برترین فرش ماشینی ایرانی کدام است؟

به گزارش وبلاگ لاوان، برای بیشتر ما ایرانی ها فرش از مهم ترین المان های دکوراسیون است. تنوع طرح، رنگ و کیفیت فرش های ماشینی موجود در بازار آنقدر زیاد است که می تواند انتخاب برترین فرش ماشینی را کمی سخت سازد.

برترین فرش ماشینی ایرانی کدام است؟

اولین احتیاج برای انتخاب بهترین فرش ماشینی این است که بدانید قرار است این فرش را در کدام نقطه از منزل خود بهره ببرید. به عنوان مثال فرش ماشینی مناسب برای پذیرایی که اغلب 1200 شانه یا 700 شانه هستند، برای اتاق خواب مناسب نخواهد بود. بهترین فرش برای اتاق خواب معمولاً فرش های فانتزی هستند. به همین ترتیب بهترین فرش آشپزخانه هم ویژگی های متفاوتی خواهد داشت. برای آشپزخانه فرش هایی مناسبند که بتوان به آسانی آن ها را شست و رنگ و جنس آن ها به گونه ای باشد که دیرتر کثیف شوند.

  • فرش وینتیج یا کهنه نما؛ چگونه خانه مان ترکیب زیبای اصالت و مدرنیته باشد

در این مقاله شما را هدایت خواهیم کرد تا با شناخت تعیینات بهترین فرش ماشینی، انتخاب درستی با توجه به احتیاج خود داشته باشید. قبل از خرید فرش ماشینی ضروری است با انواع موجود در بازار آشنا شوید. فرش های ماشینی را می توان از لحاظ جنس الیاف در چهار دسته عمده طبقه بندی کرد: فرش های ماشینی پشمی، فرش های ماشینی اکریلیک، فرش های ماشینی پلی استر و فرش های ماشینی پلی پروپیلن.

فرش ماشینی ساوین کد 4033 زمینه کرم

1,350,000 تومان

مشاهده و خرید

انواع فرش ماشینی از لحاظ جنس الیاف

به طور کلی هر فرشی از سه نوع تخ تشکیل می شود

1- نخ پرز یا نخ خاب فرش

این نخ را که برای بافت گره های رنگ استفاده می شود به دور نخ پود به صورت گره و یا همان شکل U می پیچند. مهم ترین عامل در معین کیفیت و عمر فرش جنس نخ پرز است که چهارنوع است.

  • نخ اکریلیک صددرصد خالص
  • مخلوط نخ اکریلیک و پلی پروپیلن: که به صورت مخلوطی از الیاف اکریلیک و پلی پروپیلن ریسیده می شود.
  • نخ پلی پروپیلن صددرصد خالص (p.p یا بی.سی.اف (B.C.F))
  • پلی استر یا ابریشم مصنوعی

2- نخ تار

کیفیت الیاف مصرفی و نوع ریس این نخ از عوامل معین نماینده دوام و زیبایی فرش است. نخ تار در فرش های اکریلیک از مخلوط پنبه و پلی استر ریسیده می شود اما در قالی های پلی پروپیلن و BCF، نخ تار هم از جنس نخ پرز (یعنی نخ BCF) است تا قیمت تمام شده فرش پایین تر باشد.

3- نخ پود

این نخ در تمام انواع فرش 100 درصد از جنس پنبه است.

مقایسه فرش های اکریلیک با انواع دیگر فرش های ماشینی

فرش های اکریلیک نسبت به انواع دیگر فرش های ماشینی از طول عمر بیشتری برخوردارند. این فرش ها برای مدت طولانی حتی تا بیش از 300 سال قابل استفاده هستند ولی فرش های BCF و پلی استر عمر کوتاهی دارند و در زمان بسیار کوتاه تری نرمی و لطافت شان را از دست خواهند داد.

کوتاه شدن (آبرفتگی) یکی دیگر از المان ها برای آنالیز کیفیت فرش است، به این معنی که به مرور زمان بر اساس مدت استفاده (پا خوردگی)، ابعاد فرش چقدر تغییر خواهد نمود. تغییر فرش های اکریلیک بسیار ناچیز است ولی در دیگر انواع فرش ماشینی، این موضوع به شکل ملموسی قابل مشاهده است. به طوری که بعد از مدتی کج یا کوتاه شدن قد یا پهنای فرش کاملا تعیین است.

بعد از شستشو و یا با در معرض نور قرار گرفتن در فرش های اکریلیک شاهد هیچ گونه تغییررنگی نخواهیم بود ولی در فرش های BCF، مخلوط و پلیاستر تغییر رنگ از عواملی است که باعث می شود جلوه و زیبایی فرش در زمان کوتاهی از بین برود.

فرش های اکریلیک مقاومت بالایی هم در برابر گرمای مستقیم دارند، تست گرما یکی از راه های تشخیص فرش اکلریلیک از انواع دیگر است. مثلا می توانید اتوی داغ را روی فرش بگذارید، اگر فرش اکریلیک باشد بدون تغییر باقی خواهد ماند ولی در الیاف BCF و پلی استر، فرش ها دچار سوختگی و فرورفتگی شده و فرش ازبین می رود.

فرش ماشینی فرش رادین طرح شاه عباسی آرامش 2 زمینه رنگ زمینه صدفی

3,575,000

تومان

فرش ماشینی فرش الماس کویر مدل اشرافی کد 1563 زمینه نقره ای

4,336,880

تومان

خرید فرش ماشینی اکریلیک

مشاهده همه

از لحاظ سایش هم فرش اکریلیک دچار تغییر نمی شود ولی BCF و پلی استر دچار خوردگی یا پوسدگی به مرور زمان می شوند.

اما از معایب فرش های اکریلیک می توان به این مورد اشاره نمود که ابدا دوست دار محیط زیست نیستند و در کوتاه مدت جذب طبیعت نمی شوند، ولی BCF و پلی استر به مرور پودر شده، در فضا پراکنده و در طبیعت جذب می گردند.

بهتر است اینجا به شایعه سمی بودن الیاف اکریلیک هم اشاره کنیم. در حال حاضر در شرکت درالون آلمان در سال 170 تن الیاف اکریلیک فراوری می شود که از انواع ظریف تر آن جهت مصرف پوشاک بچه گانه و مخصوصا لباس عروسک ها استفاده می شود. قطعا اگر این الیاف سمی بود سازمان بهداشت اجازه نمی داد از این الیاف در وسایلی که بچه ها با آن سروکار دارند استفاده شود. پرزدهی فرش های اکریلیک تنها ممکن است در هفته های اولیه ، موجب تشدید علایم افراد مبتلا به حساسیت شود.

ویژگی ها و کاربرد فرش های پلی استر و BCF

رنگ پذیری خوب از مزایای الیاف پلی پروپیلن (BCF) و پلی استر است. در نتیجه هزینه رنگ آمیزی آن ها کمتر از سایر الیاف و تنوع رنگ شان بیشتر است. به علاوه این الیاف نسبت به الیاف اکریلیک و پشم مقرون به صرفه قیمت تر هم هستند.

عدم جذب رطوبت از دیگر مزایای فرش های BCF است. به همین خاطر اگر قصد استفاده از فرش در محیط های رطوبی را دارید اینتخاب این جنس فرش بسیار عاقلانه است. بعلاوه در صورت خیس شدن فرش پلی پروپیلن و پلی استر، در زمان کوتاهی خشک خواهند شد.

حالت پیوسته الیاف (BCF) و پلی استر دلیلی است که این جنس فرش برخلاف پشم و اکریلیک پرزدهی نداشته باشد.

اما معایب این نوع فرش ها، قابلیت جذب آلودگی ها و سختی شست وشو، بخصوص در آلودگی های پایه روغنی است.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی استفاده از فرش های پلی پروپیلن و پلی استر در فضاهای باز، استخرها، اتاق کودک، آشپزخانه و سایر محل هایی که نخواهید برای کفپوش کردن آن زیاد هزینه کنید مناسب است.

فرش ماشینی فرش سهند کد VF15.5K زمینه کرم

1,818,000

تومان

فرش ماشینی فرش سهند کد VF17.VA زمینه آبی

200,000

تومان

خرید فرش BCF

مشاهده همه

انواع فرش های ماشینی از لحاظ تراکم بافت

تراکم فرش اصلاحی است که تعداد گره های رنگ بافته شده در فرش را نشان می دهد. هر فرش دارای دونوع تراکم عرضی (شانه) و طولی است. شانه فرش که عامل اصلی معین قیمت فرش به شمار می رود، عموما برحسب تعداد گره رنگ در هر متر به حساب می آید. با بیشتر شدن شانه، نقش های فرش ظریف تر خواهد بود. برای فهمیدن شانه فرش هنگام خرید به پشت فرش نگاه کنید و تعداد گره های آن را بشمارید. برای مثال اگر فرش 1000 شانه معرفی می شود در هر متر از عرض فرش باید 1000 گره وجود داشته باشد (برای محاسبه ساده تر میتوان گفت در 10 سانتی متر از فرش باید 100 گره وجود داشته باشد). تراکم طولی هم تعریفی مشابه همان تراکم عرضی دارد با این تفاوت که در طول فرش و براساس تراکم پود محاسبه می شود. نهایتا هرچه تراکم فرش بالاتر باشد ارزش بیشتری پیدا می نماید و قیمت آن بالاتر می رود.

فرش های ماشینی 1500 شانه ضخامت کمی دارند و برای منطقه ها کم رفت و آمد و خانه های لوکس و مجلل پیشنهاد می شوند. فرش های 1200 شانه نیز ارتفاع خاب کمی دارند و برای جاهایی که نشست و برخاست روی مبلمان انجام می شود، توصیه می شوند. فرش های 1500 و 1200 شانه برای استفاده در اتاق های پذیرایی گزینه مناسبی هستند.

فرش ماشینی 1000 شانه ظرافت و تراکم بافت بالایی دارد ولی در مقایسه با فرش 1200 و 1500 شانه خاب بیشتری هم دارد. از این رو، این فرش ها برای سالن پذیرایی و جاهایی که روی فرش می نشینند هم قابل استفاده است.

فرش های 700 شانه قیمت پایین تری نسبت به گزینه های پیشین دارند برای استفاده در منازل پر رفت و آمد مناسب هستند. از فرش های 700 شانه در اتاق خواب، نشیمن و پذیرایی می توان استفاده نمود.

فرش ماشینی ساوین طرح مهر کد FSM19 زمینه کرم

141,000 تومان

مشاهده و خرید

امروزه فرش های ماشینی با برندهای مختلف در بازار موجود می باشد. اما در حالت کلی فرش های درجه یک دارای ویژگی های خاصی هستند که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • دارای نرمی و لطافت بالا
  • با طرح و نقوش زیبا و چشم نواز
  • ریزبافت بوده و دارای نقش و نگار واضح
  • با کمترین مقدار پرزدهی
  • مقاوم در برابر پارگی، سوراخ شدگی و پوسیدگی
  • پاخور مناسب
  • دارای ثبات رنگ و علامت استاندارد

در زمان خرید فرش حتما به شناسنامه فرش دقت نمایید که دارای اطلاعات الیاف فرش و نیز علامت استاندارد باشد.

فرش ماشینی کدام شهر بهتر است؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که این سوال اساساً اشتباه است و اگر هم فرش ماشینی شهر خاصی را به شما پیشنهاد دادند خیلی به آن اعتماد نکنید؛ اما چرا؟!

این سؤال در واقع به جا مانده از فرش دستباف است و برای آن دسته از فرش درست است، چرا که فرش های دستباف شهرها و منطقه ها مختلف ایران دارای تعیینات متفاوتی از نوع گره گرفته تا طرح، نوع رنگرزی، جنس، ظرافت و دوام هستند. اما فرش ماشینی ای که مثلاً با دستگاه 1000 شانه در کاشان بافته می شود با فرش ماشینی که در مشهد یا آفریقا یا حتی کره ماه! بافته می شود هیچ فرقی ندارد، دلیل آن هم بسیار ساده است: در فراوری فرش ماشینی همه کارها به وسیله ماشین و کامپیوتر انجام می شود.

الیاف به کار رفته در فرش های ماشینی ایران اغلب از جنس اکریلیک است و ماشین آلات بافت فرش نیز در تمام ایران از دو شرکت خارجی خریداری می شود؛ بنابراین موقعیت جغرافیایی شرکت بافنده فرش تأثیری در خروجی آن ندارد. برندهای نامرغوب فرش معمولاً از الیاف و نخ های بی کیفیت استفاده می نمایند که باز هم به شهر و محل جغرافیایی بافت ربطی ندارد. اما چرا فرش شهرهای مختلف معروف می شود؟

تا ده سال پیش خریداران در پی فرش مشهد در بازار بودند، چراکه هنوز صنعت فرش ماشینی کاشان چندان پیشرفت نکرده بود؛ اما در دهه گذشته با ورود ماشین آلات به روز و نو به کاشان و توسعه نیافتن متوازن برندهای مشهدی، ظهور برندهای خوب و باکیفیت کاشانی و تبلیغات گسترده آن ها برای برنده شدن در بازار رقابتی، برند فرش های کاشان روی زبان ها افتاد.

اما باید بدانید که برای خرید فرش ماشینی آن چه معین نماینده است، برند و شرکت بافنده آن است و اگر یک برند خوب فرش را انتخاب کرده اید، چه در کاشان یا مشهد، در آذربایجان یا کرمان، مازندران و یزد باشد قابل اعتماد است.

بهترین برند فرش ماشینی ایرانی چیست؟

در سال های اخیر صنعت فرش ماشینی در ایران رشد خیلی خوبی داشته است و به دلیل فضای رقابتی زیاد، کارخانجات بی کیفیت تعطیل شده و برندهای بزرگ جا برای فعالیت بیشتر پیدا کرده اند. در بافت فرش ماشینی، به خصوص فرش های اکریلیک 700 شانه به بالا، فراورینمایندگان از نخ های با کیفیت بالا استفاده می نمایند تا جوابگوی احتیاج ماشین آلات مدرن باشند. از آنجا که استفاده از نخ اکریلیک بی کیفیت سبب افزایش پرزدهی در فرش می شود درنتیجه این مشکل فرش های ماشینی هم کم و بیش حل شده است.

اما بهترین فرش ماشینی چه مارکی است؟ با توجه به وجود برندهای باکیفیت فراورینماینده فرش های ماشینی، انتخاب بهترین مارک فرش ماشینی ایرانی کار سختی است. پس سعی کنید از برندهایی خرید کنید که دارای نشان استاندارد باشد. از جمله ویژگی های بهترین برند فرش ماشینی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای تنوع طرح و نقشه در بافت انواع فرش
  • فروش انواع فرش با قیمت مناسب
  • دارای خدمات پس از فروش و گارانتی
  • امکان تعویض و پس دادن فرش به دلیل نقص و ایراد

در ادامه تعدادی از بهترین برندها که نوترین و بهترین فرش ماشینی را به بازار عرضه می نمایند را معرفی خواهیم کرد:

فرش خاطره کاشان

شرکت خاطره کاشان جزو برندهای فراورینماینده بهترین فرش ماشینی در ایران است که در حدود ده سال فعالیت مستمر دارند و در این مدت موفقیت های زیادی را کسب کرده اند.

فرش ماشینی خاطره کاشان مدل نقش برجسته زمینه طوسی

4,200,000

تومان

فرش ماشینی خاطره کاشان طرح گرد نقش برجسته زمینه طوسی

2,600,000

تومان

خرید فرش خاطره کاشان

مشاهده همه

فرش نگین مشهد

نگین مشهد فراورینماینده بهترین فرش ماشینی مشهد است. این شرکت در سال 1371 تاسیس شده و به دلیل کیفیت بالای فراوریاتش پیشرفت های زیادی در کشور داشته است. فراوریات این شرکت بعلاوه دارای استاندارد ISO2001 است.

فرش ماشینی نگین مشهد هلال طرح افشان شاهکار کد 7103 زمینه سورمه ای

12,000,000

تومان

فرش ماشینی نگین مشهد هلال طرح ساری گل کد 7102 زمینه آبی کاربنی

6,200,000

تومان

خرید فرش نگین مشهد

مشاهده همه

فرش نیاوران

فرش های کلاسیک برند فرش نیاوران بسیار مشهور بوده و افراد با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون شان گزینه های مجذوب کنندهی برای انتخاب دارند. این برند دارای ماشین های بافندگی زیادی جهت فراوری فرش 700 شانه، 1000 شانه و 1200 شانه است که همه کیفیت بالایی دارند.

خرید فرش ماشینی نیاوران

مشاهده همه

فرش محتشم

فرش محتشم در سال 1375 تاسیس شده و جزو بهترین برندهای فرش ماشینی است. این برند از بهترین مواد اولیه و نیز از پیشرفته ترین دستگاه های روز جهان برای فراوری فرش هایش استفاده می نماید.

فرش ماشینی محتشم طرح به آشپزخانه من خوش آمدید کد 100495 زمینه قهوه ای

300,000

تومان

فرش ماشینی محتشم طرح چهل تکه کد 100501

320,000

تومان

خرید فرش ماشینی محتشم

مشاهده همه

فرش ستاره کویر یزد

برند ستاره کویر یزد جزو بهترین برندهای فراورینماینده فرش ماشینی در ایران است که کلکسیونی مجذوب کننده دارد. این شرکت همواره از حیث تنوع در بین فراورینمایندگان جایگاه ویژه داشته است.

فرش ماشینی ستاره کویر یزد کد 390 زمینه قهوه ای

590,000

تومان

فرش ماشینی ستاره کویر یزد مدل شاهکارنوین کد n-110 زمینه کرم

967,090

تومان

خرید فرش ستاره کویر یزد

مشاهده همه

فرش ساوین

از اولین و بهترین برندهای فراورینماینده فرش ماشینی می توان به فرش ساوین اشاره نمود. این شرکت صادراتی بوده و سالانه قسمت زیادی از فراوریاتش را به خارج از کشور صادر می نماید. یکی از دلایل محبوبیت این برند این است که فراوریاتی با طرح های متنوع متناسب با سیلقه های متفاوت و امروزی فراوری کرده و وارد بازار می نماید.

فرش ماشینی ساوین کد 4043 زمینه مشکی

155,000

تومان

فرش ماشینی ساوین کد 4025 زمینه طوسی

135,000

تومان

خرید فرش ماشینی ساوین

مشاهده همهمنبع: دیجیکالا مگ

به "برترین فرش ماشینی ایرانی کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین فرش ماشینی ایرانی کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید