90 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به زیر کشت رفت

به گزارش وبلاگ لاوان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کشت انواع محصولات زراعی نظیر غلات، سبزی و صیفی، گیاهان علوفه ای، نباتات صنعتی و جالیزی از مهر تا کنون در سطح 90 هزار هکتار از اراضی این استان صورت گرفته است.

90 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به زیر کشت رفت

امان الله طوقی اظهارداشت: در قالب کشت پاییزه سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در نظر دارد در صورت آورد رودخانه هیرمند سطح محصولات را تا 124 هزار تن افزایش دهد.

وی با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت اضافه کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان از بحران منابع آبی رنج می برد اجرای طرح اصلاح الگوی کشت راهبردی هوشمندانه برای افزایش بهره وری انرژی و تعادل بخشی به بازار کشاورزی استان در اولویت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: طرح اصلاح الگوی کشت موجب ارتقای بهره وری آب کشاورزی و کاهش مصرف انرژی می گردد و اجرای این طرح یاری زیادی به حل بحران خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی می نماید.

وی ادامه داد: در این طرح کاشت محصول احتیاجسنجی شده و محصولات آب بر با توجه به احتیاج استان و کشور فراوری و بر اساس اندازه احتیاج بازار کشت می گردد و از طرفی محصولات استراتژیک از جمله غلات، دانه های روغنی و محصولات صنعتی در این طرح مورد تاکید است و رعایت الگوی کشت باید در تمام سطح اراضی انجام گردد.

طوقی تاکید نمود: مشوق هایی در اجرای این طرح برای کشاورزان در نظر گرفته شده و ارائه تسهیلات برای خرید انواع ماشین آلات بخش کشاورزی، اختصاص یارانه به انواع کود و بذور برای کشاورزانی از جمله این مشوق ها است.

وی توضیح داد: با رعایت این الگو در سطح زمین های کشاورزی، نه محصولی کم کشت خواهد شد و نه محصولی بیش از احتیاج فراوری می گردد و در این صورت بازار نیز به خوبی کنترل خواهد شد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از راهبرد تغییر الگوی کشت یکی از مهمترین این سیاست هاست که می تواند موجب حفظ حیات و پایداری کشاورزی استان حتی در شرایط کم آبی باشد که تمرکز بر اجرای این راهبرد در اولویت برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است..

وی ادامه داد: هر منطقه ای با توجه به شرایط آب و هوایی و منابع آبی مستعد محصولات خاص است که این مهم در طرح الگوی کشت رعایت و جلوی هدر رفت آب گرفته می گردد.

وبلاگ لاوان سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "90 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به زیر کشت رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به زیر کشت رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید