معرفی هواپیمای ایرباس A300

به گزارش وبلاگ لاوان، آشنایی با هواپیمای ایرباس A300 | Airbus A300

امروز می خواهیم تا درباره یکی از هواپیماهای ساخت شرکت ایرباس صحبت کنیم که سالیان سال است که از مدت زمان ساخت آن می گذرد. اما هنوز هم در گوشه و کنار جهان شرکت های A300هستند که با آن پرواز نمایند. ما امروز درباره هواپیمای ایرباس (Airbus A300) صحبت خواهیم کرد. درواقع هواپیمای ایرباس A300 به نوعی الگوی تمامی هواپیماهای ایرباس بود که بعدها پیشرفته شدند. د ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، تاریخچه این هواپیما، اطلاعات فنی و دیگر اطلاعات آن را به اتفاق یکدیگر مورد آنالیز قرار دهیم.

معرفی هواپیمای ایرباس A300

تاریخچه هواپیمای ایرباس ای 300

مصادف با سال 1969 میلادی بود که کمپانی ایرباس اعلام نمود که پروژه ساخت هواپیمایی متفاوت با ساخته های قبلی در جهان را دارد. این هواپیما به نسبت هواپیماهای دیگری که در آسمان ها پرواز می کردند، پهن تر و بزرگ تر بودند و بعلاوه از طراحی متفاوت تری برخوردار بودند. 3 سال بعد از اعلام این تصمیم یعنی در سال 1972 میلادی که برابر با سال 1351 شمسی بود، اولین هواپیما ای 300 ایرباس به پرواز در آمد.

در واقع این هواپیما در نوع خود و هواپیماهای قبل از خود، اولین نوع از هواپیماهای جت تجاری دو موتوره پهن پیکر بود. یکی دیگر از تفاوت ها و امتیازاتی که این هواپیما نسبت به هواپیماهای قبلی خود داشت این بود که، این هواپیما اولین محصول مشترک و ساخت یک کنسرسیوم اروپائی بود که اقدام به فراوری هواپیما می نمود و این کنسرسیوم بعدها تبدیل به یکی از قوی ترین و بزرگ ترین شرکت های ساخت هواپیما در جهان شد، این کنسرسیوم را امروزه به نام شرکت هواپیماسازی ایرباس می شناسیم.

طراحی این مدل هواپیما همانطور که گفتیم در سال 1969 میلادی به قطعیت رسید اما در حالت کلی این هواپیما در دهه 60 میلادی کلی زمان برای طراحی گذاشته است. در پروژه ساخت و طراحی این هواپیما 3 کشور انگلستان، آلمان غربی و فرانسه مشارکت داشتند.

قبل از معرفی هواپیما در تاریخ سپتامبر 1967 میلادی، تمامی کشورهایی که در این پروژه مشارکت داشتند، یک یادداشت تفاهم و همکاری را به منظور حضور قطعی در ساخت و فراوری انبوه این هواپیما امضا کردند.

البته همه چیز به سادگی پیش نرفت زیرا، در آوریل سال 1969 میلادی و قبل از این که ایرباس هواپیمای آ 300 ایرباس را معرفی کند، کشور انگلستان از این پروژه عقب نشینی کرد و این پروژه را کنار گذاشت. البته به جای کشور انگلستان، اسپانیا وارد این توافقنامه شد و قرارداد را در می 1969 امضا کرد.

با این احتساب، صنایع فراوری هواپیمای ایرباس در تاریخ دسامبر سال 1970 میلادی به منظور طراحی و فراوری هواپیمای ایرباس ای 300 رسما شکل گرفته و اولین مدل هواپیمایی ایرباس ای 300 خود را در اکتبر 1972 وارد بازار نمود. اولین مشتری این کمپانی برای استفاده از هواپیمای جدیدشان، شرکت هواپیمایی ایرفرانس بود که این هواپیما را از تاریخ می سال 1974 وارد ناوگان پروازی و هواپیمایی خود نمود.

این هواپیما به نوعی در بازار مارکتینگ و بازاریابی هواپیماها نیز انقلاب و تحولاتی به وجود آورد زیرا در ادامه فعالیتش، پس از یک دوره کوتاه از تقاضا این هواپیما، هواپیمای ایرباس ای 300 با فروش و تقاضای بسیار زیادتر از انتظارات و پیش بینی های کمپانی روبرو شد و پس از آن به مدت 30 سال نیز با فرایند بسیار مناسبی فراوری شد.

هواپیمای ایرباس ای 300 در طول مدت بسیار کوتاهی تبدیل به یکی ازمحبوب ترین خریدهای بسیاری از استفاده نمایندگان هواپیماهای باری نیز شده بود و شرکت های هواپیمایی در بخش های مختلف به گونه های متنوعی از این هواپیما استفاده می کردند. هواپیمای ایرباس ای 300 (Airbus A300) در واقع یک هواپیمای پهن پیکری است که موتور پرواز آن، جت دو موتوره است. این هواپیمای پهن پیکر در واقع برد پروازی کوتاه تا مبه وسیلهی را دارا می باشد.

همانطور که از نام این هواپیما معین است، این هواپیما به وسیله شرکت هواپیمایی ایرباس طراحی و ساخته شده است. به صورت معمول تعداد جایگاه های مسافرین این هواپیما 266 جایگاه است و در دو کلاس پروازی معمولا از آن استفاده می شود. هواپیما ایرباس ای 300 تا حداکثر 7540 کیلومتر و یا 4070 مایل دریایی برد پرواز دارد.

این هواپیما با قابلیت حمل بار بسیار زیادی ساخته شده است. ایرباس ای 300 دارای چند مدل مختلف است که باید این را بدانید که تمامی این مدل ها تفاوت های کوچکی در طراحی و یا نوع موتور با یکدیگر دارند. مدل ایرباس B2-200 دارای فلپ های کروگر (نوارهای هوایی بال های هواپیما که در حالت کلی آسانسور و مقاومت هواپیما را در زمانی که هواپیما در حال نشست و برخاست است افزایش می دهد) که برای عملکرد بهتر در بلند شدن و نشستن هواپیما و بعلاوه استفاده از چرخ ها و ترمزهای هواپیما می باشد. مدل B2-300 نیز می تواند امکان حمل بار بیشتری را به مسافران خود بدهد.

مدل کوچک تر از هواپیما ایرباس ای 300 نیز همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، به نام ایرباس ای 310 (A310) ساخته شده است. هواپیمای ایرباس 300 -600 نیز نمونه دیگر این هواپیما است که در واقع هواپیمای باربری است. معینات این هواپیما به ما می گوید که یک در ورودی بارگیری با طول 318 سانتی متر و ارتفاع 256 سانتی متر و بعلاوه توانایی حمل 43 تا 54 تن بار را در خود دارد.

این مدل، دری بر روی دماغه خود ندارد و از دو در ورودی کناری و انتهایی خود استفاده می نماید. هواپیمای ایرباس آ 300، اولین هواپیمای پهن پیکری است که هواپیمای مسافربری است و بعد از جنگ ساخته شده است. هدف اصلی و مهم هواپیما ایرباس ای 300 تاکید بر افزایش تکنولوژی دارد. هواپیمای ایرباس ای 300 اولین مدل هواپیمایی بود که در ساخت آن از مواد کامپوزیتی استفاده شده است. ایرباس ای 300 بیشتر در شرکت های هواپیمایی که متعلق به کشورهایی همانند: کره جنوبی، ژاپنی، چین، سنگاپور، مالزی استفاده شده است. البته در ایران نیز شرکت های هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر و قشم ایر از این هواپیما استفاده می نمایند.

بلیط هواپیما ایران ایر را از صفحه آن در سایت وبلاگ لاوان با برترین قیمت ها و اینترنتی تهیه کنید.

منبع: الی گشت

به "معرفی هواپیمای ایرباس A300" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هواپیمای ایرباس A300"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید