تصویر روز ناسا: M 57، سحابی حلقه

به گزارش وبلاگ لاوان، سحابی حلقه صد ها سال پیش از طریق منجمان آماتور مورد توجه قرار گرفت. ظاهر غیرعادی و شبیه به حلقه این سحابی در آن زمان غیرقابل درک بود. بعد از حلقه های زحل، سحابی حلقه (M57)، معروف ترین جرم حلقه ای شکل آسمانی است. اکنون ما می دانیم که چیست و شکل ظاهری آن به دلیل زاویه دید ماست.

تصویر روز ناسا: M 57، سحابی حلقه

سحابی حلقه حدود یک سال نوری وسعت دارد و در فاصله 2500 سال نوری از ما قرار گرفته است.

این تصویر سحابی حلقه (M57) از طریق تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

در تصویر امروز ناسا چه می بینیم؟

سحابی حلقه صد ها سال پیش از طریق منجمان آماتور مورد توجه قرار گرفت. ظاهر غیرعادی و شبیه به حلقه این سحابی در آن زمان غیرقابل درک بود. بعد از حلقه های زحل، سحابی حلقه (M57)، معروف ترین جرم حلقه ای شکل آسمانی است. اکنون ما می دانیم که چیست و شکل ظاهری آن به دلیل زاویه دید ماست.

ساختار سه بعدی این سحابی درحال انبساط که اخیراً بر پایه این تصویر هابل نقشه برداری شده است، نشان می دهد که حلقه این سحابی نسبتاً چگال و شبیه به دونات است که در میان ابری از گاز درخشان و بیضی شکل (توپ فوتبال آمریکایی) قرار گرفته است. دید ما از سیاره زمین روبه رو به حلقه و قطر بزرگ بیضی است.

مواد درخشان و پوشش گازی این سحابی سیاره ای ناشی از سیارات نیست، بلکه لایه های بیرونی رانده شده از یک ستاره درحال مرگ است که زمانی شبیه به خورشید بوده و اکنون به شکل یک روزنه کوچک نور در مرکز سحابی دیده می شود.

تابش فرابنفش ستاره داغ مرکزی، اتم های گاز را یونیزه می کند. سحابی حلقه حدود یک سال نوری وسعت دارد و در فاصله 2500 سال نوری از ما قرار گرفته است.

منبع:دیجیاتو

منبع: فرادید

به "تصویر روز ناسا: M 57، سحابی حلقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر روز ناسا: M 57، سحابی حلقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید