هلههوله های رنگارنگ، عوارض تنگاتنمگ!

به گزارش وبلاگ لاوان، رنگ های مصنوعی، اسیدها، آب های آلوده و حشرات انتقال دهنده بیماری ها ... اگر می خواهید به مسمومیت دچار شوید و در نهایت سرطان بگیرید، خوردن این آلوهای براق، لواشک ها وآبمیوه هارا از قلم نیاندازید!

هلههوله های رنگارنگ، عوارض تنگاتنمگ!

هلههوله های رنگارنگ، عوارض تنگاتنگ!

نویسنده: یاسمین ثریا

رنگ های مصنوعی، اسیدها، آب های آلوده و حشرات انتقال دهنده بیماری ها ... اگر می خواهید به مسمومیت دچار شوید و در نهایت سرطان بگیرید، خوردن این آلوهای براق، لواشک ها وآبمیوه هارا از قلم نیاندازید!

آبمیوه ها وفرآورده های میوه ای سنتی مثل آب زرشک، آب آلبالو، لواشک و آلوچه که به صورت باز در تفرجگاه هایی مثل دربند فرحزاد ودرکه عرضه می وشند. طرفداران زیادی دارند وکمتر کسی پیدا می گردد که نگران از وضع بهداشتی آنها از خریدشان خودداری کند. وزارت بهداشت مصرف این خوراکی ها را به دلیل وجود مواد و رنگ های شیمیایی غیرمجاز، به شدت منع می کند. در رابطه با بهداشت این خوراکی ها، پای صحبت دکتر شیخ الاسلام نشستیم: آبمیوه های بسته بندیبا

روانه ساخت وزارت بهداشت، مناسب ترین نوشیدنی به لحاظ بهداشتی محسوب می گردد و در آبمیوه های خارجی هم باید به وجود برچسب ایرانی توجه گردد. فروش مواد غایی به صورت روباز در بسیاری از نقاط دنیا دیده می گردد، اما درکشور ما شایع تر است، به خصوص در جاهای گردشی و تفریحی. سازندگان وتولید کنندگان این خوراکی های فله ای و روباز کاملاً نامشخص اند. معلوم نیست چه آبی برای شستن و مرطوب کردن این میوه ها به کار برده می گردد. نوع ظروف مورد استفاده این افراد چیست وچه افرادی با چه درجه سلامتی در تهیه این محصولات نقش داشته اند وبه آنها دست زده اند... تمام این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

کلاس آموزشی برای دستفروشان

در مورد خوراکی های فله ای مراکز تفریحی و کوهستانی که جوانان مشتری پروپاقرص آنها هستند، دولت اقداماتی انجام می دهد (از طریق متخصصان بهداشت محیط) اما این اقدامات ضربتی هستند. فرد خاطی که ازقوانین بهداشتی سرپیچی کرده، مدتی تاوان می دهد و بعد از خوابیدن غائله، دوباره فعالیت خود را از سر می گیرد، منتهی این بار به طور مخفیانه تر! این نوع برخورد عاقلانه نیست؛ چون بعد از مدتی کار این افراد از سر گرفته خواهد شد. در عوض دولت می تواند افراد عرضه کننده را شناسایی کند و آنها را در دوره های آموزشی شرکت دهد. در سطح دنیا کلاس های آموزشی مختلفی وجود دارد که برای تولیدکنندگان مواد غذایی برگزار می گردد. اینافرادبا شرکت در این دوره ها، می توانند گواهی آموزشی بگیند. اگر خوراکی های فله ای مشابه صنعتی هم داشتند (مانند لواشک وآلبالو خشکه) میتوان فروشندگان راتشویق کرد تا از همان محصولات بسته بندی شده و بهداشتی به مردم عرضه کنند.

بسته بهداشتی چه ویژگی هایی دارد؟

پروانه وزارت بهداشت مهم ترین ویژگی بسته بهداشتی است و به ما آگاهی می دهد که وزارت بهداشت بر تولید آن ماده غذایی نظارت دارد. تاریخ نظارت ماده غذایی هم بسیار با اهمیت است. گاهی ممکن است یک ماده غذایی (مثلاً یک بسته لواشک) سال ها بماند و فاسد گردد.

آبمیوه های شور یکی ازخواص نمک ضدعفونی کنندگی است و متاسفانه در صنعت غذا، حتی در غذاهای بسته بندی شده، گاهی مقدار نمک را در فرآورده ها زیاد می کنند که سبب افزایش بیماری هایی از قبیل فشار خون می گردد؛ خصوصاً در کشور ماکه مصرف نمک بالاست و حدود یک چهارم جمعیت به گونه ای دچار افزایش فشار خون هستند، لازم است که مسئولان بهداشتی به مقدار مصرف نمک توجه داشته باشند. آبمیوه هایی که از طریق دستفروشان توزیع می گردد، اصلاً قابل اطمینان نیست.

راه چاره

می توان آبمیوه های صنعتی را جایگزین این آبمیوه های غیربهداشتی کرد، متاسفانه بیشتر آبمیوه های صنعتی ما مقدار زیادی شکر دارند و درحقیقت آبمیوه نیستند و بااسانس ورنگ شبیه آبمیوه می شوند تنها تعداد محدودی از کارخانه های تولید کننده آبمیوه واقعاً از آب میوه در محصولاتشان استفاده می کند. کارشناسان ادارات بهداشت و نظارت بر مواد غذایی باید به خوراکی های موجود در منطقه ها مختلف شهر نظارت داشته باشند؛ این که این مواد چگونه و به دست چه افرادی تهیه می گردد ... اصلاً آیا هیچ نظارتی بر فرایند تهیه این خوراکی ها وجود دارد؟

*گاهی بسیاری از اپیدمی هااز طریق همین محصولات غیر بهداشتی به افراد مختلف منتقل می گردد. نشستن حشرات (به خصوص مگس که منتقل کننده انواع بیماری هاست)، آلودگی های محیطی (ملاً گرده های درختان)، گرد و خاکو ... روی این خوراکی ها سبب آلودگی بیشتر آنها می گردد.

* می بینیم که جوانان برای ورزشی سالم مانند کوهنوردی و راه پیمایی راهی اند اما در دستشان این خوراکی های آلوده قرار گرفته است و با خوشحالی مشغول خوردن هستند. باید گفت که جوانان خصلتی خطرپذیر دارند و به این نکات سلامت وجه ندارند؛ آنها به سلامت شان اطمینان خاصی دارند وتصور می کنند بدنشان به بیماری های مختلف مقاومت دارد و بیماری تنها متعلق به افراد مسن است! حتی اگر زمانی درگروه همسالان فردی نخواهد از این خوراکی ها بخورد، به شدت مسخره می گردد و این مراقبت ازسلامت، منفی و لوس قلمداد می گردد!

* عده ای تصور می کنند، اگرهم با این خوراکی ها مسموم شدند، مسمومیت شان با اسهال و استفراغ شروع می گردد، دو - سه روز ناراحتی خواهندداشت و سپس همه چیز به روال عادی باز می گردد. اما این ساده ترین نوع مسمومیت است از کجا می دانیم که چه رنگ هایی در این خوراکی ها استفاده شده و چه درجاتی از بهداشت در تهیه آن رعایت شده است!؟ میوه های ترش مزه طبیعی رنگ های به این شکل زیبا وبراق و روشن ندارند! مسمومیت هایی که باید نگران اش بود در طولانی مدت خود رانشان می دهند.

* بیشتر این تنقلات ترش واسیدی هستند وقادرند بخشی از مواد پلاستیکی و فلزی موجود درظروف مورد استفاده را به خود جذب کنند.

* قبل از این که به صورت زیبا در معرض دید جوانان قرار گیرد، ممکن است در مکان هایی کاملاً آلوده تهیه شوند.

* مضرات آن معمولاً اثر مشهود نداردولی به تدریج موجب مسمومیت های کبدی می گردد یا ممکن است انواعی از سرطان هارا تشدید کند. هنگامی که صبحت از سرطان و افزایش سرطان در کشور می گردد، متوجه می شویم که یکی از دلایل آن، مواد غذایی است. سرطان های دستگاه گوارش هم که در کشور شایع است.

* استفاده از آب های آلوده از طریق دستفروشان برای شست و شو و مرطوب نگاه داشتن انواع تنقلات خوراکی های روباز (مثلاً چاقاله بادام) می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری های همه گیر از جمله حصبه را افزایش دهد.

منبع:زندگی ایده آل، شماره 44.

منبع: راسخون

به "هلههوله های رنگارنگ، عوارض تنگاتنمگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هلههوله های رنگارنگ، عوارض تنگاتنمگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید