مواد غذایی روزانه ای که به دشواری هضم می شوند

به گزارش وبلاگ لاوان، با ولع خوردن بستنی و یا ناگت مرغ می تواند موجب داشتن اوقات سختی برای هضم این مواد غذایی گردد. این مقاله فهرستی از چندین ماده غذایی که به سختی هضم می شوند را فراهم ساخته است.

مواد غذایی روزانه ای که به دشواری هضم می شوند

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

با ولع خوردن بستنی و یا ناگت مرغ می تواند موجب داشتن اوقات سختی برای هضم این مواد غذایی گردد. این مقاله لیستی از چندین ماده غذایی که به سختی هضم می شوند را فراهم ساخته است.

آیا می دانستید؟

به منظور داشتن گوارش مناسب، توصیه می گردد وعده های غذایی را به آرامی خورده و مواد غذایی را به طور کامل بجوید.

داشتن مکرر مسائل گوارشی را می توان به مصرف مواد غذایی نسبت داد که به سختی هضم می شوند. مواد غذایی که سرعت فرایند هضم را کاهش می دهند، می توانند شما را بسیار ناراحت سازند. این مواد غذایی مدت زمان بیشتری را جهت هضم برده و بعلاوه به معده شما فشار وارد می سازند. بعلاوه، افراد مبتلا به عوارضی مانند بیماری التهابی روده (IBD)، و یا کسانی که مبتلا به آنفلوآنزای معده شده اند، بایستی مراقب مواد غذایی باشند، که هضم آنها به سختی انجام می گردد.

در این بخش به بعضی از مواد غذایی که به سختی هضم می شوند و بایستی همواره در حد اعتدال مصرف شوند، اشاره شده است.

مواد غذایی که به سختی هضم می شوند

غذاهای سرخ شده

هضم مواد غذایی سرخ شده کار آسانی نیست و هنگامی که دارای مسائل گوارشی می باشید، بایستی از مصرف آنها خودداری نمایید. عمل سرخ کردن یک ماده غذایی آن را بسیار چرب و روغنی می سازد. غذاهای سرخ شده، مانند ناگت مرغ، می توانند برای روده سنگین بوده و عوارضی مانند بیماری های التهابی روده را بدتر سازند.

محصولات لبنی

فراورده های لبنی، به ویژه بستنی، بعلاوه می توانند به سختی هضم شوند. بیشتر بستنی ها پر از چربی بوده، در نتیجه هضم آنها را سخت و سخت می سازد. بعلاوه، چنانچه مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می باشید، شیر و محصولات لبنی، مانند پنیر و بستنی، جایی در رژیم غذایی شما نخواهند داشت، به این دلیل که حاوی لاکتوز می باشند.

مواد غذایی خام

اگرچه مواد غذایی خامی، مانند سالاد، منابع بسیار خوبی از مواد مغذی می باشند، اما هضم آنها به سختی انجام می گردد. افراد مبتلا به مسائل هضمی قطعاً قادر به تحمل مصرف مواد غذایی خام نخواهند بود. سبزیجات خام سرشار از فیبر نامحلول بوده که می تواند به هنگام مصرف بیش از حد موجب سوء هاضمه گردد. کسانی که کلم یا کلم بروکلی خام مصرف می نمایند در معرض ابتلا به ناراحتی معده قرار خواهند گرفت، به این دلیل که این مواد غذایی تولید گازی نموده که به نفخ معده منجر می گردد. در واقع، کلم خام به لحاظ شکسته و تجزیه شدن، یکی از سخت ترین مواد غذایی است و از اینرو هضم آن به سختی انجام می گردد. به طور مشابه، خوردن پیاز خام می تواند موجب بروز ناراحتی معده گردد، به این دلیل که حاوی فیبر بیش از حد بوده که امکان دارد به تشکیل گاز معده بیانجامد.

مواد غذایی اسیدی

مواد غذایی بسیار اسیدی بعلاوه می توانند عامل اولیه مؤثر در ناراحتی معده محسوب شوند. مواد غذایی اسیدی، مانند گوجه فرنگی، ذرت و عدس، می توانند تعادل pH شما را دچار اختلال نموده و مسائل گوارشی را تشدید سازند.

مواد غذایی ادویه ای

مواد غذایی تند و ادویه ای، مانند فلفل چیلی، بعلاوه در این لیست مواد غذایی که به سختی هضم می شوند، قرار دارند، به این دلیل که موجب بروز علائمی مانند سوزش سر دل می گردند. احساس سوزش در حین مصرف مواد غذایی ادویه ای می تواند دلیل ناراحتی های بزرگ باشد، و علاوه بر این، بعلاوه می تواند لایه های پوششی دستگاه گوارش را تحریک نمایند.

مواد غذایی تولید شده

مواد غذایی تولید شده می توانند موجب بروز مسائلی در هضم شوند، به این دلیل که فاقد فیبر بوده و ممکن است به یبوست منجر گردد. مواد غذایی فرآوری شده ای مانند کیک، چیپس، نان سفید، غذاهای آماده، گوشت پیش آماده یا ساندیچی (مانند کالباس، ژامبون و ...)، و آب نبات سرشار از چربی، سدیم و آرد سفید بوده و علاوه بر این، از مواد مغذی بسیار کمی برخوردارند. مصرف مرتب مواد غذایی فرآوری شده، قطعا راه را برای طیف گسترده ای از مسائل گوارشی هموار می سازد.

انواع لوبیا

انواع لوبیا بعلاوه می توانند برای معده دردسرساز بوده به این دلیل که هضم آنها به سختی انجام می گردد. اینها حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات های غیر قابل هضم (رافینوز) می باشند که می توانند موجب نفخ و گاز معده شوند. بنابراین، یک وعده غذایی دلچسب از حبوبات که متشکل از نخود و لوبیا قرمز باشد، موجب احساس نفخ در شما می گردد.

شکلات

هر چند شکلات حاوی ترکیباتی است که روحیه و خلق و خوی را بهتر می سازد، اما در صورت مصرف بیش از حد، می تواند موجب بروز مشکل شکمی گردد. بیشتر محصولات شکلاتی، حاوی اندازه بالایی شیر بوده که ممکن است موجب ناراحتی معده شوند. بعلاوه، افراد مبتلا به بیماری رفلکس اسید یا بازگشت اسید معده ممکن است قادر به تحمل مصرف شکلات نباشند. تئوبرومین، کافئین و کاکائو بعضی از ترکیبات مهم محصولات شکلاتی بوده که می توانند ماهیچه اسفنکتری را شل نموده موجب شوند، اسید معده وارد گلو گردد. بنابراین، مصرف بیش از حد شکلات می تواند خطر رفلکس اسید را افزایش دهد.

آب مرکبات

آب میوه های طبیعی به طرز فوق العاده ای سالم می باشند، اما با این وجود موجب فشار گوارشی می شوند. ماهیت و طبیعت آب مرکبات اسیدی بوده و موجب تشدید علائم رفلکس اسید شده، و حتی ممکن است باعث تحریک مری گردند. بیماران مبتلا به IBS یا سندرم روده تحریک پذیر، به احتمال زیاد پس از نوشیدن آب پرتقال دچار ناراحتی معده می شوند.

آدامس فاقد قند

شیرین نماینده های مصنوعی، به خصوص سوربیتول، بخش جدائی ناپذیر آدامس های فاقد قند می باشند. در حالی که ممکن است از اینکه آدامسی را می جوید که فاقد قند است، شاد باشید، اما وجود سوربیتول می تواند مسائلی را برای معده و شکم شما ایجاد نماید. سوربیتول در بدن به آرامی شکسته شده و زمان بیشتری را صرف هضم می کند. سوربیتول تا حدی هضم نشده بعلاوه می تواند تولید گاز در روده نماید. بنابراین، جویدن دائم آدامسی که در آن سوربیتول بکار رفته، ممکن است موجب نفخ، گرفتگی عضلات شکم و باد شکم گردد.

مواد غذایی که نام بردیم به سختی هضم می شوند، اما آیا این بدان معناست که بایستی به طور کامل از مصرف آنها خودداری نمایید؟ البته که خیر. هنگامی که بحث از خوردن مواد غذایی است که به سختی هضم می شوند، بایستی گفت که مصرف آنها در حد اعتدال کلید کار است. زیاده روی در مصرف چیزی است که بایستی جهت حفظ سلامت دستگاه گوارش از انجام آن اجتناب کنید. خوردن سالم، که شامل کنترل بر حجم غذا است جزء لاینفک رژیم غذایی خوب و متعادل می باشد و می تواند در حفظ هضم طبیعی راهی طولانی طی کند.

در کل، اگر می خواهید سلامتی دستگاه گوارش خود را حفظ کنید، ضرورت دارد مصرف مواد غذایی که به سختی هضم می شوند را محدود سازید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "مواد غذایی روزانه ای که به دشواری هضم می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی روزانه ای که به دشواری هضم می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید