت جهان است و برای جهان شاخ و شانه می کشد.

یزدان پناه اضافه نمود: از طرف دیگر چین این تصور را دارد که جهان در های خود را به روی ایران بسته است و تهران در موقعیت ضعیفی تصمیم به انعقاد این قرارداد گرفته است.

این استاد دانشگاه با اینکه گفته شده چینی ها در مقابل استخراج نفت ایران در خلیج فارس یوان به تهران می دهند، توضیح داد: یوان جز در روابط ایران با چین کجا کارایی دارد؟ مگر می گردد این پول را جایگزین پول های رایج در جهان کرد؟ در این صورت کشور ما انبار کالا های چینی می گردد و و فراوری کشور بیش از گذشته زمین گیر می گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که مفاد این قرارداد باید ریز به ریز مورد آنالیز قرار بگیرد، گفت: مجلس شورای اسلامی مدیون ملت است اگر این قرارداد را به صورت دقیق مورد آنالیز قرار ندهد.

یزدان پناه گفت: مناسب است شرط اجرای این قرارداد 25 ساله عملکرد پنج ساله دو کشور در ابتدای انعقاد این قرارداد باشد و اگر دو کشور در 5 سال اول از اجرای قرارداد راضی بودند آن را ادامه بدهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بدهکاری حدود 40میلیارددلاری چین به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدهکاری حدود 40میلیارددلاری چین به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید