تصویر تلسکوپ فضایی هابل از بقایای دنباله دار اطلس

به گزارش وبلاگ لاوان، ظهور دنباله دار اطلس (ATLAS) در هفته های اخیر سروصدای زیادی بین منجمان آماتور و حرفه ای ایجاد کرد. پیش بینی ها نشان می داد که این دنباله دار به مرور پرنور و پرنورتر خواهد شد و حتی به درخشش کافی برای رصد با چشم غیرمسلح خواهد رسید. تا این که چندی پیش دنباله دار اطلس از هم پاشید و قطعه قطعه شد.

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از بقایای دنباله دار اطلس

با از هم پاشیده شدن دنباله دار اطلس امید منجمان آماتور برای رصد دنباله داری پرنور در هفته های پیش رو از بین رفت. اما همین اتفاق فرصت خوبی برای منجمان حرفه ای ایجاد کرد تا بتوانند از هم پاشیده شدن این دنباله دار را زیر نظر بگیرند.

Ye Quanzhi، اخترشناس دانشگاه مریلند، برای آنالیز این رویداد از تلسکوپ فضایی هابل استفاده کرد. تلسکوپ هابل روز 20 آوریل دنباله دار اطلس را رصد کرد و تصویری از بقایای این دنباله دار ثبت کرد.

Ye Quanzhi درباره پژوهش اخیر خود گفت: ما از از ابتدای ماه آوریل که از هم پاشیده شدن دنباله دار اطلس ثبت شد این دنباله دار را زیر نظر گرفته ایم، اما با تلسکوپ های زمینی نتوانستیم بخش زیادی از بقایای دنباله دار را تفکیک کنیم.

با یاری تلسکوپ فضایی هابل اما این رخ داد و هابل توانست تصویری دقیق از بقایای این دنباله دار ثبت کند. تکه های کوچک و عظیمی که هر کدام به نوعی یک دنباله دار کوچک هستند.

Ye و گروهش کوشش می نمایند تا با آنالیز قطعات باقیمانده از دنباله دار اطلس به دلیل فروپاشی این دنباله دار پی ببرند.

در رصدهای پیشین چهار قطعه اصلی از دنباله دار اطلس ثبت شده بود. داده های جدید هابل اما نشان می دهد که احتمالا دو تکه از بخش های دنباله دار باری دیگر مکوششی شده و خود به دو قطعه جداگانه تقسیم شده اند که به شکل چهار نقطه درخشان در مرکز تصویر دیده می شوند.

نواحی محو و نسبتا پرنوری که در سمت چپ تصویر تلسکوپ هابل وجود دارد احتمالا نمایان گر بقایای اولیه دنباله دار هستند که به مرور خود به قطعات کوچک تری تقسیم شده اند. Ye انتظار داشت که در این بخش بقایای عظیم تری از دنباله دار ثبت گردد، اما داده های هابل نشان می دهد که تکه های دنباله دار در این نواحی احتمالا به مرور زمان و پیش از ثبت تصویر مکوششی شده و در فضا پخش شده اند.

از هم پاشیده شدن دنباله دار اطلس در فاصله ای نسبتا نزدیک از زمین فرصت بسیار خوبی را برای اخترشناسان ایجاد نموده تا نگاه دقیقی به این فرآیند داشته باشند.

این دنباله دار از ابر اورت به نواحی درونی منظومه شمسی سفر نموده است. ابر اورت محدوده ای با فاصله دو هزار تا صد هزار واحد نجومی از خورشید است که قطعات سنگ و یخ فراوانی را در خود جای داده است. هر واحد نجومی معادل میانگین فاصله زمین از خورشید، یعنی حدود 150 میلیون کیلومتر است. برای مقایسه سیاره کوتوله پلوتو در دورترین حالت 50 واحد نجومی از خورشید فاصله می گیرد. بسیاری از دنباله دارها از ابر اورت روانه بخش های داخلی منظومه شمسی می شوند. فاصله بسیار زیاد ابر اورت از زمین اما رصد این ناحیه از منظومه شمسی را بسیار سخت می نماید.

اکنون از هم پاشیده شدن دنباله دار اطلس در نزدیکی زمین فرصتی عالی را برای اخترشناسان ایجاد نموده تا اطلاعات بیشتری از آن چه در ابر اورت می گذرد به دست آورند.

عکس کاور: تصویر تلسکوپ فضایی هابل از بقایای دنباله دار اطلس.

(Credit: NASA/ESA/Ye (UMD

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "تصویر تلسکوپ فضایی هابل از بقایای دنباله دار اطلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر تلسکوپ فضایی هابل از بقایای دنباله دار اطلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید