سرزمین خانه های عجیب در روستای حیله ور

به گزارش وبلاگ لاوان، مهم ترین جاذبه روستای دستکند حیله ور خانه های ساده ای هستند که برای پنهان شده از دست اشرار و غارت گران به این شکل ساخته شده اند.

سرزمین خانه های عجیب در روستای حیله ور

روستای حیله ور کجاست؟ حیله ور یکی از روستاهای صخره ای قدیمی استان آذربایجان شرقی است که نزدیک روستای صخره ای کندوان قرار گرفته است. این روستا حالا متروکه است و علت آن هم حمله یک قوم وحشی به روستا بوده است. خانه ها ساده هستند و در زیر زمین با ابزارهای ابتدایی کنده شده اند. با وبلاگ لاوان همراه باشید.

مردم روستای حیله ور طی حادثه ای تلخ، خانه های خود را از دست دادند و برای سکونت محل دیگری را انتخاب کردند. از همان زمان هم این روستا متروکه و به بخشی از تاریخ پیوسته است.

روستای حیله ور کجاست؟

روستای حیله ور که بیشتر اهالی و مردم محلی به آن روستای دستکند حیله ور می گویند با معماری عجیب خودش در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این روستا در شهر اسکو واقع شده که به خاطر وجود روستای کندوان معروفیت دارد. بیشتر گردشگران روستای کندوان را با آن خانه های سنگی کندو شکل می شناسند، اما کمتر کسی هست که حیله ور را بشناسد.

واژه حیله ور از کجا آمده است؟

اگر خیلی دقت نکنید نمی توانید این خانه ها را در دل زمین ببینید و انگار آن ها را طوری ساخته اند که از دید بقیه مردم مخفی باشند. این کار به خاطر پنهان ماندن از دید دشمنان بوده است. شاید به همین علت است که نام این روستا را حیله ور گذاشته اند.

جاهای تماشای روستای حیله ور

روستای کندوان

کندوان به عنوان یکی از روستاهای صخره ای ایران شناخته شده و قدمتی دیرینه دارد. این روستا هنوز پابرجاست و گردشگران زیادی هر ساله برای تماشا خانه های متفاوت آن به آذربایجان شرقی سفر می نمایند.

روستای صور

از دیگر جاهای تماشای آذربایجان شرقی در اطراف روستای دستکند حیله ور می توانم به روستای صور در شهرستان بناب اشاره کنم. این روستا و معابد مهرپرستی ورجوی در مراغه از نظر معماری خیلی شبیه به روستای حیله ور هستند.

شهر اسکو

اگر به شهر اسکو رفتید، پیشنهاد می کنم از جاذبه های تاریخی نزدیک این منطقه هم بازدید کنید. مسجد جامع اسکو، مسجد مرکز، چشمه های آب معدنی، روستای عنصرود، مزار الله بنده سی بر فراز تپه ای بلند در جنوب شرقی اسکو و مقبره پیرحیدر در محله سوسیان از جمله جاهای تماشای است که در نزدیکی روستای زیرزمینی حیله ور می توانید آن ها را ببینید.

تفریحات روستای حیله ور

در نزدیکی روستای حیله ور تفریحات آنچنانی وجود ندارد. اگر به این منطقه سفر کردید تنها دو گزینه پیش روی خودتان دارید که شامل عکاسی و گشت و گذار در طبیعت است.

امکانات رفاهی روستای حیله ور

روستای زیرزمینی حیله ور متروکه است و به همین علت هم امکانات رفاهی مثل سوپرمارکت، درمانگاه و داروخانه، سرویس بهداشتی یا رستوران در نزدیکی آن وجود ندارد. برای خرید کردن و استفاده از این امکانات باید به روستای کندوان بروید.

برترین زمان سفر به روستای حیله ور

مردم اطراف و شهرهای دیگر زیاد حیله ور را نمی شناسند و برای همین هم این منطقه معمولا خلوت است. پس فرقی نمی کند چه زمانی برای تماشا این جاهای تماشای آذربایجان شرقی می روید، در هر صورت با جمعیت زیادی روبه رو نخواهید شد. بازدید از روستا هزینه ای برای شما ندارد و تنها کافی است در کنار خیابان توقف نموده و کمی قدم بزنید. اگر به تماشای های ایران علاقه دارید بازاری در میان نیلوفرهای مرداب را بخوانید.

اقامت در روستای حیله ور

محلی برای اقامت در روستای دستکند حیله ور وجود ندارد و اگر دوست داشتید شب را در اینجا بمانید باید در گوشه ای کمپ بزنید. البته اینجا نزدیک دامنه کوه است و حیوانات وحشی زیادی در اینجا وجود دارد.

بهتر است برای اقامت هتل های صخره ای روستای کندوان را انتخاب کنید. فاصله تا روستای کندوان خیلی کم است و حتی می توانید این راستا را پیاده بروید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری هیجان انگیزترین مراکز تفریحی اصفهان کجاست؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "سرزمین خانه های عجیب در روستای حیله ور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرزمین خانه های عجیب در روستای حیله ور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید