کاکتوسی مانند کلاه اسقف!

به گزارش وبلاگ لاوان، کاکتوس استررفیتوم یا کلاه اسقف نام این کاکتوس شکل هندسی است! کلاه اسقف دارای چند جنس است که همگی بومی نقاط شمالی آمریکا هستند.

کاکتوسی مانند کلاه اسقف!

کاکتوس کلاه اسقف به خاطر عادت گل دهی که دارد، محبوبیتی بیشتر از بقیه کاکتوس های خانگی یافته است. گل های گیاه معمولا زرد یا سفید هستند. این کاکتوس به صورت تک بدنه ای رشد می نماید اما گونه هایی از آن در طول زندگی شان دسته ای از کاکتوس های کوچک را تشکیل می دهند. بعلاوه خال های سفید زیبایی که بر بدن این کاکتوس ها نقش بسته، آنها را دیدنی تر می نماید.

بدنه کاکتوس کلاه اسقف دندانه دندانه است و برآمدگی هایی دارند که با هاله ای از تیغ های تیز طلایی یا سیاه پوشانده شده اند. این گیاه معمولا رشد آرامی دارد و نمونه های بزرگ و بالغ آن واقعا دیدنی هستند.

شرایط رشد

- نور

این کاکتوس عاشق آفتاب است و به مکانی با نور مستقیم احتیاج دارد. استررفیتوم به حداقل چند ساعت آفتاب مستقیم در روز احتیاج دارد.

- آبیاری

کلاه اسقف به خاک و شرایطی خشک احتیاج دارد. کاکتوس را در تابستان تک و توک آبیاری کنید و در زمستان آبیاری را قطع کنید. گیاه در طول فصل رشدش به آبیاری کمی احتیاج دارد.

- دما

استررفیتوم در طول تابستان به آب و هوایی گرم احتیاج دارد و در زمستان دماهای کمتر را تحمل می نماید.

- خاک

خاک کاکتوس معمولی که در فروشگاه ها و گلفروشی ها موجود است، برای کلاه اسقف هم مناسب است. بهتر است که خاکی که تهیه می کنید حاوی مقداری پیت و اندکی لومی باشد. می توانید بعد از تهیه خاک مقداری پیت هم خریداری کنید و به خاک تان اضافه کنید. اگر خاکی که تهیه کردید زهکشی خوبی ندارد و سنگین استف مقداری سنگریزه یا شن به آن اضافه کنید.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. کود را درون آب آبیاری کاکتوس بریزید.

تکثیر

کاکتوس کلاه اسقف از طریق کاشت دانه تکثیر می گردد و دانه های آن بسیار ظریف و شکننده هستند، پس با آنها با احتیاط رفتار کنید تا خراب و شکسته نشوند. عمر جوانه زنی دانه ها هم بسیار کوتاه است و باید بلافاصله بعد از برداشت کاشته شوند تا شانس جوانه زنی پایین نیاید. می توانید بذرها را از کاکتوس خودتان بگیرید، بعد از اینکه کاکتوس تان به گل رفت و گل پژمرده شد، گیاه آغاز به فراوری میوه و بذر می نماید. بذرها را از گیاه برداشت کنید. گلدانی کوچک و کم عمق تهیه کنید و آن را با خاکی با خلل و فرج مناسب و اکسیژن رسانی خوب پر کنید. دانه ها را در آن بکارید و روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا گرما و رطوبت آنها حفظ گردد. می توانید قبل از کاشت، بذرها را در آب بخیسانید تا شانس جوانه زنی آنها بیشتر گردد.

تعویض گلدان

گلدان گیاه را به طور منظم تعویض کنید تا همواره فضای کافی برای رشدش داشته باشد و توسعه گیاه با مشکل روبرو نگردد. بهتر است گلدان کاکتوس کلاه اسقف را در ابتدای فصل رشد عوض کنید. ابتدا صبر کنید تا گیاه به مقدار کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گیاه خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال روبرو خواهد شد. چرا که گیاه با قرار گیری در گلدان بزرگ جدیدش، تمام انرژی خود را صرف فراوری ریشه برای پر کردن فضای خاک می نماید و انرژی اضافه ای برای رشد برایش باقی نمی ماند. در هنگام تعویض گلدان هر کاکتوسی از دستکش باغبانی بهره ببرید. به کاکتوس قارچ کش بزنید و منتظر رشد جدیدش باشید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "کاکتوسی مانند کلاه اسقف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاکتوسی مانند کلاه اسقف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید