افتتاح چهل و پنجمین مرکز مشاوره پیوند آموزش و پرورش استثنایی در همدان

به گزارش وبلاگ لاوان، تهران (پانا) - با حضور ویدئو کنفرانسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان و مدیران مدارس استثنایی این استان از 26 درسنامه ویژه دانش آموزان تحت پوشش مراکز مسائل ویژه یادگیری این استان رونمایی و چهل و پنجمین مرکز مشاوره و هدایت خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی در شهر همدان افتتاح شد.

افتتاح چهل و پنجمین مرکز مشاوره پیوند آموزش و پرورش استثنایی در همدان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان ویژگی های دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اظهار کرد: نوآموزان و دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، علیرغم هوشبهر عادی، حداقل در یکی از سه حوزه خواندن، نوشتن و یا ریاضیات و به صورت ویژه تر در حوزه خواندن مسائل جدی دارند.

وی اضافه کرد: دانش آموزانی که مسائل یادگیری در ابعاد گوناگون را نشان می دهند، در توانایی های شناختی اساسی و پایه ای یادگیری همچون توانایی حافظه فعال، توانایی توجه، ادراک به ویژه ادراک دیداری فضایی و طبقه بندی مسائل جدی دارند.

حسینی با بیان اینکه شیوع اختلالات یادگیری در سال های انتهای دهه 1970 و اویل دهه 1980 میلادی گسترش زیادی داشته است اظهار کرد: بچه ها مبتلابه اختلالات یادگیری را می توان عظیم ترین گروه بچه ها استثنایی نامید و این گروه تقریباً نیمی از کل بچه ها استثنایی را شامل می شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان پیامد های اختلال یادگیری گفت: مسائل روانشناختی ناشی از شکست های مکرر از جمله درماندگی آموخته شده، اضطراب، مسائل تعاملی و ارتباطی را می توان از جمله پیامدهای اختلال یادگیری دانست.

وی با بیان اینکه در دنیای رویکردی جدید و نو در فرایند تشخیص و مدخله بهنگام برای دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است اظهار کرد: این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب گذاری به بچه ها باشد، کوشش میکند بوسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مسائل یادگیری اساسی پیشگیری کند.

وی اضافه کرد: در این رویکرد می توان از ظرفیت های بومی همچون طرح سنجش بدو ورود نوآموزان پیش دبستانی و دبستانی به منظور شناسایی و غربال دانش آموزان در معرض خط مسائل یادگیری استفاده نمود و پیش از بروز مسائل جدی بعدی، با ارائه مداخلات بهنگام در محور توانایی های شناختی پایه همچون حافظه فعال، توانایی توجه و ادراک از بروز مسائل بعدی پیشگیری نمود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از سیاست های سازمان توسعه کمی و کیفی مراکز مسائل ویژه یادگیری است اظهار کرد: با پیگیری های بعمل آمده، نوآموزان پیش دبستانی نیز در این مراکز پذیرش می شوند و 4 کتاب در حوزه مداخلات ویژه پیش دبستانی ها نیز تالیف شده است.

وی اضافه کرد: دانش آموزان دیر آموز نیز در این مراکز تحت پوشش قرار گرفته اند و پذیرش دانش آموزان استثنایی و افزایش رنج سنی پذیرش تا 17 سال از دیگر برنامه های در دست اقدام مرتبط با مراکز مسائل ویژه یادگیری است. با ظرفیت سازی در سامانه ندای همراه و اتصال 754 مرکز مسائل ویژه یادگیری به این سامانه ارائه خدمات این مراکز در بستر فناوری های نوین ارتباطی تسهیل خواهد شد.

حسینی تدوین 26 درسنامه ویژه مراکز مسائل ویزه یادگیری را حرکت ارزنده ای در عصر کرونا دانست و اضافه کرد: استان همدان دارای 19 مرکز فعال مسائل ویژه یادگیری است که برای رسیدن به استاندارد این استان به 14 مرکز دیگر احتیاج دارد.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه با افتتاح مرکز مشاوره و هدایت خانواده دانش آموزان با احتیاج های ویژه در استان همدان تعداد این مراکز در کشور به 45 مرکز رسیده است اظهار کرد: این مراکز علاوه بر خدمات مشاوره ای به دانش آموزان استثنایی و خانواده های آنان، تبدیل به مرکز اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها شده اند و در این مراکز خدمات توانبخشی نیز ارائه خواهد شد. با افتتاح این مرکز در استان همدان از احتیاج استان به مراکز مشاوره کاسته می گردد و تا انتها سال نیز دو مرکز مشاوره دیگر در این استان راه اندازی خواهد شد.

حسینی در ادامه این نشست با بیان اینکه سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، توسعه مشارکت ها و مداخلات طلایی و بهنگام در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است به سهم استان همدان از این بسته ها پرداخت و اظهار کرد:1504 دانش آموز با احتیاج های ویژه در مدارس خاص استثنایی استان همدان تحصیل می نمایند و 2 هزار و 290 دانش آموز این استان نیز در مدارس تلفیقی فراگیر به تحصیل مشغول هستند.

وی اضافه کرد: یکی از راه های مداخله بهنگام و طلایی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان است که در امسال 98.5 درصد از نوآموزان استان همدان تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به استاندارد مطلوب کمبود داریم اظهار کرد: در 10 ماهه گذشته و در قالب طرح از خشت تا بهشت 122 مدرسه از این تعداد کلنگ زنی و یا افتتاح شده است و سهم استان همدان از این تعداد 2 مدرسه است که در صورت تامین زمین توسط استان، اعتبار ساخت آنها به وسیله مشارکت خیرین تامین خواهد شد. در هر استان یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا تا انتها سال به صورت کامل و الگویی مناسب سازی خواهد شد و مدرسه اتیسم در حال ساخت استان همدان نیز با مناسب سازی کامل در حال احداث است.

حسینی توضیح داد: در راستای ارتقای فعالیت های ورزشی دانش آموزان استثنایی 4 سالن ورزشی درون مدرسه ای دویست متر مربعی نیز در مدارس استثنایی استان همدان با مشارکت سازمان نوسازی مدارس احداث خواهد شد.

معاون وزیر با اشاره به نهضت ملی آموزش زبان اشاره و خط بریل گفت: در امسال آموزش زبان اشاره و خط بریل به 5 هزار نفر از معلمان، مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی هدف گذاری شده است که سهم استان همدان 140 نفر است. راه اندازی یک مرکز جامع آموزش های مجازی در استان همدان تا انتها سال از دیگر برش های استانی بسته های تحولی مربوط به استان همدان است.

حسینی با اشاره به افتتاح 6 باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در استان همدان گفت: سهم اعتبارات خدمات حمایتی و نیز اعتبارات خرید مواد مصرفی کارگاه ها در امسال 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. افزایش 15 درصدی خدمات توانبخشی پیش دبستانی و 45 درصدی خدمات توانبخشی ابتدایی تا انتها سال نیز در این استان هدفگذاری شده است.

حسینی در ادامه با اشاره به نهضت توان افزایی اظهار کرد: در قالب نهضت توان افزایی باید تجهیزات توان بخشی، آموزشی و یاری آموزشی دانش آموزان استثنایی تامین گردد که تجهیزات هوشمند ارتباطی بخشی از این تجهیزات است. 361 دانش آموز استثنایی استان همدان به تبلت احتیاج دارند که اعتبار خرید 181 تبلت از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد و بقیه اعتبار مور احتیاج نیز به وسیله منابع استانی باید تامین گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "افتتاح چهل و پنجمین مرکز مشاوره پیوند آموزش و پرورش استثنایی در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح چهل و پنجمین مرکز مشاوره پیوند آموزش و پرورش استثنایی در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید