درمان گرمازدگی با 9 روش ساده خانگی و سنتی

به گزارش وبلاگ لاوان، در فصل تابستان معمولا هوا آنقدر گرم است که در صورت عدم رعایت و نکات مهم در این فصل، ممکن است دچار گرمازدگی شویم. شاید این سوال پیش آید که گرمازدگی چه زمانی اتفاق می افتد؟ گرمازدگی به علت اختلال و از کار افتادن سیستم خنک کننده بدن رخ می دهد که این عامل می تواند ناشی از گرمای شدید بدن و در نتیجه کاهش آب بدن و حرارت محیط باشد.

درمان گرمازدگی با 9 روش ساده خانگی و سنتی

به طور کلی گرمازدگی خطرناک و برای سلامتی مضر است بنابراین باید توجه داشته باشیم که در زمان هایی که مجبور به کار یا فعالیت در هوای گرم هستیم، بدن دچار کم آبی نگردد و گرمازده نشویم. ضروری است در روزهای تابستانی که معمولا دمای هوا زیاد است، باید علاوه بر اینکه مایعات کافی و مورد احتیاج بدن را تامین کنیم، از لباس های نازک و خنک نیز استفاده کنیم.

شاید در این بخش این سوال پیش آید که اگر دچار گرمازدگی شدیم باید چه کاری انجام دهیم؟ ضروری است زمانی که گرمازده شدیم بلافاصله از محیط گرم خارج شده و به سایه یا مکان خنکی برویم و سپس مایعات فراوانی بنوشیم. در این مقاله قصد داریم به روش های سنتی و خانگی که در طب سنتی نیز برای برطرف گرمازدگی به کار می رود، بپردازیم پس با ما همراه باشید.

1- دوغ بخوریم:

یکی از لبنیات پرطرفدار در فصل تابستان، دوغ است اما در اینجا این سوال مطرح می گردد که چرا دوغ برای گرمازدگی خوب است و چرا باید در فصل تابستان، بیشتر از این نوشیدنی استفاده کنیم؟ آب موجود در دوغ باعث برطرف کم آبی بدن شده و همین عامل سبب کاهش سریع دمای بدن می گردد. از مهمترین مواد مغذی که در دوغ وجود دارد می توان به مواد معدنی، پروتئین و باکتری های پروبیوتیک اشاره نمود که این مواد برای بدن بسیار مفید می باشند.

10 خوراکی مفید برای پیشگیری از گرمازدگی

دوغ را می توان در خانه و به صورت سنتی درست کرد که برای تهیه آن، احتیاج به مواد اولیه زیر می باشد:

  • دو قاشق ماست
  • یک لیوان آب
  • اندازهی نمک
  • اندازه کمی زیره (درصورت تمایل)

برای تهیه دوغ خوشمزه و خانگی ضروری است در ابتدا آب و ماست را با هم مخلوط نموده و هم بزنیم. سپس پودر زیره و نمک را به آن اضافه نموده و آن را به صورت سرد می نوشیم. بهتر است به طور معمول روزانه یک یا دو لیوان در روز های گرم فصل تابستان از دوغ استفاده کنیم.

2- دوش آب سرد بگیریم:

  • دوش آب سرد می تواند به سرعت، دمای بدن را پایین آورد. از دیگر جاهایی که می توان از دوش آب سرد استفاده کرد، استخر یا وان های حمام می باشد. استفاده از آب سرد، اولین کاری است که در صورت مواجهه با گرمازدگی باید انجام دهیم. زمان حدودی برای استفاده از دوش آب سرد در حدود 10 الی 15 دقیقه می باشد.

25 راه خانگی برای از بین بردن بوی بد عرق بدن

  • همانطور که شرح داده شد، دوش آب سرد اولین کاری است که پیش از مراجعه به مراکز درمانی برای گرمازدگی باید انجام گردد. استفاده از دوش آب سرد می تواند دمای کل بدن را تا حد زیادی کاهش داده و باعث بهبود گرمازدگی گردد.
  • نکته: باید توجه داشته باشیم که بیش از حد، دوش آب سرد را استفاده نکنیم زیرا استفاده طولانی مدت از دوش آب سرد، عوارض جبران ناپذیری را برای بدن در پی دارد.

3- درمان گرمازدگی به روش چینی:

  • ضروری است از دانه های خشک شده لوبیای مانگ برای درمان گرمازدگی استفاده کنیم. برای این کار ضروری است که یک فنجان لوبیای مانگ و سه فنجان آب را مخلوط نموده و بجوشانیم. سپس محلول بدست آمده را خنک نموده و می نوشیم. این یک روش درمانی است بنابراین هر زمانی که دچار گرمازدگی شدیم، می توان این نوشیدنی خارق العاده را استفاده کنیم.

جدیدترین و به روزترین مقالات دانستنی در بخش دانستنی های مجله اینترنتی وبلاگ لاوان بلاگ

  • دیدیم که در روش درمانی گرمازدگی به سبک چینی از لوبیای مانک استفاده شد. لوبیای مانک بومی هندوستان است که به علت استقبال بسیار بالا از این لوبیا، کشت آن در سراسر دنیا توسعه پیدا کرد. جالب است بدانید که لوبیای مانگ جزوی از طب چینی است که برای درمان گرمازدگی از آن استفاده می گردد.
  • جوشانده مانک دارای مواد مغذی فراوانی است که برای برطرف گرمازدگی بسیار مفید می باشد. اگر در پی سم زدایی از بدن هستید، استفاده از جوشانده این لوبیا را نباید فراموش کنید.

4- روغن های مفید برای گرمازدگی:

از مهمترین و پرکاربردی ترین روغن ها برای درمان گرمازدگی می توان به روغن نعناع اشاره نمود. برای استفاده از این روغن ها ضروری است، دو تا سه قطره روغن نعناع، یک تا دو قطره روغن اسطوخودوس و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون را با هم مخلوط نموده و پشت گردن و زیر شانه ها مالیده گردد. اگر دمای بدن در حال بالا رفتن است، از استفاده این روغن پرخاصیت نباید غافل شد. جالب است بدانید که روغن اسطخودوس برای درمان پوست آفتاب سوخته و اعصاب بسیار مفید است.

5- آب پیاز:

استفاده از آب پیاز برای درمان گرمازدگی از زمان های قدیم مرسوم بوده است. برای استفاده از پیاز دو روش وجود دارد! اما این دو روش چیست؟

روش اول: زمانی که فرد دچار گرمازدگی شد، آب پیاز را به پشت گوش ها، سینه و کف پاها می مالیم.

روش دوم: پس از برطرف گرمازدگی، یک قاشق آب پیاز را با یک قاشق عسل مخلوط نموده و می خوریم.

خواص شگفت انگیز عرق نعناع

کاربرد آبِ پیاز فقط برای زمانی است که فرد دچار گرما زدگی شده باشد بنابراین پس از برطرف گرما زدگی می توان این مخلوط را تا چند روز پس از گرما زدگی مصرف کرد.

6- آب تمر هندی:

  • شاید با تماشا تمر هندی که به خرمای هندی نیز معروف است، این سوال پیش آید که آیا این میوه پرطرفدار و خوشمزه برای برطرف گرمازدگی مفید است یا خیر؟ بله درست حدس زدید برای برطرف گرمازدگی می توان از تمر هندی استفاده کرد. برای تهیه آب تمر هندی احتیاج به چند عدد تمبر هندی، یک و نیم لیوان آب و اندازهی عسل یا شکر است. برای آماده کردن آب تمر هندی ضروری است به اندازه چند دقیقه تمر هندی ها را در آب جوشانده و سپس محلول را خنک کنیم و در ادامه عسل یا شکر را مخلوط نموده و پس از اینکه محلول کاملا سرد شد، می توان آن را استفاده کرد.

اگر زمان کافی برای آشپزی ندارید، به دستور غذاهای فوری در مجله اینترنتی وبلاگ لاوان بلاگ مراجعه کنید.

  • استفاده از آب تمر هندی زمانی که علائم گرمازدگی در بدن معین شد، بسیار مفید است. تمر هندی خاصیت خنک کنندگی بالایی دارد و مواد مغذی که در این میوه خارق العاده وجود دارد، باعث جایگزین شدن الکترولیت های از بین رفته بدن، در اثر کم آبی می گردد.

7- آب گشنیز:

  • آب گشنیز از مهمترین مواد خوراکی است که برای برطرف گرمازدگی بسیار مفید می باشد. اما برای اینکه آب گشنیز را تهیه کنیم احتیاج به چه کارهایی است؟ برای این کار احتیاج به یک دسته گشنیز و اندازهی شکر است. با مخلوط کردن آب و گشنیز، به سادگی آبِ گشنیز تهیه می گردد سپس در ادامه روی آن شکر ریخته و به خوبی این مواد را با هم ترکیب می کنیم. بله به همین سادگی آب گشنیز آماده می گردد که با قرار دادن در یخچال و خنک شدن، می توان آن را میل کرد.
  • شاید با خود بگویید که آب گشنیز در گرمازدگی چه تاثیری دارد؟ آب گشنیز باعث خنک شدن بدن شده و از تهوع و استفراغ جلوگیری می نماید بنابراین ضروری است در زمان گرمازدگی از این نوشیدنی استفاده کنیم.

8- سرکه سیب:

  • برای تهیه محلول سرکه سیب به یک لیوان آب سرد و یک قاشق چایخوری سرکه سیب احتیاج است. برای این کار سرکه سیب و آب را مخلوط نموده و می نوشیم. در زمان هایی که پس از پیاده روی یا فعالیت در آفتاب، احساس سرگیجه یا ضعف کردید از محلول سرکه سیب غافل نشوید.
  • جالب است بدانید که محلول سرکه سیب شامل ویتامین ها و مواد معدنی خارق العاده ای است که با استفاده از آن می توان الکترولیت های از دست رفته بدن را تامین کرد.

9- خمیر چوب صندل:

  • برای استفاده از خمیر چوب صندل به سه تا چهار قاشق غذاخوری پودر صندل و آب احتیاج است. با ترکیب مواد ذکر شده می توان خمیر رقیقی از پودر صندل درست کرد و آن را روی پیشانی و سینه بمالیم و در حدود یک ساعت زمان احتیاج است که در محل های مورد نظر این مواد بماند.
  • اگر به پودر صندل دسترسی ندارید جای نگرانی نیست، می توانیم از روغن چوب صندل استفاده نموده و آن را در موضع های مورد نظر، بمالیم.
  • جالب است بدانیم که با یکبار استفاده از این مخلوط، پس از آغاز علائم گرمازدگی می توان تاثیر فوق العاده ای برای برطرف این مشکل داشت. موادی که در پودر و روغن صندل وجود دارد سبب پایین آمدن سریع دمای بدن شده و به درمان گرمازدگی یاری قابل توجهی می نماید.

    در این مقاله با 9 روش ساده درمان گرمازدگی به صورت خانگی و سنتی اشاره شد. نظر شما راجع به سایر ترفند ها و نکاتی که در درمان گرمازدگی موثر است، چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: stylecraze

منبع: اُکالا

به "درمان گرمازدگی با 9 روش ساده خانگی و سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان گرمازدگی با 9 روش ساده خانگی و سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید