نشر نو کتاب فلسفه درد را منتشر کرد

به گزارش وبلاگ لاوان، کتاب فلسفه درد نوشته آرنه یوهان وِتلِسِن با ترجمه محمد کریمی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

نشر نو کتاب فلسفه درد را منتشر کرد

به گزارش وبلاگ لاوان به نقل از مهر، کتاب فلسفه درد نوشته آرنه یوهان وِتلِسِن به تازگی با ترجمه محمد کریمی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب که یکی از عناوین مجموعه کتابخانه فلسفه زندگی است که این ناشر چاپ می نماید، سال 2009 در لندن منتشر شده است.

سوال اصلی که نویسنده این کتاب مطرح می نماید این است که تقدم با فکر یا احساس است؟ و برای پاسخ گویی به آن، از نظریات فلاسفه و متفکرانی چون سورن کی یرکگور، زیگموند فروید، ماکس هورکهایمر، تئودور آدورنو، آلیس میلر، سوزان سانتاگ و ملانی کلاین استفاده نموده است.

آرنه یوهان وتلسن معتقد است همه انسان ها در هر لحظه از زندگی شان در معرض درد هستند؛ اما نه لزوما به شکل یک واقعیت سمج بلکه به منزله یک احتمال دائمی. او در کتاب خود، اشکال گوناگونی از درد را مورد آنالیز قرار داده است؛ مثل درد شکنجه، درد اضطراب، درد بیماری، درد اندوه، درد خشونت، افسردگی و ...

این کتاب 12 فصل اصلی دارد که عناوین شان به ترتیب عبارت اند از: نهایت درد: شکنجه، درد مزمن یا بیماری، درد روانی، نقدی بر نگرش اگزیستانسیالیستی سارتر، درد به منزله پدیده، اضطراب و افسردگی، وضع بنیادی و تغییرناپذیر وجود بشر، انتقال درد روانی، نقش فرهنگ در نحوه مواجهه با درد، درد و مقوله شر، وقتی درد بازتولید می گردد و به نمایش در می آید... و درد همچون انتخابی اجباری در جامعه ای....

نویسنده کتاب پیش رو می گوید این که انسان ها از درد بیزار و گریزان هستند، به هیچ وجه اختراع پدر فایده باوری مدرن یعنی جرمی بنتام نیست و حتی اگر بود این حرف از منظر همه انسان ها و همه جوامع شناخته شده درست باشد، کماکان داستان بسیار فراتر از این حرف ها بود. چون هرچند از درد اجتناب می کنیم، اما درد انسان را برمی انگیزد، به هیجان می آورد و گاه انسان ها فعالانه در پی آن هستند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

منظور من از فرهنگ امری بسیار تعیین است: منابع نمادینی که یک جامعه در اختیار اعضای خویش می نهد، و آنها را می توان برای کنار آمدن با اموری به کار گرفت که سرچشمه درد در زندگی هستند. گرچه همان طور که دیدیم لکان اصل تاکید را بر وجود انسان می نهد که به زعم وی اساسا در شرایط فقدان به سر می برد و بابت این فقدان نیز همیشه در رنج است، اما من اصل تاکید را بر این واقعیت می نهم که ما در دنیا، در میانه چارچوبی از شرایط بنیادی قرار داده شده ایم که خودمان انتخاب ننموده ایم؛ ازجمله وابستگی، آسیب پذیری، میرایی، شکنندگیِ روابط و تنهاییِ وجودی. این شرایط بنیادی لزوما علت مستقیم تجربه درد نیستند. بلکه نکته مهمی که باید با دقت و جزئیات بیشتر به آن توجه گردد شیوه تفسیر ما از این شرایط و ارزیابی ای است که در نقطه خاصی از تاریخ در یک جامعه مفروض از این امور به دست می دهیم، و بر این اساس فرهنگ واسطه و بستر پراهمیتِ این فعالیت نمادین است. بنابراین شرایط مذکور را باید سرچشمه و بستر رویش مواجهه همیشگی ما با درد دانست؛ ما از بدرفتاری درد می کشیم زیرا اساسا آسیب پذیریم. ما از طرد شدن و بی کسی درد می کشیم زیرا اساسا وابسته ایم. بیماری جدی باعث اضطراب و حتی افسردگی می گردد زیرا ما موجوداتی میراییم و از این دست.

این کتاب با 204 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 32 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "نشر نو کتاب فلسفه درد را منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشر نو کتاب فلسفه درد را منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید