مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر

به گزارش وبلاگ لاوان، برای خرید یکی از قدیمی ترین خودروهای تولیدی ایران، حتماً باید بازار و خودروهای متفاوت را بشناسید تا برای خرید سردرگم نشوید. خودرویی مثل شهباز قطعاً همان قدر که برای خرید می تواند مناسب باشد، خرید بدی هم محسوب گردد. برای شناخت شرایط بازار، این خودرو را با خودروهای هم سطحش در بازار قیاس می کنیم. در این مقاله، ما به مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر می پردازیم.

مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر

مقدمه ای بر مقایسه جیپ شهباز

در ابتدا باید گفت که برای سوارشدن سوار به این خودرو، در عمل مجبور می شوید پاهای خود را باز کنید؛ به این خاطر که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد و نداشتن رکاب شما رو دچار سختی بسیاری خواهد نمود. نشستن پشت فرمان هر خودرویی می تواند جایگاه خاصی به راننده بدهد که قضاوت را برای او ساده تر کند.

شما در جیپ شهباز به خاطر ارتفاع زیاد آن، بیشتر حس می کنید سوار خودرویی مثل مینی بوس شده اید تا شاسی بلندی غول پیکر! البته این را از یاد نبرید که با خودرویی آمریکایی مواجهید که چنین ویژگی ای در ابعاد یا حتی ارتفاع اصلاً از آن بعید نیست.

جیپ شهباز از نمای روبه رو

وقتی با خودرویی مثل شهباز در جاده های ناهموار رانندگی می کنید، آمادگی مواجهه با هرچیزی را دارید؛ بعلاوه سرعت تان هم مناسب با زمینی است که در آن می رانید. ولی وقتی در شهر یا در بزرگ راهی با جیپ شهباز رانندگی می کنید، ممکن است سرعت تان با فضای پیش روی تان متناسب باشد، در این صورت کوچک ترین دست اندازی ممکن است خشکی خودرو را به رختان بکشد و دچار تکان های شدیدی روی جایگاه خود شوید.

ضربه ها و صداهای داخل اتاقک بسیار زیاد است. این مسائل از ویژگی های چنین خودرویی است، با این حال چرخ های بزرگ شهباز هم در این موضوع تأثیر به سزایی دارد و بی تقصیر نیست.

مزایای جیپ شهباز

  • کلیدهای متعدد چراغ های شهباز یادآور کابین خلبان در هواپیما است. فرمان این خودرو خوش دست و کار با آن ساده است.
  • جایگاه ها هم به نسبت راحت است و با داشتن امکان تنظیمات دستی ، می گردد شرایط ایدئالی را برای نشستن پشت فرمان ایجاد کرد.
  • نکته جالب، کاپوت و جلوی خودروست که بسیار بزرگ است و دید راننده را در حرکت سخت می نماید؛ به طوری که در اوایل رانندگی با این خودرو باید مراقب چهارگوشه خودرو باشید تا کنترل آن از دست نرود و به جایی نخورد. بااین حال همین ارتفاعی که شهباز دارد، موقع رانندگی در خیابان ها، بزرگ راه ها و حتی سطوح کوهستانی گل آلود حس تسلطی عالی به راننده می دهد.
  • این جثه ظریف اما قدرتمند در عبور از پیچ های شهری فرمان پذیر است و پایداری خوبی دارد، چنان که به هیچ وجه حس ترس را به راننده منتقل نمی نماید. شهباز با وجود خشک بودن، سیستم تعلیق بسیار قوی ای دارد و به هیچ عنوان در هیچ شرایطی خیال چپ کردن به سرش نمی زند.

معایب جیپ شهباز

  • وقتی خودرو را در دنده می گذارید و قصد حرکت می کنید، با فشاردادن پدال گاز سر و صدای موتور به شکل غافلگیرنماینده ای بلند می گردد.
  • شتاب خودرو هم چندان جالب توجه نیست؛ البته از خودروی آفرودی در این سطح چنین انتظاری هم نمی رود.
  • از دیگر دلایل شتاب گیری ضعیف شهباز می توان به تجهیزات اضافه ای اشاره نمود که ممکن است مالک قبلی بر روی آن نصب نموده باشد.
  • چرخ ها هم اگر مناسب آفرود باشد، وزن زیادی خواهد داشت و قابلیت قدرتی شان روی شتاب گیری تأثیری منفی خواهد داشت. هرچه شهباز برای آفرود مجهزتر باشد، این وزن اضافی که خودرو متحمل می گردد توان موتور را برای شتاب و سرعت زیاد می گیرد.
  • موقع رانندگی با این خودرو به خصوص در سطح شهر، باید بسیار مراقب دست میزانا و سرعت گیرها بود.
  • علاوه بر شتاب کند شهباز، دنده های آن در دور زیاد موتور تعویض می گردد که هم نفوذ بیشتر صدا به داخل اتاقک و هم مصرف سوخت را افزایش می دهد. البته گفتنی است که به واسطه قدرتی که موتور این خودرو دارد، چنین چیزی امری طبیعی به حساب می آید.

مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول

اولین خودرویی که ما در مقایسه جیپ شهباز به آن می پردازیم، نیسان پاترول است. جیپ شهباز را می توان یکی از قدیمی ترین و کلاسیک ترین خودروهای فراوریشده در ایران دانست که روزگاری هم برترین شاسی بلند دو دیفرانسیل دنیا شناخته می شد. فراوری و فروش جیپ شهباز یا همان جیپ سی جی 5 در ایران قدمت بسیاری دارد و از دهه 40 شمسی شروع شد.

شرکت های خودروسازی جنرال موتورز و جیپ سازی ایران که بعدها اسمشان به پارس خودرو تغییر کرد، برترین و به روزترین خودروهای جیپ را در ایران فراوری می کردند؛ جیپ شهباز هم یکی از آنها به شمار میرود.

جیپ شهباز خودرویی است که برای جاده های ناهموار کوهستانی و کویری ایران کاملاً مناسب است و هیچ وقت صاحب خود را در چنین شرایط دشواری ناامید نمی نماید. بین رانندگان این جیپ افسانه های بسیاری روایت می گردد که شهباز از ناهموارترین راه ها قهرمانانه عبور نموده و در سخت ترین شرایط رانندگی جان سالم به در برده است. تمامی این موارد نشان دهنده توانایی های خارق العاده این خودرو است. فراوری این خودرو حدود 2 دهه طول کشید و تا دهه 60 ادامه یافت. پس از آن به دلایل مختلفی متوقف شد.

مقایسه فنی جیپ شهباز با نیسان پاترول

موتورهای قدرتمند 3.8 و 4.2 لیتری جیپ شهباز با بدنه مقاومی که دارد، باعث شده است پس از طی ده ها سال از فراوری، این خودرو در ایران همچنان طرف داران خود را داشته باشد. به خصوص جوانانی که به آفرود علاقه دارند، همواره به خرید جیپ های شهباز سالم و سرحال به عنوان برترین گزینه های ممکن خود فکر می نمایند.

قیمت این جیپ شهباز هم یکی دیگر از دلایل انتخاب این خودرو است که باعث می گردد رقبای آن مثل شاسی بلندهای هم دوره اش یا خودروهای ضعیف تر دهه 70 و 80 شمسی در برابر این خودروی آمریکایی سر تعظیم فرود آورد.

اواسط دهه 60 خودرو شاسی بلند دیگری وارد بازار شد که پس از مدت کوتاهی توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند. پاترول خودروی شاسی بلندی که محصول شرکت معتبر ژاپنی نیسان بود و در ایران شرکت خودروسازی پارس خودرو آن را مونتاژ می کرد.

این خودرو موتور 4 لیتری قدرتمندی داشت. بعلاوه با طراحی زیبا و اتاق راحت تری که به سرنشینان خود ارائه می داد و بعلاوه امکانات لوکس تری که داشت، توانست پس از دوران طلایی ای که جیپ ها در ایران داشتند، توجه ها را به خود جلب کند.

طی حدود یک دهه ای که پاترول فراوری می شد بازار خرید و فروش بسیار داغی داشت. پس از آن، به خاطر افت قیمت این خودرو و امکانات بیشتر آن نسبت به رقبا، خرید مدل های چهاردر و دودری که فراوری می شد، هواداران بسیاری پیدا کرد. حتی امروزه خرید نیسان پاترول به خاطر قابلیت های آفرودی مناسبی که دارد، انتخاب خوب و مناسبی برای طرف داران آفرود به حساب می آید.

مقایسه امکانات جیپ شهباز با نیسان پاترول

همان طور که گفته شد، نیسان پاترول در مقایسه جیپ شهباز از امکانات بیشتری برخوردار است و علاوه بر آفرود می توان از آن به عنوان خودرویی خانوادگی استفاده کرد. پاترول در طراحی ظاهری هم نسبت به جیپ شهباز ظاهری قابل قبول تر دارد و در طراحی این خودرو ظاهر خشک و خشن نظامی جیپ دیده نمی گردد.

علاوه بر این، پاترول در مقایسه جیپ شهباز خودروی جادارتری است و به خاطر بسته بودن بدنه اش و داشتن سقف، برای آفرودبازها از امنیت بیشتری برخوردار است. درکل اگر دنبال ظاهر زیباتری بین این دو خودرو هستید، می توانید پاترول را انتخاب کنید؛ ولی اگر توان اقتصادی تان به خرید پاترول نمی رسد، انتخاب بعدی شما می تواند جیپ شهباز با دوام و استقامت زیاد باشد.

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش نیسان پاترول به سایت وبلاگ لاوان مراجعه کنید.

مقایسه جیپ شهباز و لندرور دیفندر

خودروی دیگری که در مقایسه جیپ شهباز به آن می پردازیم، لندرور دیفندر است. شهباز و لندرور دیفندر دو خودروی شاسی بلند است که از نظر ظاهری شباهت های بسیاری با هم دارد. این دو خودرو هم از نظر مقاومت بدنه هم ازنظر قدرت موتور آن قدر در سطح خوبی است که بارها آن ها را چه در خیابان و چه در فیلم ها به عنوان خودروهای نظامی ارتشی ها دیده ایم.

مقایسه ابعاد فضای جیپ شهباز و لندرور دیفندر

با نگاهی به این 2 خودرو اولین چیزی که نظرمان را جلب می نماید ابعاد آن هاست. شهباز نسبت به دیفندر خودروی جمع و جورتر و کوچک تری است و حتی در نمونه هایی از آن فقط 2 سرنشین جا می گیرند. ولی دیفندر از نظر بزرگی تاحدی میزان نیسان پاترول است و به راحتی 4 سرنشین را در خود جا می دهد. حتی مدل های 2 سرنشین دیفندر هم در فضای عقب خود جای مناسبی برای بار و اثاث سفر دارد و این مزیت بزرگی برای این خودرو محسوب می گردد.

مقایسه طراحی بیرونی جیپ شهباز و لندرور دیفندر

در مقایسه جیپ شهباز با لندرور دیفندر ازنظر طراحی می توان گفت شهباز تا میزان ای زیباتر از دیفندر است. با وجود اینکه در طراحی شهباز هیچ چیزی مدرن نیست و حتی شکل چراغ های جلو و جلوپنجره آن آدم را یاد خودروهای کلاسیک و قدیمی می اندازد، ولی تناسب و هماهنگی این بخش ها کنار همدیگر چشمگیرتر از لندرور دیفندر به نظر می رسد.

وقتی از عقب به دیفندر نگاه می کنیم، قضیه تاحدی فرق می نماید. پنجره های لچکی دیفندر در بخش عقبی آن و در کناره های شیشه عقب قرار گرفته است و چرخ زاپاس هم روی در پشتی خودرو سوار می گردد که سطحی کاملاً تخت و عمودی دارد. در حالی که در طراحی بخش عقب جیپ شهباز تنها چیزی که به چشم می خورد، چراغ های آن است.

نمای پشتی جیپ شهباز

مقایسه فنی جیپ شهباز و لندرور دیفندر

دیفندر در بازار ایران با پیشرانه های گوناگونی یافت می گردد: پیشرانه های بنزینی با حجم های مختلف که درحالت استاندارد قدرتی تا 140 اسب بخار را فراوری می نماید و یا پیشرانه های دیزلی که گاهی با دست کاری های مختلف روبه رو شده است. از سوی دیگر موتور جیپ شهباز در دو نوع 3.8 و 4.2 لیتری است که از شهباز جیپی قدرتمند ساخته است.

برای رانندگی با جیپ شهباز هم نمی توان انتظار شتاب گیری و سرعت های زیاد را داشت. بااین حال هر دوی این خودروها به واسطه سنگین و خشک بودن شان در سرعت های زیاد، باعث دردسر و گاهی اوقات آزار سرنشینان خود می گردد. درواقع سازندگان چنین خودروهایی هرگز رانندگی های پرشتاب را در برنامه فراوری این خودروها قرار نداده اند.

درکل اگر دنبال خودروی کلاسیکی هستید که با آن به آفرود بروید و از قدرت و استقامت آن لذت ببرید، می توانید جیپ شهباز را زیرنظر داشته باشید. ولی اگر در کنار این قدرت و استقامت در جست و جوی خودرویی هستید که تقریباً جدیدتر باشد، انتخاب لندرور دیفندر می تواند گزینه معقولی باشد؛ هرچند در این مورد باید به هزینه بیشتری که برای خرید این خودرو در مقایسه جیپ شهباز پرداخت می کنید، توجه داشته باشید. بعلاوه لندرور دیفندر به خاطر جادارتر بودنش چه برای سرنشینان چه برای بارزدن وسایل گزینه مناسب تری برای خودرویی خانوادگی محسوب می گردد.

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش لندرور دیفندر به سایت وبلاگ لاوان مراجعه کنید.

جمع بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه جیپ شهباز در اختیارتان قرار داده باشد. بعلاوه شما می توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار آگاه شوید:

قیمت خرید و فروش جیپ شهباز

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ وبلاگ لاوان در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر" امتیاز دهید

6 کاربر به "مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید