لغو نمایشگاه کتاب ناشران کوچک را تعطیل خواهد نمود، ضرورت بازگشت نقدینگی ناشران برای ادامه کار

به گزارش وبلاگ لاوان، مدیر انتشارات نیماژ گفت:لغو نمایشگاه کتاب ناشرهای کوچک تر را که به لحاظ اقتصادی و بنیه اقتصادی ضعیف هستند را تعطیل خواهد نمود.

لغو نمایشگاه کتاب ناشران کوچک را تعطیل خواهد نمود، ضرورت بازگشت نقدینگی ناشران برای ادامه کار

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری وبلاگ لاوان، سی و سومین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برخلاف سال های گذشته و به دلیل هم زمانی با ایام ماه مبارک رمضان قرار بود در تاریخ 26 فروردین تا 5 اردیبهشت سال 1399 برگزار گردد. اقدامات و برنامه ها برای برگزاری یکی از عظیم ترین رویدادهای فرهنگی سالانه کشور در حال اجرا بود که شیوع ویروس کرونا در دنیا و رسیدن این ویروس به ایران این رویداد را هم تحت تأثیر قرار داد و برگزاری آن را به تعویق انداخت.

طبق اعلام مسئولین برگزاری این دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزاری این رویداد فرهنگی در فصل بهار ممکن نیست و حتی لغو کلی نمایشگاه در این سال هم مطرح است.

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران از لحاظ اقتصادی بسیار مهم است و می تواند بخشی از آسیب های واردشده به این صنعت را در این روزها جبران کند. در همین رابطه علیرضا اسدی؛ مدیر انتشارات نیماژ به خبرنگار خبرگزاری وبلاگ لاوان گفت: صنعت نشر و کتاب در ایران از حالت حرفه ای خارج شده و آسیب های زیادی به آن وارد شده است به همین دلیل باید همواره با مراقبت از این صنعت رو به جلو حرکت کند. یکی از راه هایی که باعث مراقبت شدید از این صنعت بود و بخش عمده ای از ناشران به واسطه این موضوع سر پا بودند همین نمایشگاه کتاب بود.

وی اضافه کرد: بسیاری از ناشران یک سال کار می کردند و منتظر نمایشگاه کتاب بودند که بیایند و محصولاتشان را حالا کم یا زیاد آنجا ارائه دهند و درآمدی کسب نمایند. اگر نمایشگاه کتاب نباشد یک لطمه بسیار سنگینی به صنعت نشر وارد خواهد شد. با این تفاسیر فکر می کنم بخش قابل توجهی از ناشران دیگر نتوانند ادامه راستا را بروند و باعث می گردد که کارشان متوقف گردد.

مدیر انتشارات نیماژ با اشاره به این نکته که ناشران قبل از اعلام رسمی شیوع کرونا و تعویق نمایشگاه کتاب هزینه های زیادی متحمل شده بودند، مطرح نمود: ناشران معمولاً از نیمه دوم سال آغاز به فراوری می نمایند تا برای نمایشگاه آماده شوند و تقریباً در ماه های بهمن و اسفند فراوریات خود را آماده می نمایند و به خصوص سال جاری که نمایشگاه کتاب قرار بود چند روزی زودتر برگزار گردد در اسفند ماه کارهای خود را به اتمام رسانده بودند و منتظر نمایشگاه بودند که این اتفاق به وجود آمد.

اسدی ابراز کرد: عدم برگزاری نمایشگاه لطمه بسیار سنگینی به ناشران خواهد زد و ناشرهای کوچک تر که به لحاظ اقتصادی و بنیه اقتصادی صندلی پایین تری دارند، ضربات سنگین و مهلک تر را متحمل خواهند شد. ناشران عظیم تر نیز لطماتی خواهند دید اما چون بازار در طول سال خود را داشتند و کار نموده اند شاید این ها ضربه کمتری بخورند.

وی با بیان اینکه لغو نمایشگاه باعث از دست رفتن نقدینگی اندک ناشران خواهد شد، اظهار کرد: کمبود نقدینگی ناشران هم باعث خواهد شد که فراوریات آن ها کمتر گردد؛ فراوریی که احتیاج به پول نقد برای خرید کاغذ و مواد دیگر خواهد داشت و نقدینگی بخشی از آن از نمایشگاه کتاب تأمین می شده است. درنتیجه ناشران اگر زنده بمانند برای سال بعد فراوریشان محدودتر خواهد شد.

مدیر انتشارات نیماژ گفت: اگر در خردادماه کرونا تمام گردد و اواخر خرداد یا تیر زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه خواهد بود کمااینکه قبل از شیوع کرونا هم بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که نمایشگاه سال جاری بعد از ماه مبارک رمضان و در ماه های خرداد و تیر برگزار گردد چون فروردین را زمان مناسبی برای نمایشگاه نمی دانستند.

اسدی اعلام کرد: بعضی از دوستان آبان ماه را برای نمایشگاه سال جاری پیشنهاد داده اند اما آبان زمان مناسبی نیست به خاطر اینکه به کتاب فروشی ها لطمه سنگینی وارد خواهد شد و اگر قرار باشد نمایشگاه سال بعد هم در اردیبهشت ماه برگزار گردد، با فاصله کم زمانی میان دو نمایشگاه امکان برگزاری نمایشگاه خوبی در هر دو سال مقدور نخواهد بود. مسئله ای دیگر این است که برگزاری نمایشگاه در اردیبهشت ماه در بین مردم به حالت یک سنت و عادت تبدیل شده است و عوض کردن این هم به لحاظ مسائل فنی و هم به لحاظ سنتی و عادات ناشران و مخاطبان کتاب سخت است.

4028/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "لغو نمایشگاه کتاب ناشران کوچک را تعطیل خواهد نمود، ضرورت بازگشت نقدینگی ناشران برای ادامه کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو نمایشگاه کتاب ناشران کوچک را تعطیل خواهد نمود، ضرورت بازگشت نقدینگی ناشران برای ادامه کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید