دانشجویان اصفهانی ایرادات بودجه 99 را به نمایندگان اعلام کردند ، روی ناخوش نمایندگان!
به گزارش وبلاگ لاوان، جمعی از دانشجویان اصفهانی با حضور مقابل دفتر مجمع نمایندگان اصفهان، ایرادات بودجه 99 را مطرح کردند، هرچند این تجمع دانشجویان با درب های بسته روبرو شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ لاوان، ظهر امروز جمعی از دانشجویان انقلابی اصفهان در مجمع نمایندگان این استان حضور یافتند تا نامه های خود را در مورد اصلاح بودجه 99 به نمایندگان این استان ارائه دهند، اما با در بسته دفتر نمایندگان روبرو شدند.
تجمع دانشجویان ادامه یافت، اما نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی حاضر به بازکردن درب دفتر مجمع نمایندگان نشدند؛ بنابراین دانشجویان ضمن قرائت بیانیه ای، از نمایندگان خود خواستند تا در مورد اصلاح بودجه 99 تدبیر بیشتری بیندیشند.
در متن این بیانیه آمده است:
یکی از اصلی ترین زخم های اقتصاد کشور ساختار بودجه بوده که به علت وابستگی زیاد آن به نفت، آن هم در شرایطی که کشور در تحریم های ظالمانه به سر می برد مشکلاتی را بیش از پیش به وجود آورده است.
با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اصلاح ساختار بودجه 98 در چهار ماهه ابتدای سال 98 متأسفانه تا به امروز نه تنها هیچ اصلاحیه ای در بودجه 98 رخ نداده است، بلکه همین فرایند برای بودجه سال 99 نیز در پیش گرفته شده است؛ لذا جریان دانشجویی دانشگاه های استان اصفهان بر خود لازم می داند ایراداتی که در بودجه 99 منوجود وبوده را مطرح نماید و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را از تکرار 98 دیگر برحذر دارد:
1- درآمد پیش بینی شده برای بودجه سال 98، حاصل از فروش روزانه 1.9 میلیون بشکه نفت بود، که محقق نشد. این عدد در بودجه 99 به فروش روزانه 1 میلیون بشکه نفت رسیده است حال آنکه فروش فعلی نفت، چیزی در حدود روزانه 300 هزار بشکه است. سوال این است که کدام منطقی می پذیرد که بودجه کشور را در شرایط تشدید تحریم ها و با تجربه بودجه تحقق نیافته سال 98، بر مبنای بیش از سه برابر آنچه امروز توان فروش آن را داریم، ببندیم؟
2- علیرغم آنکه فساد و رانت گسترده ای از ارز 4200 تومانی ایجاد شده است و هیچ اصلاحی درخصوص یارانه کالا های اساسی صورت نگرفته است، دولت در لایحه بودجه سال 99 نیز حدود 10.5 میلیارد دلار برای تأمین آن اختصاص داده است. با توجه به گزارش هشت ماهه عملکرد منابع بودجه 98 در امسال، درآمد نفتی کافی برای تخصیص ارز 4200 تومانی محقق نشد و پیش بینی می شود در سال آینده هم شرایط اینگونه باشد.
3- میزان افزایش درآمد های مالیاتی نشان دهنده آن است که دولت هیچ تصمیمی درخصوص لغو معافیت های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی موجود ندارد. در حالیکه بخش عظیمی از کسری بودجه هایی که هر ساله اتفاق می افتد می توان از این طریق تأمین شود. میزان مالیات دریافتی از شرکت های دولتی در بودجه 99 حدود 2 درصد افزایش داشته است، اما دولت پیش بینی نموده است که مالیات دریافتی شرکت های خصوصی 27 درصد افزایش پیدا کند. همچنین میزان مالیات دریافتی از کارکنان دولت 6 درصد رشد نموده، ولی برای مالیات دریافتی از کارکنان بخش خصوصی- عموما کارگران- حدود 31 درصد رشد پیش بینی شده است که با توجه به آنکه نه میزان افزایش حقوق کارکنان بخش خصوصی به این میزان خواهد بود و نه اینکه تعداد کارگران کشور رشد چندانی داشته است، این عدد غیرواقعی به نظر می رسد!
4- درآمدزایی دولت به وسیله فروش دارایی های دولت یعنی تکرار خصوصی سازی های پر از فسادی که امروزه شاهد آن بودیم، اما در مقیاس بزرگتر و در اصل پیدا کردن چاه نفتی دیگر است برای جبران کسری بودجه. فروش دارایی های دولت در بودجه 98 حدود چهار هزار میلیارد تومان بوده و در بودجه 99 این فرایند به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است.
5- به نظر می رسد دولت برای اصلاح نظام یارانه ای تنها اقدامی که در سال 99 در نظر گرفته است، افزایش قیمت گازوییل باشد. با آنکه این اقدام برای دولت هزینه ای ندارد، اما برای مردم هزینه سنگینی خواهد داشت در حالیکه دولت برای کاهش هزینه های این بخش می تواند سهمیه خودرو های لوکس را حذف کند و به افراد دارای چند خودرو تنها یک سهمیه دهد و از پرداخت سهمیه به خودرو اجتناب کند و با پرداخت یارانه به افراد بازار بنزین را تشکیل دهد.
6- بودجه شرکت های دولتی از 1277 هزار میلیارد تومان در سال 98 به 1484 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 99 افزایش پیدا نموده است و این یعنی رشد 16 درصدی بودجه شرکت های دولتی نسبت به سال 98 که نشان دهنده ریخت و پاش دولت در شرایط جنگ مالی و تحریم های ظالمانه و هدفمند در بودجه 99 است.
7- به نظر می رسد که در موضوع الزام بانک ها به خرید اوراق از دولت، سناریوی دولت آن است که ابتدا خود را به بانک های دولتی بدهکار کند و سپس بانک های دولتی را به بانک مرکزی بدهکار کند و سپس این بدهی را به بدهی خود تبدیل نموده و بعد از آن با یک حرکت حسابداری، بدهی های خود به بانک مرکزی را با منابع ارائه شده از محل تغییر نرخ تسعیر ارز با بانک مرکزی تهاتر کند!
ایرادات مفصل و مبسوط دیگری نیز در لایحه تنظیم شده توسط دولت در بحث بودجه کشور در سال 99 وجود دارد که توضیح و بسط آن نزد کارشناسان موجود و قابل ارائه است؛ لذا با توجه به نکات مطرح شده انتظار می رود شخص جنابعالی و علی الخصوص نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس به کوشش جهت رد کلیات لایحه بودجه 99 کشور اهتمام ورزند و در اصلاح ساختار لایحه بودجه اقدام نمایند.
منبع: خبرگزاری دانشجو