دره ستاره های قشم؛ شاهکار طبیعت

به گزارش وبلاگ لاوان، منطقه گرم و نیلی حاشیه خلیج آبی همواره فارس و هرمزگان، سرزمین مردمان میهمان نواز با مردمی خونگرم و سخاوتمند زمینه مناسبی را برای مسافرت به این استان فراهم نموده است.دستمان تنگ است و خاطرات آبی به همراه صدف های رنگی خیالمان را به خود وانمی گذارد که بخواهیم کم کاری کنیم و جاذبه های این استان را از یاد ببریم و ننویسیم، اما چه کنیم وقتمان کم است و کمبود صفحه برای نوشتن ما را وادار نموده که تنها به یک شاهکار طبیعت در قشم بپردازیم.

دره ستاره های قشم؛ شاهکار طبیعت

دره ستاره های قشم؛ شاهکار طبیعت

نویسنده:آمن خادمی

منطقه گرم و نیلی حاشیه خلیج آبی همواره فارس و هرمزگان، سرزمین مردمان میهمان نواز با مردمی خونگرم و سخاوتمند زمینه مناسبی را برای مسافرت به این استان فراهم نموده است.

دستمان تنگ است و خاطرات آبی به همراه صدف های رنگی خیالمان را به خود وانمی گذارد که بخواهیم کم کاری کنیم و جاذبه های این استان را از یاد ببریم و ننویسیم، اما چه کنیم وقتمان کم است و کمبود صفحه برای نوشتن ما را وادار نموده که تنها به یک شاهکار طبیعت در قشم بپردازیم. بله امروز آنچه از دره ستاره ها دیده ایم به نگارش درمی آوریم و امید داریم حق مطلب را در قالب کلمات اندک و بی زبان ادا نموده باشیم.

براساس آخرین تقسیمات کشوری شهرستان های ابوموسی، بستک، بندرعباس، بندرلنگه، بندر جاسک، حاجی آباد، رودان، قشم، گاوبندی و میناب مجموع شهرستان های استان هرمزگان را تشکیل می دهند.

استان هرمزگان از پتانسیل گردشگری بسیار مناسبی برخوردار است؛ وجود 14 جزیره زیبا، حدود 40 بندر کوچک و بزرگ،جزیره زیبا و رویایی قشم، چشمه های معدنی و گرم، مجموعه آثارتاریخی و زیارتی و وجود بازارهای محلی و تازه و صنایع منحصر به فرد می تواند انبوهی از خاطرات آبی و آرامش دهنده را برای مسافران به ارمغان آورد.

● قشم؛مروارید نیلگون خلیج همواره فارس

اینجا قشم است؛جزیره رویایی نیلگون . جزیره پهناور قشم با مساحتی نزدیک به 1500کیلومتر مربع نه تنها بزرگترین جزیره ایران بلکه از بسیاری از کشورهای مستقل جهان نیز بزرگتر است. این جزیره همانند یک دلفین زیبا و بزرگ در تنگه استراتژیک هرمز واقع شده است و فاصله آبی شهر قشم از بندر عباس 22 کیلومتر و نزدیکترین فاصله آبی جزیره قشم با سرزمین ما در78 کیلومتری در حد فاصل بندر لافت و روستای پهل از توابع بندر خمیر است.

قشم بزرگترین جزیره ایران از 22 کشور جهان بزرگتر است. لنج، بزرگترین کاردستی جهانست که در قشم ساخته می گردد. سرویس گردشگری بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان، با همراهی 3 جزیره هرمز، هنگام و لارک از جمله جزایر جنوبی ایران اند که در استان هرمزگان با مرکزیت بندرعباس قرار دارند. و این 4 جزیره می توانند به عنوان مکمل یکدیگر یک مقصد گردشگری مجذوب نماینده برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب شوند. البته استان هرمزگان دارای 14 جزیره کوچک و بزرگ است از جمله: جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی، کیش، فارور، لاوان، سیری که در جنوب استان هرمزگان پراکنده اند که آنان نیز می توانند به عنوان مقصد گردشگری مورد توجه قرار گیرند اما جزایر چهارگانه مورد بحث ما به علت نزدیکی به مرکز استان و نزدیکی به یکدیگر و داشتن نسبی زیر ساخت های گردشگری باید در اولویت قرار گیرند.

جزایر قشم، هرمز، هنگام و لارک با سواحل فوق العاده زیبا و منظره زیبا را می توان گنج گردشگری ایران نامید این جزایر طبیعت بکر و حیرت انگیزی، را در دل خود نهفته دارند. سفر به استان هرمزگان از هوا و زمین میسر است. اما سفر زمینی، مخصوصا با قطار لطفی دیگر دارد زیرا می توانید طبیعت بکر استان را از پنجره قطار نگاه کنید دره هایی عمیق و نخلستان هایی انبوه که راستا قطار تهران بندر عباس از میان آنان می گذرد.

● دره ستاره ها یا اِستاره کفته

اگر بخواهیم از همه تماشای ها و زیبایی قشم بنویسیم، ناچاریم بسیاری از تماشای ها را به حافظه مان بسپاریم.اما نمی توانیم خاطرات این جزیره را یکجا نقل کنیم. شاید این علتی باشد برای اینکه از مجذوب نمایندهیت های این جزیره سحرانگیز به دفعات فراوان،یعنی به مقدار تمام جاذبه هایش یاد کنیم. امروز هم قرار است از دره ستاره ها بنویسیم.

دره ستاره ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیبای قشم است. قدمت دره ستاره ها مربوط به دوره زمین شناسی سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است.

ضلع شمالی جزیره قشم در نزدیکی روستای برکه خلف، عارضه زمین شناسی عجیب خود را به نمایش گذاشته است. بنا به تحقیق آنوبانینی؛ اهالی محل عقیده دارند ستاره ای از آسمان افتاده و اشکال عجیبی را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است.

از شهر قشم که به سمت ساحل جنوبی آن حرکت کنید به روستای برکه خلف می رسید. روستای برکه خلف در فاصله 5 کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته است. در شمال این روستا یکی از زیباترین جلوه های فرسایش در جزیره قابل مشاهده است. اهالی منطقه به این روستا استاره کفته (گاهی هم استار افتیده) می گویند. اما، نام دره ستاره ها برای این پدیده کم نظیر زمین شناسی جا افتاده است.

ادامه راه، جاده خاکی است که شما را به دره ستاره ها می رساند. نوشته زیر به طور دقیق متن تابلوی راهنمای نصب شده در محل دره ستاره هاست!

دره ستاره ها که اهالی بومی به آن ستاره افتاده یا استاره کفته نیز می گویند از زیباترین جلوه های فرسایش در جزیره پهناور قشم است اهالی معتقدند پس از فرو افتادن ستاره ای در این محل و بر اثر ضربه ای سهمگین، خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلی که بوده خشک شده و چنین اشکالی پدید آمده است.

بعضی از اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است اما تا به امروز صحت چنین چیزی به اثبات نرسیده است.

به علت شکل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده های فرسایش موجود در آن وزش بادهای تند و گردش هوا در لابه لای ستون ها و حفره های موجود در دره فراوری صدا می نماید و به علت این صداها ست که اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنا براین از ورود به آب در شب خودداری می نمایند.

بر اساس یک افسانه قدیمی جزیره نشینان، دره ستاره ها را شب هنگام محل آمد و شد ارواح و اجنه می دانند که این باور از نظر علمی هنوز اثبات نشده است.

ویژگی ها و تماشای های دره ستاره ها سبب شد این دره به عنوان بخشی از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیبای طبیعی و تاریخی تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه است.

زیبایی دره ستاره ها در شب های مهتابی در لحظاتی که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیکی زمین احساس می شوند،

دو چندان است. در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره ها راه های تنگ، باریک و گاه پهن و وسیع وجود دارد که با نظم خاص خود چشم هر بیننده ای را خیره می نماید.

دره ستاره ها و دره چاه کوه پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ های رسوبی زمین است. دره ستاره ها که به گمان افراد بومی، در آن ستاره افتاده است و شب ها جن دارد، بسیار تماشای است و مشابه این اشکال زمین شناسی یا ژئومرفولوژی را ما تنها در آمریکا می بینیم. که جهانگرد های بسیاری را می توانند به خود بکشند.

دره یا تنگه چاه کوه دره ای به عمق 100 متر نمایش دیگری از فرسایش سنگ های رسوبی است.گنبد و غارهای نمکی در جنوب جزیره قشم قرار دارندو در یک جاده خاکی ما را به آنجا می رساند که دسترسی به آن مشکل است، لایه های نمک که مربوط به دوره های تازه زمین شناسی هستند در برخورد با گسل های پوسته زمین بالا آمده و گنبدهای نمکی را به وجود آورده اند. در داخل این گنبدهای نمکی، غارهای نمکی واقع شده است.غار نمکی شماره 3 قشم با6 هزار متر طول، بزرگترین غاز نمکی جهان شناخته شده است.درون این غار رودخانه ای مارپیچ به عمق یک متر با استلاکتیت و استلاگمیت هایی اعجاب آور انسان را به شگفتی وامی دارند.

● تغییر بعد از هر حادثه طبیعی

دره ستاره ها در واقع یک ناحیه فرسایش یافته از سوی آب های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است. فلات اولیه که هنوز در بخش شمالی به صورت کم و بیش دست نخورده به جای مانده، در ارتفاع بین 7 تا 15 متری از کف دره واقع شده است و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکی سست و پر از پوسته های فسیلی است.

مخروط های نوک تیز، ستون ها و ستونک های فرسایشی، آرک ها و تیغه ها و دیواره های نواری از جمله بخش هایی هستند که در این دره مشاهده می شوند.

به علت سست بودن جنس لایه ها، می توان انتظار داشت که پس از هر بارندگی شدید (که به ندرت اتفاق می افتد) تغییرات محسوسی در مورفولوژی دره صورت پذیرد.

آنچه تعیین است این است که این اشکال در اثر فرسایش باد و باران و رگبارهای فصلی پدید آمده است؛ البته بازدید از دره ستاره ها در شب های مهتابی جاذبه ای خاص دارد، بویژه در آن لحظه که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها با نزدیکی خاصی به زمین احساس می شوند.

در هر صورت برای رفاه حال بازتماشامایندگان و گردشگران در ابتدای سال 85 به دستور مدیرعامل منطقه آزاد قشم و با همت معاونت سیاحتی و گردشگری سازمان و یاری اهالی و شورای اسلامی روستای برکه خلف راه دسترسی به دره ترمیم و برای ایجاد امکانات رفاهی و بهداشتی اقداماتی صورت پذیرفته است.

منظره های این دره واقعاً قشنگ و جالب هستند. در گوشه و کنار ستون ها و کنگره ها با اشکال متنوع و جالب به چشم می خورند و بین اینها راه های تنگ و باریک و گاهی پهن و وسیع وجود دارد. علاوه بر این شکاف ها و سوراخ های بزرگ و کوچکی هم ایجاد شده اند که ممکن است این تصور را ایجاد نمایند که موجودی عجیب و غریب در دل آن تاریکی ها زندگی می نماید. با وجود این اشکال و طرح های عجیب بیخود نبوده که در شبهای تاریک مردم فکر می کردند اشباح و اجنه در این دره رفت و آمد می نمایند!

● نگهبان 81 ساله

محمد مظفری نگهبان 81 ساله دره ستاره ها که دارای 12 فرزند است، می گوید: سال جاری مقدار بازدید مردم از این دره نسبت به سال های قبل افزایش یافته است.

وی می گوید: بازدید از این مکان به صورت رایگان است و شب های این دره به علت نزدیکی ستاره ها به سطح زمین بسیار تماشای است.

مظفری یکی از مشکلاتشان را نداشتن آب شیرین عنوان می نماید و می گوید: برای خرید هر تانکر آب شیرین باید12 الی 13 هزار تومان پول پرداخت کنیم و با حقوق 100هزار تومان نمی توانیم، در نتیجه آب شور که هر تانکر آن حدود 6 هزار تومان است، خریداری می کنیم.

این مرد ظهرها برای فرار از گرمای سوزناک و نفسگیر تابستان به آلونکی گلی پناه می برد؛ البته این آلونگ گلی را هم از صدقه سر همین حادثه طبیعی به دست آورده است.بدون پاپوش و در اسفند ماه با یک لباس آستین کوتاه نظاره گر خیل جمعیتی بود که با ولع هر چه تمام به تماشا این شاهکار خارق العاده می رفتند.

تسبیح کوچک و سفید رنگی در دستانش و کلاهی محلی برسرش و با لبخندی مهربان به هر بیننده ای خوشامد می گفت و به سادگی سفره دلش را برای هر غریبه ای آشنا باز می کرد.

● خدا حافظ دره سحرانگیز

بعد از ساعتی گشت و گذار ماجراجویانه در بین این ساختارهای حیرت انگیز با خودم فکر کردم مشابه این اشکال در سایر نقاط جهان هم دیده می گردد (به عنوان مثال آمریکا) و اینکه آنها با تبلیغات و برنامه ریزی حساب شده، سالانه عده زیادی جهانگرد را جذب می نمایند، اما ما چه زمان برگشت، هنوز ذهنمان درگیر قله های تراشیده شده ای بود که فقط خالق طبیعت می تواند چنین نقشی خیال انگیز و جادویی بیافریند اما باید رفت ودیارهای بکر و دست نخورده ای را دید و قلم را تراشید برای گزارشی دیگر و شماره ای دیگر!!منبع: راسخون

به "دره ستاره های قشم؛ شاهکار طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ستاره های قشم؛ شاهکار طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید