فندق و کبد چرب چه رابطه ای باهم دارند؟

به گزارش وبلاگ لاوان، کبد به علت کارهایی که انجام می دهد، جایگاه بسیار مهمی در بدن ما دارد. این اندام مسئول اطمینان از پردازش پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها و داروها در بدن می­باشد. یکی از بیماری های رایج این عضو حیاتی، کبد چرب است که مسائل سلامتی متعددی را برای افراد ایجاد می نماید. از همین رو فندق و کبد چرب موضوع مورد بحث ما در ادامه خواهد بود.

فندق و کبد چرب چه رابطه ای باهم دارند؟

چه چیزی باعث کبد چرب می گردد؟

کبد چرب یا هپاتوستاتوز به تجمع بیش از حد چربی در سلول های کبدی می گویند. این بیماری ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. بعضی از مهم­ترین دلایل عبارتند از:

  • اضافه وزن، به خصوص چربی شکم
  • کم تحرکی
  • عادات بد غذایی
  • مصرف الکل
  • مصرف بعضی داروها

رژیم غذایی و کبد چرب

اگر کبد چرب دارید اولین کاری که باید انجام دهید این است که سبک زندگی خود را مرور کنید. مهم ترین کار برای کسانی که اضافه وزن دارند، تغییر رژیم غذایی می­باشد. توصیه های تغذیه ای برای کبد چرب، با رژیم غذایی مدیترانه ای سازگارند.

این رژیم شامل یک برنامه غذایی غنی از پروتئین گیاهی، غلات کامل، چربی های سالم، میوه ها، سبزیجات و ماهی است. تحقیقات نشان داده است که فندق از این دست مواد غذایی است که برای کبد چرب مفید است. به همین دلیل خرید فندق می تواند گامی برای بهبود رژیم غذایی باشد.

فندق و کبد چرب

همان طور که در بخش قبل هم به آن اشاره کردیم نوع رژیم غذایی برای پیشگیری و درمان کبد چرب بسیار مهم می باشد. دانه های روغنی مانند گردو و فندق، از جمله غذاهایی هستند که باید در کنار سایر ترکیبات آنتی اکسیدان حاوی ویتامین E، در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

فندق می تواند به خوبی کبد را سم زدایی و پاک سازی نماید. بعلاوه تحقیقات متعددی نشان داده اند که عصاره فندق می تواند به درمان سرطان کبد نیز یاری کند. کسانی که مسائل کبدی ندارند با مصرف فندق گام بلندی در راستای سلامت کبد خود بر خواهند داشت.

مصرف فندق برای کبد چرب

مصرف یک واحد میوه با 10 عدد فندق یک میان وعده مناسب برای افراد مبتلا به کبد چرب است. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد فندق، باعث افزایش وزن می­گردد و احتمالا اثر سویی بر کبد خواهد داشت.

عوارض جانبی فندق

در میان مغزهای مختلف فندق از جمله خوراکی هایی است که بعضی افراد به آن حساسیت دارند و با مصرف آن دچار واکنش های شدید آلرژیک می شوند. لذا کسانی که برای اولین بار فندق می خورند باید آن را در مقادیر کم مصرف کنند و تا مدتی نشانه­های خود را تحت نظر داشته باشند.

خواص بی نظیر فندق و عسل

مصرف عسل در کنار فندق نه تنها برای کبد مفید است بلکه این ترکیب برای سایر بیماری ها و مسائل نیز قابل استفاده می باشد. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم.

سه نوع بیماری که مصرف فندق و عسل آن را بهبود می بخشد؛

  • نقرس: افراد مبتلا به نقرس می توانند برای صبحانه 30 عدد فندق را با یک قاشق عسل و یک لیوان شیر مصرف کنند.
  • سرفه مزمن: مصرف غیر ناشتای 30 گرم مغز فندق می تواند به سرفه های مزمن افراد یاری کند.
  • MS: حتی کسانی که ام اس دارند نیز بهتر است که فندق را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

ارزش غذایی فندق

اگر به جز کبد چرب مشکل زمینه ای دیگری هم دارید بهتر است که با ارزش غذایی فندق آشنا باشید تا ناخواسته مسائل دیگر خود را تشدید نکنید.

فندق خام (به ازای 28 گرم)فندق بوداده (به ازای 28 گرم)فندق شور (به ازای 28 گرم)
کالری178کالری183کالری200
کربوهیدرات4.7 گرمکربوهیدرات5 گرمکربوهیدرات4 گرم
فیبر2.8 گرمفیبر2.7 گرمفیبر2 گرم
پروتئین4.2 گرمپروتئین4.3 گرمپروتئین3 گرم
قند1.2 گرمچربی18 گرمچربی20 گرم
سدیم0قند1.4 گرمقند1 گرم
چربی17 گرمسدیم0سدیم35 میلی گرم

نکته: (هر 28 گرم حدود 21عدد فندق خام می باشد)

جمع بندی

آنالیز رابطه فندق و کبد چرب هدف اصلی این محتوا بود. تمامی نکات مهمی که بایستی درباره این دو مؤلفه می دانستید را شرح داده ایم. به طور کلی فندق، یک مغز با خاصیت بسیار است که مصرف مناسب آن می تواند برای کبد شما بسیار مفید باشد. البته اگر به آن حساسیت نداشته باشید.

منبع: اتاق

به "فندق و کبد چرب چه رابطه ای باهم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فندق و کبد چرب چه رابطه ای باهم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید