دو کتاب جدید در حوزه تاریخ پزشکی منتشر شد خبرنگاران

به گزارش وبلاگ لاوان، دو کتاب جدید در حوزه تاریخ پزشکی با عناوین پزشکی در تمدن اسلامی و رساله قرابادین سمرقندی توسط انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شد.

دو کتاب جدید در حوزه تاریخ پزشکی منتشر شد خبرنگاران

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ لاوان، همزمان با چاپ دوم کتاب تاریخ جنون توسط انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام، دو کتاب دیگر با عناوین پزشکی در تمدن اسلامی و رساله قرابادین سمرقندی که هر دو آثار به ترتیب اثر پروفسور دونالد کمپبل و پروفسور مارتین لوی و نوری الخالدی است، با ترجمه قربان بهزادیان نژاد توسط انتشارات نگارستان اندیشه به بازار نشر آمد.

کتاب پزشکی در تمدن اسلامی و تاثیر آن بر اروپای قرون وسطی نوشته پروفسور دونالد کمپبل درباره منشا شکل گیری و رشد پزشکی عربی - اسلامی در میان عرب گرا های غرب است.

موضوع کتاب سیری کوتاه در فرایند مبادلات علمی به وسیله ترجمه است. نویسنده که خود مسئولیت نظامی داشته و نقش جنگ و دین در قرون وسطی را به خوبی مطالعه نموده در نتیجه گیری اش می نویسد: جنگ و دین در این دوره توجه انسان های عظیم را به خود معطوف ساخته است، در حالی که در میان رهبران عظیم و گذشته مه آلوده شخصیت های عظیمی را می توانیم ببینیم که از نقاب شب و خرقه راهب به ما نگاه می نمایند و راه را نشانمان می دهند.

کتاب دیگر از این مترجم رساله قرابادین سمرقندی است که در باب دارو های سنتی وخواص آنهاست. این کتاب که حاصل تحقق و پژوهش پروفسور مارتین لوی و نوری الخالدی و بخشی از تلاشی است تا نقیصه مطالعه محدود در دوره میانه پیرامون داروشناسی (فارماکولوژی) عربی را جبران کند.

در بخش نخست این کتاب، دانسته های طب قدیم، دارو ها خواص آن ها و کاربردشان ارائه شده و در بخش دوم، کاربرد امروزین دارو های پیشین، که حتی استعمال آن ها از رساله قرابادین کندی هم بسیار قدیمی تر است همراه با ریشه شناسی نام های عربی گیاهان دارویی بحث شده است.

برای تدوین این کتاب، پژوهشگران اثر، مهم ترین آثار علمی اسلامی 300 سال گذشته و هزاران نسخه فهرست نشده در شاخه های مختلف پزشکی در مراکز آرشیوی از مورولو (در ایتالیا) تا هندوستان را مورد آنالیز و استفاده قرار داده اند. همچنین در یک پژوهش میدانی با فروشندگان دارو در بازار های طب سنتی در کشور های عربی - آفریقایی مصاحبه نموده و چند ماه را در بیمارستان قاهره درباره چگونگی انجام معالجات با روش طب سنتی گذرانده اند.

قربان بهزادیان نژاد از مترجمان پر کار سال های اخیر حوزه کتاب های پزشکی است که پیش از این بیش از 15 عنوان کتاب دیگر تا به امروز از وی تالیف، ترجمه و منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دو کتاب جدید در حوزه تاریخ پزشکی منتشر شد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو کتاب جدید در حوزه تاریخ پزشکی منتشر شد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید